Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

ajtservis info na ajtservis.cz
Středa Červen 12 07:56:55 CEST 2024


https://www.eon-drive.cz/wp-content/uploads/2024/05/2405_Cenik-dobijeni-E.ON-Drive.pdf
tady nahled do ceniku nabijeni E-ON + partnerske nabijeni.
cena od 12,5kc/kWh az 18,5kc/kWh + nejake drobne kc/min za to ze stojim 
u stojanu :-)
pri spotrebe prumer 20kWh/100km(15kWh/100 mega_eco slimak) to bez 
vlastni FVE proste zadne terno neni.
t.

Dne 11.06.2024 v 23:09 David Obdrzalek napsal(a):
> Pro mě jako uživatele je jediné zajímavé kritérium, (za) kolik čerpám u pumpy a kolik na to ujedu. Natankuju 12 litrů dinosaurů, zaplatím 456 peněz, ujedu 234 km. To samé u elektroaut. Natankuju 12 kWh, zaplatím 456 peněz, ujedu 234 km. Neboli vůbec mě nezajímá nějaká účinnost, zajímá mě, za kolik ujedu kolik. Jestli dobře rozumím předchozím mailům, tak eauta (aspoň  některá) ukazují spotřebu na motorech, ne kolik jsem odebral z nabíječky, a to je podle mě dost falešně zavádějící.
> Kdyby řídící jednotka ukazovala spotřebu motoru 3 litry/100km a přitom mi ukapával 2l/h benzín z nádrže, tak ten krásný údaj na displeji o spotřebě je úplně k ničemu.
> D. O.
> -----
> naklofano na mobilu
> 
> On June 6, 2024 8:40:59 PM GMT+02:00, Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com> wrote:
>> Já netvrdím že tam metoda je špatná. Jen nebude přesná a ten výsledek
>> nekoresponduje s účinností běžně udávanou u LiFePo článků...
>>
>> Já nepočítám kolik v článku zůstalo,  jen porovnávám energii do článku
>> dodanou a z článku získanou mezi dvěma stanovenými hodnotami napětí.
>> Konkrétně u toho Li-on 18650 mám tu spodní mez 3,2V a horní 4V. Určitě (jak
>> tu zmínil pan Labaj)  v tom ale hraje roli i teplota, já to mám v
>> klimatizované místnosti technologie, takže vliv teploty neznám. Ale určitě
>> tam nějaký vliv teploty bude. Ten pokus mi běží, protože jsem chtěl zjistit
>> počet cyklů Li-on článku, když se nevyužívá celá jeho kapacita.
>>
>> U olověných staničních baterií které se používají v telekomunikacích by ale
>> tahle metoda byla totálně nepřesná, neboť tam trvale třeba do 100Ah baterie
>> teče přibližně půl ampéry. Když budu počítat dobu třeba jednoho roku a pak
>> provedu vybíjení změřením dodané (během toho roku) a získané (při vybíjení
>> např 1C) kapacity tak ten výpočet je o ničem. A ukáže mizivou účinnost.
>> Chci tím příkladem demonstrovat že ta metoda může být i méně přesná.
>>
>> A  u e-aut se zase při nízkých teplotách nejspíš nějaká energie použije
>> pro  zahřátí článku a nebo obráceně. Viděl jsem v konstrukci nějaké auto
>> baterie vodní chlazení procházející skrze bloky. Tahle "externí" energie je
>> třeba započítat též do účinnosti, protože k nabíjení nebo vybíjení článku
>> je potřebná, ale není využitelná.
>>
>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>
>>> No ale jak počítáte kolik v článku zůstalo?
>>>
>>> Co myslíte, že je na té metodě špatně? Nenapadám, co jste napsal, jen bych
>>> rád věděl, proč Vám připadá, ž výsledek nadhodnocuje? Údaj Dodané a Získané
>>> se stále sumuje, takže význam zůstatku stále klesá. A pak už je to jen
>>> prostý podíl.
>>>
>>> Jinak ty vzorky mám po vteřině.
>>>
>>> Martin Záruba
>>>
>>> Dne 6.6.2024 v 19:09 Jan Kuba napsal(a):
>>>
>>> 96,5% je velmi dobrá účinnost.Osobně si myslím, že ta metoda co jste
>>> popsal nebude úplně přesná a tu účinnost nadhodnocuje. Vycházím z obecných
>>> průměrných účinností. Já dělám takový hodně dlouhodobý test na 18650
>>> článku, který cyklicky nabíjím a vybíjím, ale jen v malém rozsahu kapacity
>>> článku. A dlouhodobě mi tam vychází nějakých 73%.  Vybíjím a nabíjím
>>> konstantním proudem, ale vzhledem k měření napětí jen 1x za minutu a
>>> počítání dodané energie v závislosti na čase si dovolím troufnout že ta
>>> metoda nebude bůh ví jak přesná.
>>>
>>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>>
>>>> Rádo se stalo. Jsem zvědav, kam se to dostane. Dlouho jsem přemýšlel, jak
>>>> to vlastně udělat. Dodanou a získanou energii měřit je snadné. Ale jak
>>>> zjistit zůstatkovou energii v baterii? Podle napětí je to (zvláště u LiFePo
>>>> nemožné). Takže jsem to udělal tak, že to, co zbývá v baterii = Dodané x
>>>> účinnost - získané. No a ta účinnost je na začátku odhad. Pokud se baterie
>>>> vybíjí a vypočtený zůstatek se dostane pod nulu nebo naopak bms ohlásí
>>>> ochranu podvybitím a zůstatek není 0, zkoriguje se účinnost tak, aby to
>>>> vyšlo. No a při nabíjení, pokud se dosáhne deklarované kapacity a stále lze
>>>> nabíjet nebo naopak dojde k aktivaci ochrany na přenabití, tak se zkoriguje
>>>> skutečná kapacita baterie. Ty meze mám nastavené dost měkce, takže to
>>>> článkům snad nevadí i za cenu, že by z nich šlo vyždímat ještě pár procent
>>>> navíc. Ale o to mi nejde. Lepší metodu, jak vypočítat účinnost a kapacitu
>>>> jsem nevymyslel.
>>>>
>>>> Martin Záruba
>>>>
>>>> Dne 6.6.2024 v 18:27 Petr Labaj napsal(a):
>>>>
>>>> Pěkné a důležité měření.
>>>> Díky za něho.
>>>>
>>>>
>>>> PL
>>>>
>>>> ********************
>>>>
>>>> Dne 6.6.2024 v 16:34 Martin Záruba napsal(a):
>>>>
>>>> To je velmi logický závěr. Byl jsem překvapen, jak ztráty stěhováním
>>>> iontů jsou malé. Já odhadoval účinnost baterie FVE na 95%. No a teď asi
>>>> týden měřím dodanou, získanou a zůstatkovou energii. Na DC to jde docela
>>>> snadno. Je to ještě moc krátká doba, ale výpočet zatím vylezl na 96,5% a
>>>> údaj stále stoupá.
>>>>
>>>> Martin Záruba
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>>
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 



Další informace o konferenci Hw-list