Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Červen 7 07:16:57 CEST 2024


Máte pravdu. Jenže já to udělal tak, že program, který čte z BMS to dělá 
stále průběžně. A ten výpočet účinnosti je vlastně taková třešnička na 
dortu. Hlavním bylo zjistit objektivně a stále to zobrazovat, kolik v 
baterce zbývá energie. No a to nejde jinak než tak, že znám účinnost. 
Navíc ono se to stále mění. Dole to vypne na podvybití jiného článku než 
nahoře  na přenabití. Ovlivňuje to jak kapacita každého článku, tak jeho 
vnitřní odpor.

Energii na balancování neberu v úvahu, ta prostě zhoršuje účinnost. Ale 
je to (alespoň v mém případě s JKBMS) zanedbatelné. I přes výkon, který 
přes baterii každý den proteče je balancer téměř zcela studený. On má 
jen čidlo teploty výkonového mosfetu, který zajišťuje odepnutí. I tam mě 
docela překvapilo, že při proudu okolo 50A má mosfet 35 stupňů. TAkže to 
je zřejmě hlavní oteplení. Zbytek je studený.

Martin Záruba

Dne 6.6.2024 v 19:40 Petr Labaj napsal(a):
> Myslel bych si, že na zůstatkové energii v baterce nezáleží.
> Pokud test nastartujete při dosažení nabíjecího napětí (tedy řekněme 
> 3.45V nebo na kolik nabíjíte), tak pak už jen sumujete energii dovnitř 
> a energii ven.
> Ukončení testu opět při dosažení nabíjecího napětí.
> Pokud při startu a na konci testu bude i teplota podobná, tak by to 
> mělo být dost přesné.
> Jenom to chce odečíst energii, spotřebovanou na ztrátové balancování.
> Pro mě z toho plyne, že nesmím zapomenout v těch svých modulech BMS 
> (až vzniknou) tu ztracenou energii sumovat.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 6.6.2024 v 18:53 Martin Záruba napsal(a):
>>
>> Rádo se stalo. Jsem zvědav, kam se to dostane. Dlouho jsem přemýšlel, 
>> jak to vlastně udělat. Dodanou a získanou energii měřit je snadné. 
>> Ale jak zjistit zůstatkovou energii v baterii? Podle napětí je to 
>> (zvláště u LiFePo nemožné). Takže jsem to udělal tak, že to, co zbývá 
>> v baterii = Dodané x účinnost - získané. No a ta účinnost je na 
>> začátku odhad. Pokud se baterie vybíjí a vypočtený zůstatek se 
>> dostane pod nulu nebo naopak bms ohlásí ochranu podvybitím a zůstatek 
>> není 0, zkoriguje se účinnost tak, aby to vyšlo. No a při nabíjení, 
>> pokud se dosáhne deklarované kapacity a stále lze nabíjet nebo naopak 
>> dojde k aktivaci ochrany na přenabití, tak se zkoriguje skutečná 
>> kapacita baterie. Ty meze mám nastavené dost měkce, takže to článkům 
>> snad nevadí i za cenu, že by z nich šlo vyždímat ještě pár procent 
>> navíc. Ale o to mi nejde. Lepší metodu, jak vypočítat účinnost a 
>> kapacitu jsem nevymyslel.
>>
>> Martin Záruba
>> Dne 6.6.2024 v 18:27 Petr Labaj napsal(a):
>>> Pěkné a důležité měření.
>>> Díky za něho.
>>>
>>>
>>> PL
>>>
>>> ********************
>>>
>>> Dne 6.6.2024 v 16:34 Martin Záruba napsal(a):
>>>>
>>>> To je velmi logický závěr. Byl jsem překvapen, jak ztráty 
>>>> stěhováním iontů jsou malé. Já odhadoval účinnost baterie FVE na 
>>>> 95%. No a teď asi týden měřím dodanou, získanou a zůstatkovou 
>>>> energii. Na DC to jde docela snadno. Je to ještě moc krátká doba, 
>>>> ale výpočet zatím vylezl na 96,5% a údaj stále stoupá.
>>>>
>>>> Martin Záruba
>>>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240607/a3145291/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list