<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">O těch agregátorech jsem čet tady
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-sto-let-to-fungovalo-ted-to-drhne-energetiku-ceka-nejvetsi-zlom-od-edisona-253912">https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-sto-let-to-fungovalo-ted-to-drhne-energetiku-ceka-nejvetsi-zlom-od-edisona-253912</a> 
      Jestli jsem to dobře pochopil, z baterií je potřeba vyrovnávat
      rychlé změny zátěže v síti. Ty pomalejší už zvládnou přečerpávačky
      a vodní elektrárny. </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Podle informace, kterou jsem loni na
      podzim dostal ze solární asociace, bylo loni v bateriích ve FVE
      nainstalováno 1000 MWh. Pokud předpokládám nabíjení/vybíjení 0,5C,
      je k dispozici výkon 500 MW. Pokud je to skutečně jen na pár
      minut, znamená to nemít baterii nabitou na 100%, aby dokázala
      trochu energie přijmout, což by se dalo případně nahradit tím
      elektrokotlem. No a nemít ji úplně vybitou. Ale to omezení bude
      jen o pár procent. Znamenalo by to řídit měnič nějakou chytrou
      krabičkou, která třeba u mého měniče Goodwe nahradí apku v mobilu.</div>
    <div class="moz-cite-prefix">Když by se takhle řídilo třeba 100 000
      měničů, agregátor by musel pracovat s nějakou rezervou. Výpadek
      1000 měničů je procento a při 10% rezervě by to mělo být
      spolehlivé. Důležité je, aby v nějaké větší oblasti nespadnul
      internet. Kdyby ta spolehlivost měla být i nezávislá na internetu,
      pak nějakou rádiovou síť.<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Anděl<br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.06.2024 v 19:01 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:5cbc50f3-54ea-2bbb-25af-7b68778c13a2@volny.cz">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <pre>Sumárně k oběma postům:

Využívání kapacit domácích bateriových úložišť nebo dokonce
baterek aut vypadá jako dobrý nápad.
Posčítáme kapacity domácích baterek a baterek v autech,
a voilá - problém akumulace vyřešen.
Tedy jednoduché řešení složitého problému. Něco podobného jako
jaderná fúze, ta je taky principiálně velmi jednoduchá.

Napřed k autům, kde je to (podle mě minimálně zatím) pitomost
logická i technická.
O té technické jsem tady nedávno psal několik postů, jak je to s
obousměrným tokem energie. Některé systémy (např. japonský CHAdeMO)
to opravdu umí už ze standardu. Ale třeba náš evropský CCS 2 Kombo na
to sice už teoreticky nějakou podporu taky má, ale v praxi to zatím
umí snad jen Ford F-150 (a to ještě jen se svými vlastními nabíječkami)
a teď nově snad VW ID.7.
A v každém případě to jistě bude pod kontrolou auta (a tedy jeho řidiče),
nikoli pod kontrolou nabíječky.

K logické stránce věci, která je teoreticky stejná pro domácí BESS i auta:
Jde o to, o co vlastně jde. V principu se řeší opravdu syrové skladování
a dodávání energie. Na to nejsou kdovíjak vysoké požadavky, a proto taky
odměna (výkupní cena) je nízká.
A druhá oblast je zajištění výkonové rovnováhy. Tedy možnost operativně
na pokyn a se zaručeným výsledkem přidávat nebo odebírat do/ze sítě výkon.
Toto už je složitější, s velkým tlakem na spolehlivost. A podle toho je
to také výrazně lépe odměněno.

Vsuvka bokem: před nějakou dobou jsem se díval na ekonomiku přečerpávaček.
Konkrétně našich slavených Dlouhých strání.
Oni utrží něco málo za to, že v době nízkých cen tlačí vodu nahoru a v době
vysokých cen zase dolů. Jak si to asi představují běžní lidé.
Jenže 4x tolik oni utrží za to, že poskytují služby výkonové rovnováhy.
Tedy že jsou připraveni na povel elektřinu dodat nebo spotřebovat.
Takže z toho plyne, že nemůžou tu svou kapacitu nějak moc využívat, protože
musí být stále připraveni dostat pokyn dej/ber. A to klidně i v době, kdy
to teoreticky nikdo nečekal, protože dojde třeba k nějaké mimořádce.

No a protože je to důležité, tak za to poskytovatel dostane dost vysokou
odměnu. Ale zase v případě neplnění příkazu opravdu mastnou až likvidační
pokutu.

No a tím se dostáváme k využití těch domácí BESS.
Nejmenší granulita, o které se ČEPS je ochoten bavit, je 1 MW výkonu
nebo příkonu.
Takže z toho plyne, že do hry musí vstoupit nějaký agregátor, který si
nasmlouvá nějaké své ovečky, a jako celý balík to pak nabídne ČEPSu.
A tady připomínám poslední vetu předchozího odstavce - za neplnění je mastná
pokuta. Ty domácí ovečky asi zase tak úplně spolehlivé nebudou. Takže
agregátor bude muset zřejmě mít značnou redundanci zdrojů.

Nejdál v tom podle mě je firma Delta Green (kdysi Nano Green).
Ti už udělali nějaký první "skororeálný" pokus nějakou skupinou svých zákazníků.
Ale bylo to jen "skoro", protože dohromady měli těch kapacit málo. Rozhodně
méně, než ten požadovaný minimální 1 MW. A i tak v tom pokusu zjistili dost
problémů. Což je ale správně, proto ho dělali, že.

Úkolování oveček samozřejmě po Internetu. Tedy nezávisle na nějaké stávající
distribuční infrastruktuře (jako HDO a podobně).

Sakra, to jsem se rozkecal.
A to je tam ještě tolik dalších (zatím neuvedených) ďáblíků.

PL

******************

Jaroslav Kotlaba kotlaba.hw na seznam.cz
Pátek Červen 14 11:08:27 CEST 2024

Nedávno jsem někde na internetu narazil na článek, že v případě nouze by 
bylo možné "půjčit si" elektriku z elektromobilů co jsou připojené na 
nabíječkách. 
Někdo to komentoval, že zastaví v kavárně s nabíječkou, dá si dobít baterku 
na další cestu a když přijde k autu zjistí že místo dobití se mu baterka 
vybila. Ale to kafe co si dal dostal jako odměnu zadarmo.
Ale hlavně že je sranda.


---------- Původní e-mail ----------
Od: Martin Záruba <<a
      href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
      moz-do-not-send="true">swz na volny.cz</a>>
Komu: Martin Zaruba <<a
      href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
      moz-do-not-send="true">hw-list na list.hw.cz</a>>
Datum: 14. 6. 2024 9:50:00
Předmět: Řízení spotřeby / výroby energie
"Na webu se objevily články o agregátorech, jejichž úkolem má být 
přebírání informací od ČEPS (údajně po vteřině) a posílat povely 
připojeným klientům k zapínání a vypínání spotřebičů (třeba bojleru) a o 
zvýšení nebo snížení výkonu energie dodávané do sítě. To pochopitelně 
může výrazně zvýšit stabilitu sítě. Nevíte: 

1) Jaká má být odměna za zapojení se do takového systému, tedy zda to má 
ekonomický smysl? 

2) Jak budou vypadat povely, pomocí kterých bude možné zařízení ovládat? 
</pre>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>