Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Miro su as5sgm na gmail.com
Čtvrtek Červen 6 09:38:11 CEST 2024


problem to nieje, len treba zmenit myslenie o sustave.
za Rrezervovanu Kapacitu si platite poplatok, ktory je k cene silovej elektriny nezanedbatelny.

navyse stale sa nevyuzivaju moznosti naplno, su sposoby ako tu elektrinu uskladnit (precerpavacie stanice, teplo, nabijanie automobilov atd..) zamerne vynechavam bateriove uloziska tie okrem automobilov a ochrany pred vypadkami v sieti nedavaju velky ekonomicky ani ekologicky zmysel. Cez den ak je elektriny vela ked svieti slniecko, tak by mala byt elektrina kludne zadarmo nech sa nabiju vsetky auta (na to treba ale sustavu) nevidim prolem pritiahnut kabel k x autam na parkovisku a nabijat ich pomalicky, stale trocha. ak je niekto v praci 6h tak sa mu krasne nabije to co prejazdi do a z prace, vyuzivat lokalne sustavy a nezatazovat sustavu ako taku. Taktiez su verejne kupaliska ktore mozu tuto elektrinu vyuzivat na ulozenie tepla v bazene, nabit vodu na hygienicke maximum, zimne stadiony podchladit na maximum, chladiace boxy atd… vsetko si ale vyzaduje trocha inteligentneho riadenia. taktiez vsetky urady atd… by cez den isli “zadarmo, lacnejsie” treba len pustit kazdy zdroj do sustavy aby bolo mozne tieto “prebitky” spracovat neplitvat nimi. 

Samozrejme nemozeme byt iba na FVE to urcite nie ale podla mna nevyuzivame ich potencial naplno. Vzdy bude platit ze sustava potrebuje byt zlozena z roznych zdrojov a vyuzivat ich vyhody a co najmenej sa obmedzovat nevyhodami.

najhorsie riesenie je si postavit 10KW FVE na dome a vyuzivat 40%. Ten zvysok, mohol posluzit inde aj keby “zadarmo"

