Re: Obdélníkové pixely
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Sobota Červen 29 04:25:34 CEST 2024
Co se týče (ne)čtvercových pixelů, to mají monitory obvykle nastavitelné
někde v menu, jestli zachovat poměr stran a vyrobit tmavé pruhy, nebo
roztáhnout, nebo něco mezi tím. Ostatně hry hodně let běhaly ve 320x200
při poměru stran 4:3. Bylo to kvůli adresaci do 64k.
Jiná věc je, že driver grafiky samozřejmě umí zařídit, aby se bitmapa,
nebo stream, velikosti třeba 1200x777 zobrazila v okně 900x600. Programu
je běžně úplně jedno, jaké je rozlišení obrazu. On má svoje okno nějaké
velikosti a na nějaké pozici. A v něm zas může mít třeba picturebox
nějaké velikosti a na nějaké pozici a do něj nacpat bitmapu jiné
velikosti a říct si, jaký režim zobrazení použít, tedy jak to
zkonvertit. A ta bitmapa třeba ještě může mít barvu overlaye a program
může říct aby do něj šlo video, nebo framebuffery který generuje.
Poznámka: Když program používá overlay, scrrenshot z něj je prostě
černej. Ale když se třeba okno Malování s tím screenshotem posune nad
okno toho programu, obraz, nebo část obrazu z overlaye pak jede v Malování.
Ale jakmile driveru řeknu, že má přepnout rozlišení, tak tím prostě
říkám, že má změnit rozlišení v signálu do monitoru. Ono by to ani jinak
nedávalo smysl.
PH
Dne 29.06.2024 v 3:21 Petr Labaj napsal(a):
> Ano, když to monitor nezvládne, tak nic nezobrazí.
> Resp. většinou snad ani takový režim třeba Windows nenabízí, pokud se
> explicitně nepožádá aby nabízel i režimy, které monitor neumí zobrazit.
> Ale z toho podle mě neplyne, že nemůže umět nějaký "čtvercový" režim.
> A vlastně z toho nějak z principu neplyne ani to, že by driver nemohl
> on-line přepočítávat data a vůči programu se tvářit s jiným
> rozlišením, než s jakým to pak fyzicky sype na monitor.
> Ale přít se o to jistě nebudu. Grafické zobrazování není to, co bych
> dělal rád a uměl.
>
> PL
>
> ******************
>
> Dne 29.6.2024 v 3:00 Pavel Hudeček napsal(a):
>> No to co jsem psal: Buď si ho překonvertí, nebo tma s nápisem že
>> režim není podporován. Nejde jen o rozlišení, ale i o FPS.
>>
>> Právě proto se ve windows po přepnutí rozlišení nebo FPS objeví dotaz
>> zda ponechat přepnuté, nebo vrátit zpět a je tam odpočet, že když
>> není kliknuto, tak je asi tma a je potřeba vrátit. Takhle to je snad
>> už desítky let:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 28.06.2024 v 22:05 Petr Labaj napsal(a):
>>> Aha, díky.
>>> Myslel jsem, že to dělá driver grafiky.
>>> Tak v tom případě - co se stane, když se tomu monitoru pustí jiné
>>> rozlišení?
>>>
>>> PL
>>>
>>> *******************
>>>
>>> Dne 28.6.2024 v 21:51 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Ne. V případě PC+monitor z grafiky do monitoru jde požadované
>>>> rozlišení a monitor si to přepočítá na svoje sám. Nebo nepřepočítá
>>>> a udělá tmu s hláškou o nepodporovaném režimu.
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 28.06.2024 v 17:56 Petr Labaj napsal(a):
>>>>> Jen kdyby náhodou: nedá se ten displej nějak přepnout do rozlišení
>>>>> třeba 960x600 nebo kolik by vycházelo čtvercové?
>>>>> Aby ten přepočet dělal přímo driver té grafiky.
>>>>> Když na nějakém monitoru používám nenativní rozlišení, tak to taky
>>>>> (předpokládám) přepočítává driver.
>>>>>
>>>>> PL
>>>>>
>>>>> ********************
>>>>>
>>>>> Dne 28.6.2024 v 16:59 Pavel Poucha napsal(a):
>>>>>> Zdravím,
>>>>>>
>>>>>> děkuji všem, asi to budeme muset udělat opravdu tak, nakreslí a
>>>>>> smrskne. Řešení se mi moc nelíbí, že to nebude na celé pixely,
>>>>>> ale u poměrně malého displeje s rozumným DPI to snad nebude vadit.
>>>>>>
>>>>>> Viditelná plocha je 154x86 mm, rozlišení 1024 x 600.
>>>>>>
>>>>>> Pro zajímavost je to ovládací panel do místnosti, vyrábí se toho
>>>>>> hodně, napřed tam a byly 2 knoflíky a LED, pak kapacitní tlačítka
>>>>>> a více LED, pak dotykový displej 2,8" a nyní 7". Jak typické :-)
>>>>>> Ale koncoví zákazníci to tak chtějí. Nicméně grafika, kterou pan
>>>>>> grafik navrhl, je pěkná a přitom přehledná, pohrál si s tím
>>>>>> opravdu hodně. Takže bych mu to nerad hardvarem nějak zplacatěl....
