Re: Obdélníkové pixely

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Červen 29 04:25:34 CEST 2024


Co se týče (ne)čtvercových pixelů, to mají monitory obvykle nastavitelné 
někde v menu, jestli zachovat poměr stran a vyrobit tmavé pruhy, nebo 
roztáhnout, nebo něco mezi tím. Ostatně hry hodně let běhaly ve 320x200 
při poměru stran 4:3. Bylo to kvůli adresaci do 64k.

Jiná věc je, že driver grafiky samozřejmě umí zařídit, aby se bitmapa, 
nebo stream, velikosti třeba 1200x777 zobrazila v okně 900x600. Programu 
je běžně úplně jedno, jaké je rozlišení obrazu. On má svoje okno nějaké 
velikosti a na nějaké pozici. A v něm zas může mít třeba picturebox 
nějaké velikosti a na nějaké pozici a do něj nacpat bitmapu jiné 
velikosti a říct si, jaký režim zobrazení použít, tedy jak to 
zkonvertit. A ta bitmapa třeba ještě může mít barvu overlaye a program 
může říct aby do něj šlo video, nebo framebuffery který generuje.

Poznámka: Když program používá overlay, scrrenshot z něj je prostě 
černej. Ale když se třeba okno Malování s tím screenshotem posune nad 
okno toho programu, obraz, nebo část obrazu z overlaye pak jede v Malování.

Ale jakmile driveru řeknu, že má přepnout rozlišení, tak tím prostě 
říkám, že má změnit rozlišení v signálu do monitoru. Ono by to ani jinak 
nedávalo smysl.

