Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Červen 7 12:53:52 CEST 2024


Zatíží elektřinu spotřební daní, jen pokud se leje do e-aut.
Pro traktory a zemědělské udělátory bude bez daně.
Stejně jako nafta :-)

Provozujeme záložní CAT dieselgenerátory, a v jedné době, když byla cena
nafty okolo 33 kč a el energie drahá, bylo o něco málo  levnější vyrábět si
tu elektriku dieselem.


<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Neobsahuje
žádné viry.www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

pá 7. 6. 2024 v 12:34 odesílatel Zdeněk Aster <zdenek.aster na seznam.cz>
napsal:

> Jo jo přesně. Tam je zajímavé to, že znamý má průměrnou spotřebu po
> 140tisíc na Tesle
> myslím 24kW. Pokud by tankoval za peníze u stojanu se ztrátou tak to
> vychazí, že může
> jezdit dieslem asi za 11litrů.
> A tady je jedna zajímavá věc zatím co z toho těch 11litrů má stát celkem
> dost na spotřební
> dani, tak u elektřiny to není, kdepak to ten stát asi vezme, zatíží
> elektřinu spotřební daní?
>
> Zdeněk Aster
>
> Dne 06.06.2024 v 22:24 Jan Kuba napsal(a):
>
> No a mě přijde z tohoto pohledu zvláštní, že se nikdo (účinnost
> nabíjení/vybíjení u e-auta)
> nepozastavuje nad tím, že ta změřená energie na palubce vozu neodpovídá
> celkové dodané energii do vozu. Nebo to spousty uživatelů ani neví.
> Prostě se uvede spotřeba 20kWh/100km, ale ono je to ve skutečnosti víc.
> Jen se šikovně zapomíná tam tuhle skutečnost uvést.
> Je to podobné "lhaní" jako u ropáků, když se udává super spotřeba měřená
> nějakým postupem, který nikdy v praxi nenastane.
> Hodně dění okolo e-aut sleduji a v podstatě jen pár testerů tuto
> skutečnost zmiňuje.
> Jo, pokud někdo pokryje nabíjení plně z FV ( už v režimu po návratnosti
> investic do FV ) , tak je mu to buřt.
> Ale když to zaplatí ze svého, není to až tak zanedbatelné.
> Mě by právě zajímalo jestli vůbec  ví majitelé e-aut o kolik nabijou víc,
> než projedou...
>
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Neobsahuje
> žádné viry.www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>
> čt 6. 6. 2024 v 21:54 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal:
>
>> U aut se to asi bere trochu jinak než u BESS.
>> Jednak u BESS asi za životnost těch baterek natočíte o hodně víc cyklů. A
>> nehraje tam moc velkou roli čas.
>> Kdežto u auta se na čas hledí mnohem víc. Tak tam předehřev baterky,
>> který pak dokáže urychlit nabíjení, je brán jako malá daň.
>> Pokud ten předehřev vezme třeba 1-3kWh navíc, tak je to energeticky
>> podobné, jako když na to řidič trochu šlápne a pojede o něco rychleji.
>> Tak když díky předehřevu nabije rychleji, je spokojenější a nemusí na to
>> tak šlapat.
>>
>> PL
>>
>> *******************
>>
>> Dne 6.6.2024 v 20:40 Jan Kuba napsal(a):
>>
>> Já netvrdím že tam metoda je špatná. Jen nebude přesná a ten výsledek
>> nekoresponduje s účinností běžně udávanou u LiFePo článků...
>>
>> Já nepočítám kolik v článku zůstalo,  jen porovnávám energii do článku
>> dodanou a z článku získanou mezi dvěma stanovenými hodnotami napětí.
>> Konkrétně u toho Li-on 18650 mám tu spodní mez 3,2V a horní 4V. Určitě (jak
>> tu zmínil pan Labaj)  v tom ale hraje roli i teplota, já to mám v
>> klimatizované místnosti technologie, takže vliv teploty neznám. Ale určitě
>> tam nějaký vliv teploty bude. Ten pokus mi běží, protože jsem chtěl zjistit
>> počet cyklů Li-on článku, když se nevyužívá celá jeho kapacita.
>>
>> U olověných staničních baterií které se používají v telekomunikacích by
