<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Máte pravdu. Jenže já to udělal tak, že
        program, který čte z BMS to dělá stále průběžně. A ten výpočet
        účinnosti je vlastně taková třešnička na dortu. Hlavním bylo
        zjistit objektivně a stále to zobrazovat, kolik v baterce zbývá
        energie. No a to nejde jinak než tak, že znám účinnost. Navíc
        ono se to stále mění. Dole to vypne na podvybití jiného článku 
        než nahoře  na přenabití. Ovlivňuje to jak kapacita každého
        článku, tak jeho vnitřní odpor.</font></p>
    <p><font face="Arial">Energii na balancování neberu v úvahu, ta
        prostě zhoršuje účinnost. Ale je to (alespoň v mém případě s
        JKBMS) zanedbatelné. I přes výkon, který přes baterii každý den
        proteče je balancer téměř zcela studený. On má jen čidlo teploty
        výkonového mosfetu, který zajišťuje odepnutí. I tam mě docela
        překvapilo, že při proudu okolo 50A má mosfet 35 stupňů. TAkže
        to je zřejmě hlavní oteplení. Zbytek je studený.<br>
      </font></p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.6.2024 v 19:40 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:17eb82d9-4cad-6900-c8a6-aafad3debcd4@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Myslel bych si, že na zůstatkové energii v baterce nezáleží.<br>
      Pokud test nastartujete při dosažení nabíjecího napětí (tedy
      řekněme 3.45V nebo na kolik nabíjíte), tak pak už jen sumujete
      energii dovnitř a energii ven.<br>
      Ukončení testu opět při dosažení nabíjecího napětí.<br>
      Pokud při startu a na konci testu bude i teplota podobná, tak by
      to mělo být dost přesné.<br>
      Jenom to chce odečíst energii, spotřebovanou na ztrátové
      balancování.<br>
      Pro mě z toho plyne, že nesmím zapomenout v těch svých modulech
      BMS (až vzniknou) tu ztracenou energii sumovat.<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      *******************<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.6.2024 v 18:53 Martin Záruba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:3c3e7ad1-3c9c-49b0-aa23-8373d7ff5415@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <p><font face="Arial">Rádo se stalo. Jsem zvědav, kam se to
            dostane. Dlouho jsem přemýšlel, jak to vlastně udělat.
            Dodanou a získanou energii měřit je snadné. Ale jak zjistit
            zůstatkovou energii v baterii? Podle napětí je to (zvláště u
            LiFePo nemožné). Takže jsem to udělal tak, že to, co zbývá v
            baterii = Dodané x účinnost - získané. No a ta účinnost je
            na začátku odhad. Pokud se baterie vybíjí a vypočtený
            zůstatek se dostane pod nulu nebo naopak bms ohlásí ochranu
            podvybitím a zůstatek není 0, zkoriguje se účinnost tak, aby
            to vyšlo. No a při nabíjení, pokud se dosáhne deklarované
            kapacity a stále lze nabíjet nebo naopak dojde k aktivaci
            ochrany na přenabití, tak se zkoriguje skutečná kapacita
            baterie. Ty meze mám nastavené dost měkce, takže to článkům
            snad nevadí i za cenu, že by z nich šlo vyždímat ještě pár
            procent navíc. Ale o to mi nejde. Lepší metodu, jak
            vypočítat účinnost a kapacitu jsem nevymyslel.</font><br>
        </p>
        <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.6.2024 v 18:27 Petr Labaj
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:d1cfc98c-f639-5e59-a593-0989f25ca56d@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          Pěkné a důležité měření.<br>
          Díky za něho.<br>
          <br>
          <br>
          PL<br>
          <br>
          ********************<br>
          <br>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 6.6.2024 v 16:34 Martin
            Záruba napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:21d2b26a-efba-4fe2-b57e-432844723c3e@volny.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type"
              content="text/html; charset=UTF-8">
            <p><font face="Arial">To je velmi logický závěr. Byl jsem
                překvapen, jak ztráty stěhováním iontů jsou malé. Já
                odhadoval účinnost baterie FVE na 95%. No a teď asi
                týden měřím dodanou, získanou a zůstatkovou energii. Na
                DC to jde docela snadno. Je to ještě moc krátká doba,
                ale výpočet zatím vylezl na 96,5% a údaj stále stoupá.</font><br>
            </p>
            <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
          </blockquote>
          <br>
        </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>