>>>>>>
>>>>>> S pozdravem
>>>>>> ing. Pavel Poucha
>>>>>> jednatel
>>>>>> pavel.poucha na papouch.com
>>>>>> Tel. +420 777 232 485
>>>>>>
>>>>>> Papouch s.r.o. - vývoj
>>>>>> Papouch store s.r.o. - obchod
>>>>>> Papouch production s.r.o. - výroba
>>>>>> Workmonitor s.r.o. - monitorování výroby
>>>>>>
>>>>>> Máte-li chuť, navštivte naše stránky http://www.papouch.com/
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> pá 28. 6. 2024 v 16:29 odesílatel Jindroush <jindroush na seznam.cz>
>>>>>> napsal:
>>>>>>
>>>>>> No a kdyz kresli na podklad 1024 x 771, a pak to resizuje
>>>>>> nejakym chytrym algoritmem na 1024 x 600, tak se to zhnusi
>>>>>> moc? Tohle resizovani se da delat kde cim - gimpem,
>>>>>> photoshopem, imagemagickem apod. Vzdy je na vyber vicero
>>>>>> algoritmu.
>>>>>>
>>>>>> Jak vlastne vychazeji X,Y dpi toho displeje, mate presny
>>>>>> rozmer stran v mm (jen pixely, bez okraje)?
>>>>>>
>>>>>> On 28.06.2024 15:30, Pavel Poucha wrote:
>>>>>>> Popíšu to podrobněji:
>>>>>>>
>>>>>>> Grafik nakreslí například čtvercové tlačítko, 80x80 pixelů.
>>>>>>> Ve výsledku má ale obdélník. To samozřejmě platí i pro
>>>>>>> texty, které jsou protáhlé. Platí to i pro ovládací prvky
>>>>>>> (šoupáky, knoflíky), které se pak zploští.
>>>>>>>
>>>>>>> Displej má rozlišení 1024 x 600. Kdyby ten displej měl
>>>>>>> pixely se stejnou roztečí, musel by mít 1024 x 771 -
>>>>>>> spočítáno podle rozměrů viditelné plochy. Jenže na výšku má
>>>>>>> místo 771 pixelů jen 600. Což je chyba přes 20% a to už je
>>>>>>> hodně viditelné. Prostě displej je ve svislém rozměru protažený.
>>>>>>>
>>>>>>> S pozdravem
>>>>>>> ing. Pavel Poucha
>>>>>>> jednatel
>>>>>>> pavel.poucha na papouch.com
>>>>>>> Tel. +420 777 232 485
>>>>>>>
>>>>>>> Papouch s.r.o. - vývoj
>>>>>>> Papouch store s.r.o. - obchod
>>>>>>> Papouch production s.r.o. - výroba
>>>>>>> Workmonitor s.r.o. - monitorování výroby
>>>>>>>
>>>>>>> Máte-li chuť, navštivte naše stránky http://www.papouch.com/
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> pá 28. 6. 2024 v 15:14 odesílatel Miroslav Mraz
>>>>>>> <mrazik na volny.cz> napsal:
>>>>>>>
>>>>>>> Není to spíš tak, že grafik nakreslí elipsu a zobrazí se
>>>>>>> jiná elipsa ?
>>>>>>> Zobrazení obecně funguje tak, že se každý pixel prožene
>>>>>>> (jeho souřadnice
>>>>>>> se násobí) nějakou transformační maticí a to dá teprve
>>>>>>> výsledný obraz.
>>>>>>> Matice s tím může dělat psí kusy jako je rotace, změna
>>>>>>> měřítka, zkosení
>>>>>>> a jiné. Těch matic může být v cestě několik - vtip je v
>>>>>>> tom, že je
>>>>>>> předem lze znásobit a použít pak jen tu jedinou, výslednou.
>>>>>>> Jediný problém je jak se v celém tom systému dostat na
>>>>>>> tu správnou
>>>>>>> matici. Když máte zdrojáky, pak stačí přidat funkci něco
>>>>>>> jako
>>>>>>> SetGlobalMatrix (), ale kde tohle řeší systém a jak netuším.
>>>>>>>
>>>>>>> Avšak kolečko nikdy není na obrazovce přesný kruh. Ono
>>>>>>> to tak je i v
>>>>>>> realitě, prakticky nikdy nekoukáte na kolečko přesně kolmo.
>>>>>>>
>>>>>>> Mrazík
>>>>>>>
>>>>>>> On 28. 06. 24 13:33, Pavel Poucha wrote:
>>>>>>> > Zdravím,
>>>>>>> >
>>>>>>> > mám zajímavý problém. Zákazník si vybral dotykový 7"
>>>>>>> displej s
>>>>>>> > rozlišením 1024x600 . Viditelná plocha displeje tomuto
>>>>>>> poměru ale
>>>>>>> > neodpovídá, pixely mají v každém směru jinou rozteč.
>>>>>>> >
>>>>>>> > Takže grafik nakreslí kolečko, a zobrazí se elipsa.
>>>>>>> Není to můj problém,
>>>>>>> > přesto bych mu rád poradil. Má prosím někdo nápad?
>>>>>>> Například grafický
>>>>>>> > editor, kde se to dá nastavit?
>>>>>>>
>>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240629/2656bfdd/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list