>> ale tahle metoda byla totálně nepřesná, neboť tam trvale třeba do 100Ah
>> baterie teče přibližně půl ampéry. Když budu počítat dobu třeba jednoho
>> roku a pak provedu vybíjení změřením dodané (během toho roku) a získané
>> (při vybíjení např 1C) kapacity tak ten výpočet je o ničem. A ukáže mizivou
>> účinnost.
>> Chci tím příkladem demonstrovat že ta metoda může být i méně přesná.
>>
>> A  u e-aut se zase při nízkých teplotách nejspíš nějaká energie použije
>> pro  zahřátí článku a nebo obráceně. Viděl jsem v konstrukci nějaké auto
>> baterie vodní chlazení procházející skrze bloky. Tahle "externí" energie je
>> třeba započítat též do účinnosti, protože k nabíjení nebo vybíjení článku
>> je potřebná, ale není využitelná.
>>
>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>
>>> No ale jak počítáte kolik v článku zůstalo?
>>>
>>> Co myslíte, že je na té metodě špatně? Nenapadám, co jste napsal, jen
>>> bych rád věděl, proč Vám připadá, ž výsledek nadhodnocuje? Údaj Dodané a
>>> Získané se stále sumuje, takže význam zůstatku stále klesá. A pak už je to
>>> jen prostý podíl.
>>>
>>> Jinak ty vzorky mám po vteřině.
>>>
>>> Martin Záruba
>>>
>>> Dne 6.6.2024 v 19:09 Jan Kuba napsal(a):
>>>
>>> 96,5% je velmi dobrá účinnost.Osobně si myslím, že ta metoda co jste
>>> popsal nebude úplně přesná a tu účinnost nadhodnocuje. Vycházím z obecných
>>> průměrných účinností. Já dělám takový hodně dlouhodobý test na 18650
>>> článku, který cyklicky nabíjím a vybíjím, ale jen v malém rozsahu kapacity
>>> článku. A dlouhodobě mi tam vychází nějakých 73%.  Vybíjím a nabíjím
>>> konstantním proudem, ale vzhledem k měření napětí jen 1x za minutu a
>>> počítání dodané energie v závislosti na čase si dovolím troufnout že ta
>>> metoda nebude bůh ví jak přesná.
>>>
>>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>>
>>>> Rádo se stalo. Jsem zvědav, kam se to dostane. Dlouho jsem přemýšlel,
>>>> jak to vlastně udělat. Dodanou a získanou energii měřit je snadné. Ale jak
>>>> zjistit zůstatkovou energii v baterii? Podle napětí je to (zvláště u LiFePo
>>>> nemožné). Takže jsem to udělal tak, že to, co zbývá v baterii = Dodané x
>>>> účinnost - získané. No a ta účinnost je na začátku odhad. Pokud se baterie
>>>> vybíjí a vypočtený zůstatek se dostane pod nulu nebo naopak bms ohlásí
>>>> ochranu podvybitím a zůstatek není 0, zkoriguje se účinnost tak, aby to
>>>> vyšlo. No a při nabíjení, pokud se dosáhne deklarované kapacity a stále lze
>>>> nabíjet nebo naopak dojde k aktivaci ochrany na přenabití, tak se zkoriguje
>>>> skutečná kapacita baterie. Ty meze mám nastavené dost měkce, takže to
>>>> článkům snad nevadí i za cenu, že by z nich šlo vyždímat ještě pár procent
>>>> navíc. Ale o to mi nejde. Lepší metodu, jak vypočítat účinnost a kapacitu
>>>> jsem nevymyslel.
>>>>
>>>> Martin Záruba
>>>>
>>>> Dne 6.6.2024 v 18:27 Petr Labaj napsal(a):
>>>>
>>>> Pěkné a důležité měření.
>>>> Díky za něho.
>>>>
>>>>
>>>> PL
>>>>
>>>> ********************
>>>>
>>>> Dne 6.6.2024 v 16:34 Martin Záruba napsal(a):
>>>>
>>>> To je velmi logický závěr. Byl jsem překvapen, jak ztráty stěhováním
>>>> iontů jsou malé. Já odhadoval účinnost baterie FVE na 95%. No a teď asi
>>>> týden měřím dodanou, získanou a zůstatkovou energii. Na DC to jde docela
>>>> snadno. Je to ještě moc krátká doba, ale výpočet zatím vylezl na 96,5% a
>>>> údaj stále stoupá.
>>>>
>>>> Martin Záruba
>>>>
>>>>
>>>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240607/ce230c68/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list