Re: Řízení spotřeby / výroby energie

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Sobota Červen 15 00:53:42 CEST 2024


O těch agregátorech jsem čet tady 
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-sto-let-to-fungovalo-ted-to-drhne-energetiku-ceka-nejvetsi-zlom-od-edisona-253912 
Jestli jsem to dobře pochopil, z baterií je potřeba vyrovnávat rychlé 
změny zátěže v síti. Ty pomalejší už zvládnou přečerpávačky a vodní 
elektrárny.
Podle informace, kterou jsem loni na podzim dostal ze solární asociace, 
bylo loni v bateriích ve FVE nainstalováno 1000 MWh. Pokud předpokládám 
nabíjení/vybíjení 0,5C, je k dispozici výkon 500 MW. Pokud je to 
skutečně jen na pár minut, znamená to nemít baterii nabitou na 100%, aby 
dokázala trochu energie přijmout, což by se dalo případně nahradit tím 
elektrokotlem. No a nemít ji úplně vybitou. Ale to omezení bude jen o 
pár procent. Znamenalo by to řídit měnič nějakou chytrou krabičkou, 
která třeba u mého měniče Goodwe nahradí apku v mobilu.
Když by se takhle řídilo třeba 100 000 měničů, agregátor by musel 
pracovat s nějakou rezervou. Výpadek 1000 měničů je procento a při 10% 
rezervě by to mělo být spolehlivé. Důležité je, aby v nějaké větší 
oblasti nespadnul internet. Kdyby ta spolehlivost měla být i nezávislá 
na internetu, pak nějakou rádiovou síť.

Anděl

Dne 14.06.2024 v 19:01 Petr Labaj napsal(a):
> Sumárně k oběma postům:
>
> Využívání kapacit domácích bateriových úložišť nebo dokonce
> baterek aut vypadá jako dobrý nápad.
> Posčítáme kapacity domácích baterek a baterek v autech,
> a voilá - problém akumulace vyřešen.
> Tedy jednoduché řešení složitého problému. Něco podobného jako
> jaderná fúze, ta je taky principiálně velmi jednoduchá.
>
> Napřed k autům, kde je to (podle mě minimálně zatím) pitomost
> logická i technická.
> O té technické jsem tady nedávno psal několik postů, jak je to s
> obousměrným tokem energie. Některé systémy (např. japonský CHAdeMO)
> to opravdu umí už ze standardu. Ale třeba náš evropský CCS 2 Kombo na
> to sice už teoreticky nějakou podporu taky má, ale v praxi to zatím
> umí snad jen Ford F-150 (a to ještě jen se svými vlastními nabíječkami)
> a teď nově snad VW ID.7.
> A v každém případě to jistě bude pod kontrolou auta (a tedy jeho řidiče),
> nikoli pod kontrolou nabíječky.
>
> K logické stránce věci, která je teoreticky stejná pro domácí BESS i auta:
> Jde o to, o co vlastně jde. V principu se řeší opravdu syrové skladování
> a dodávání energie. Na to nejsou kdovíjak vysoké požadavky, a proto taky
> odměna (výkupní cena) je nízká.
> A druhá oblast je zajištění výkonové rovnováhy. Tedy možnost operativně
> na pokyn a se zaručeným výsledkem přidávat nebo odebírat do/ze sítě výkon.
> Toto už je složitější, s velkým tlakem na spolehlivost. A podle toho je
> to také výrazně lépe odměněno.
>
> Vsuvka bokem: před nějakou dobou jsem se díval na ekonomiku přečerpávaček.
> Konkrétně našich slavených Dlouhých strání.
> Oni utrží něco málo za to, že v době nízkých cen tlačí vodu nahoru a v době
> vysokých cen zase dolů. Jak si to asi představují běžní lidé.
> Jenže 4x tolik oni utrží za to, že poskytují služby výkonové rovnováhy.
> Tedy že jsou připraveni na povel elektřinu dodat nebo spotřebovat.
> Takže z toho plyne, že nemůžou tu svou kapacitu nějak moc využívat, protože
> musí být stále připraveni dostat pokyn dej/ber. A to klidně i v době, kdy
> to teoreticky nikdo nečekal, protože dojde třeba k nějaké mimořádce.
>
> No a protože je to důležité, tak za to poskytovatel dostane dost vysokou
> odměnu. Ale zase v případě neplnění příkazu opravdu mastnou až likvidační
> pokutu.
>
> No a tím se dostáváme k využití těch domácí BESS.
> Nejmenší granulita, o které se ČEPS je ochoten bavit, je 1 MW výkonu
> nebo příkonu.
> Takže z toho plyne, že do hry musí vstoupit nějaký agregátor, který si
> nasmlouvá nějaké své ovečky, a jako celý balík to pak nabídne ČEPSu.
> A tady připomínám poslední vetu předchozího odstavce - za neplnění je mastná
> pokuta. Ty domácí ovečky asi zase tak úplně spolehlivé nebudou. Takže
> agregátor bude muset zřejmě mít značnou redundanci zdrojů.
>
> Nejdál v tom podle mě je firma Delta Green (kdysi Nano Green).
> Ti už udělali nějaký první "skororeálný" pokus nějakou skupinou svých zákazníků.
> Ale bylo to jen "skoro", protože dohromady měli těch kapacit málo. Rozhodně
> méně, než ten požadovaný minimální 1 MW. A i tak v tom pokusu zjistili dost
> problémů. Což je ale správně, proto ho dělali, že.
>
> Úkolování oveček samozřejmě po Internetu. Tedy nezávisle na nějaké stávající
> distribuční infrastruktuře (jako HDO a podobně).
>
> Sakra, to jsem se rozkecal.
> A to je tam ještě tolik dalších (zatím neuvedených) ďáblíků.
>
> PL
>
> ******************
>
> Jaroslav Kotlaba kotlaba.hw na seznam.cz
> Pátek Červen 14 11:08:27 CEST 2024
>
> Nedávno jsem někde na internetu narazil na článek, že v případě nouze by
> bylo možné "půjčit si" elektriku z elektromobilů co jsou připojené na
> nabíječkách.
> Někdo to komentoval, že zastaví v kavárně s nabíječkou, dá si dobít baterku
> na další cestu a když přijde k autu zjistí že místo dobití se mu baterka
> vybila. Ale to kafe co si dal dostal jako odměnu zadarmo.
> Ale hlavně že je sranda.
>
>
> ---------- Původní e-mail ----------
> Od: Martin Záruba <swz na volny.cz  <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>>
> Komu: Martin Zaruba <hw-list na list.hw.cz  <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>>
> Datum: 14. 6. 2024 9:50:00
> Předmět: Řízení spotřeby / výroby energie
> "Na webu se objevily články o agregátorech, jejichž úkolem má být
> přebírání informací od ČEPS (údajně po vteřině) a posílat povely
> připojeným klientům k zapínání a vypínání spotřebičů (třeba bojleru) a o
> zvýšení nebo snížení výkonu energie dodávané do sítě. To pochopitelně
> může výrazně zvýšit stabilitu sítě. Nevíte:
>
> 1) Jaká má být odměna za zapojení se do takového systému, tedy zda to má
> ekonomický smysl?
>
> 2) Jak budou vypadat povely, pomocí kterých bude možné zařízení ovládat?
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240615/0148fa87/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list