PH

Dne 29.06.2024 v 3:21 Petr Labaj napsal(a):
> Ano, když to monitor nezvládne, tak nic nezobrazí.
> Resp. většinou snad ani takový režim třeba Windows nenabízí, pokud se 
> explicitně nepožádá aby nabízel i režimy, které monitor neumí zobrazit.
> Ale z toho podle mě neplyne, že nemůže umět nějaký "čtvercový" režim.
> A vlastně z toho nějak z principu neplyne ani to, že by driver nemohl 
> on-line přepočítávat data a vůči programu se tvářit s jiným 
> rozlišením, než s jakým to pak fyzicky sype na monitor.
> Ale přít se o to jistě nebudu. Grafické zobrazování není to, co bych 
> dělal rád a uměl.
>
> PL
>
> ******************
>
> Dne 29.6.2024 v 3:00 Pavel Hudeček napsal(a):
>> No to co jsem psal: Buď si ho překonvertí, nebo tma s nápisem že 
>> režim není podporován. Nejde jen o rozlišení, ale i o FPS.
>>
>> Právě proto se ve windows po přepnutí rozlišení nebo FPS objeví dotaz 
>> zda ponechat přepnuté, nebo vrátit zpět a je tam odpočet, že když 
>> není kliknuto, tak je asi tma a je potřeba vrátit. Takhle to je snad 
>> už desítky let:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 28.06.2024 v 22:05 Petr Labaj napsal(a):
>>> Aha, díky.
>>> Myslel jsem, že to dělá driver grafiky.
>>> Tak v tom případě - co se stane, když se tomu monitoru pustí jiné 
>>> rozlišení?
>>>
>>> PL
>>>
>>> *******************
>>>
>>> Dne 28.6.2024 v 21:51 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Ne. V případě PC+monitor z grafiky do monitoru jde požadované 
>>>> rozlišení a monitor si to přepočítá na svoje sám. Nebo nepřepočítá 
>>>> a udělá tmu s hláškou o nepodporovaném režimu.
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 28.06.2024 v 17:56 Petr Labaj napsal(a):
>>>>> Jen kdyby náhodou: nedá se ten displej nějak přepnout do rozlišení 
>>>>> třeba 960x600 nebo kolik by vycházelo čtvercové?
>>>>> Aby ten přepočet dělal přímo driver té grafiky.
>>>>> Když na nějakém monitoru používám nenativní rozlišení, tak to taky 
>>>>> (předpokládám) přepočítává driver.
>>>>>
>>>>> PL
>>>>>
>>>>> ********************
>>>>>
>>>>> Dne 28.6.2024 v 16:59 Pavel Poucha napsal(a):
>>>>>> Zdravím,
>>>>>>
>>>>>> děkuji všem, asi to budeme muset udělat opravdu tak, nakreslí a 
>>>>>> smrskne. Řešení se mi moc nelíbí, že to nebude na celé pixely, 
>>>>>> ale u poměrně malého displeje s rozumným DPI to snad nebude vadit.
>>>>>>
>>>>>> Viditelná plocha je 154x86 mm, rozlišení 1024 x 600.
>>>>>>
>>>>>> Pro zajímavost je to ovládací panel do místnosti, vyrábí se toho 
>>>>>> hodně, napřed tam a byly 2 knoflíky a LED, pak kapacitní tlačítka 
>>>>>> a více LED, pak dotykový displej 2,8" a nyní  7". Jak typické :-) 
>>>>>> Ale koncoví zákazníci to tak chtějí. Nicméně grafika, kterou pan 
>>>>>> grafik navrhl, je pěkná a přitom přehledná, pohrál si s tím 
>>>>>> opravdu hodně. Takže bych mu to nerad hardvarem nějak zplacatěl....
>>>>>>
>>>>>> S pozdravem
>>>>>> ing. Pavel Poucha
>>>>>> jednatel
>>>>>> pavel.poucha na papouch.com
>>>>>> Tel. +420 777 232 485
>>>>>>
>>>>>> Papouch s.r.o. - vývoj
>>>>>> Papouch store s.r.o. - obchod
>>>>>> Papouch production s.r.o. - výroba
>>>>>> Workmonitor s.r.o. - monitorování výroby
>>>>>>
>>>>>> Máte-li chuť, navštivte naše stránky http://www.papouch.com/
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> pá 28. 6. 2024 v 16:29 odesílatel Jindroush <jindroush na seznam.cz> 
>>>>>> napsal:
>>>>>>
>>>>>>     No a kdyz kresli na podklad 1024 x 771, a pak to resizuje
>>>>>>     nejakym chytrym algoritmem na 1024 x 600, tak se to zhnusi
>>>>>>     moc? Tohle resizovani se da delat kde cim - gimpem,
>>>>>>     photoshopem, imagemagickem apod. Vzdy je na vyber vicero
>>>>>>     algoritmu.
>>>>>>
>>>>>>     Jak vlastne vychazeji X,Y dpi toho displeje, mate presny
>>>>>>     rozmer stran v mm (jen pixely, bez okraje)?
>>>>>>
>>>>>>     On 28.06.2024 15:30, Pavel Poucha wrote:
>>>>>>>     Popíšu to podrobněji:
>>>>>>>
>>>>>>>     Grafik nakreslí například čtvercové tlačítko, 80x80 pixelů.
>>>>>>>     Ve výsledku má ale obdélník. To samozřejmě platí i pro
>>>>>>>     texty, které jsou protáhlé. Platí to i pro ovládací prvky
>>>>>>>     (šoupáky, knoflíky), které se pak zploští.
>>>>>>>
>>>>>>>     Displej má rozlišení 1024 x 600. Kdyby ten displej měl
>>>>>>>     pixely se stejnou roztečí, musel by mít 1024 x 771  - 
>>>>>>>     spočítáno podle rozměrů viditelné plochy. Jenže na výšku má
>>>>>>>     místo 771 pixelů jen 600. Což je chyba přes 20% a to už je
>>>>>>>     hodně viditelné. Prostě displej je ve svislém rozměru protažený.
>>>>>>>
>>>>>>>     S pozdravem
>>>>>>>     ing. Pavel Poucha
>>>>>>>     jednatel
>>>>>>>     pavel.poucha na papouch.com
>>>>>>>     Tel. +420 777 232 485
>>>>>>>
>>>>>>>     Papouch s.r.o. - vývoj
>>>>>>>     Papouch store s.r.o. - obchod
>>>>>>>     Papouch production s.r.o. - výroba
>>>>>>>     Workmonitor s.r.o. - monitorování výroby
>>>>>>>
>>>>>>>     Máte-li chuť, navštivte naše stránky http://www.papouch.com/
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>     pá 28. 6. 2024 v 15:14 odesílatel Miroslav Mraz
>>>>>>>     <mrazik na volny.cz> napsal:
>>>>>>>
>>>>>>>         Není to spíš tak, že grafik nakreslí elipsu a zobrazí se
>>>>>>>         jiná elipsa ?
>>>>>>>         Zobrazení obecně funguje tak, že se každý pixel prožene
>>>>>>>         (jeho souřadnice
>>>>>>>         se násobí) nějakou transformační maticí a to dá teprve
>>>>>>>         výsledný obraz.
>>>>>>>         Matice s tím může dělat psí kusy jako je rotace, změna
>>>>>>>         měřítka, zkosení
>>>>>>>         a jiné. Těch matic může být v cestě několik - vtip je v
>>>>>>>         tom, že je
>>>>>>>         předem lze znásobit a použít pak jen tu jedinou, výslednou.
>>>>>>>         Jediný problém je jak se v celém tom systému dostat na
>>>>>>>         tu správnou
>>>>>>>         matici. Když máte zdrojáky, pak stačí přidat funkci něco
>>>>>>>         jako
>>>>>>>         SetGlobalMatrix (), ale kde tohle řeší systém a jak netuším.
>>>>>>>
>>>>>>>         Avšak kolečko nikdy není na obrazovce přesný kruh. Ono
>>>>>>>         to tak je i v
>>>>>>>         realitě, prakticky nikdy nekoukáte na kolečko přesně kolmo.
>>>>>>>
>>>>>>>         Mrazík
>>>>>>>
>>>>>>>         On 28. 06. 24 13:33, Pavel Poucha wrote:
>>>>>>>         > Zdravím,
>>>>>>>         >
>>>>>>>         > mám zajímavý problém. Zákazník si vybral dotykový 7"
>>>>>>>         displej s
>>>>>>>         > rozlišením 1024x600 . Viditelná plocha displeje tomuto
>>>>>>>         poměru ale
>>>>>>>         > neodpovídá, pixely mají v každém směru jinou rozteč.
>>>>>>>         >
>>>>>>>         > Takže grafik nakreslí kolečko, a zobrazí se elipsa.
>>>>>>>         Není to můj problém,
>>>>>>>         > přesto bych mu rád poradil. Má prosím někdo nápad?
>>>>>>>         Například grafický
>>>>>>>         > editor, kde se to dá nastavit?
>>>>>>>
>>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240629/2656bfdd/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list