Miro

 
> On 6 Jun 2024, at 08:18, Petr Zapadlo <zapik na email.cz> wrote:
> 
> Problém je v tom, že jste na ostatní odběratele přenesl náklady na provoz elektrické infrastruktury v době kdy jste samostatný.
> 
> Protože výkon pro vás musí být rezervovaný (musí existovat zdroj a vedení k vám) ale tím, že nic neodebíráte, tak tuhle pro vás skrytou infrastrukturu neplatíte - platí ji za vás ostatní odběratelé.
> 
> Představte si to dovedené do extrému - jako vy, by byli všichni ostatní. Tj přes léto  by nikdo neodebíral nic a všichni by chtěli veřejnou elektřinu jen v zimě.  To by samozřejmě nefungovalo a jaderné/tepelné a všechny ostatní elektrárny a jejich provozovatelé by chtěli  za léto a odstávku zaplatit. Takže by se musel změnit  systém jak by se infra platila.
> 
> Stejně je takto na hlavu postavený konstrukt "virtuální baterie" - kdyby to chtěli všichni tak je to neuprovozovatelné.  A proto je to křivení trhu.
> 
> 
> 
> Petr
> 
> PS: To ale nic nemění na tom, že se v rámci své rodiny chováte ekonomicky - minimalizujete náklady. Ale z globálního pohledu je to špatná cesta. (Ne vaše, ale celého trhu)
> 
> 
> 
> Dne 06. 06. 24 v 7:23 Martin Záruba napsal(a):
>> S tím bych souhlasil, až na to využití. Nic neprodávám a asi ani nebudu. Nedostal jsem žádnou dotaci. Ale půl roku jsem soběstačný, v zimě pochopitelně ne, plyn mi do domu nesmí, topím tepelným čerpadlem. Stálo mě to bez práce (mimo montáže panelů na střechu, na to jsem starý)  s baterkami 16kWh a výkonem 9,5kWp cca 150 tisíc. Mám roční spotřebu cca 15MWh a za dva roky jsem ušetřil cca 110 000. Ještě necelý rok a jsem na nule. A to nepočítám, že část panelů dělá tepelný štít nad bazénem, kde bylo v létě vedro. Kde je problém při použití v domácí síti?
>> 
>> Martin Záruba
>> Dne 6.6.2024 v 0:21 Pavel Kořenský napsal(a):
>>> Zdravím,
>>> 
>>> jak jsem psal, nechci do diskuse o elektronice tahat politiku.
>>> Já jsem v tomhle ohledu celkem vyrovnaný. Mně vadí úplně všichni fotovoltaici, kteří nejedou v ostrovním režimu, bez ohledu na instalovaný výkon. FVE nemají v síti co dělat, jejich místo je tam, kde není možné natáhnout elektřinu. Typicky lodě, chaty a chalupy na samotě atd. Obecně vzato, pokud se na to musí jakkoli doplácet z daní/poplatků/dotací/povolenek atd. není to ekonomicky rozumné.
>>> 
>>> Zdraví PavelK
>>> 
>>> Dne 06.06.2024 v 0:05 AZE napsal(a):
>>>> Další diskuze nemá smysl. Ano, ti, kteří mají 5kWp, jsou zločinci, ti s 5MWp jsou dobroserové, ale jsou anonymní, takže nevadí.
>>>> Mě se víc líbí panely na střeše, než peníze v bance.
>>>> aze
>>>>  
>>>> From: Pavel Kořenský <mailto:pavel.korensky na dator3.cz>
>>>> Sent: Wednesday, June 05, 2024 11:37 PM
>>>> To: hw-list na list.hw.cz <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>>> Subject: Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti
>>>>  
>>>> Zdravím,
>>>>  
>>>> pochopitelně, pokud máte tu FV v ostrovním režimu a jezdíte na ní celý rok ve výsledku zadarmo (tedy krom počátečních nákladů na vybudování FV elektrárny o rozměru XY hektarů), tak je to super.
>>>> Pokud to ovšem nemáte v ostrovním režimu, není to "ve výsledku zadarmo", ale je to na úkor všech ostatních, kteří tyhle legrace musí povinně platit.
>>>> Ale raději toho nechám, nechci tahat politiku do elektroniky.
>>>>  
>>>> Zdraví PavelK
>>>> 
>>>>  
>>>>  
>>>> Dne 05.06.2024 v 23:30 AZE napsal(a):
>>>>> Škoda Citygo má stejný motor a baterie jako VW e-UP. Spotřeba 17kWh je snad scifi. Přikládám 2 fotky z e-UP z minulých dní. To je se zapnutou klimatizací. Před pár dny jsem jel 35 km po okreskách 50/do 100 a 35km zpátky po dálnici, 120, spotřeba celkem 12,9kWh/100. Je to auto do města, rychlost je omezena na 130. Jo, pokud s tím budete jezdit s cihlou na pedále nadoraz .... s ropáky se také nejezdí s motorem v 6000.
>>>>> Lepší auto do městského a příměstského provozu cca do 100km neznám. Všechny ropáky jsme v rodině prodali, my s manželkou, dcera i syn, všichni máme EV a už bychom se nikdy k ropě nevrátili. Nechci nikoho dráždit, ale nabíjím z FV celoročně ve výsledku zadarmo.
>>>>> aze
>>>>>  
>>>>>  
>>>>> From: Jan Kuba <mailto:honza.kuba na gmail.com>
>>>>> Sent: Wednesday, June 05, 2024 9:30 PM
>>>>> To: HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>>>> Subject: Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti
>>>>>  
>>>>> To je teda bída... nebo spíš zoufalství. 
>>>>> Mám zkušenost s ropákem - jel jsem před měsícem trasu Klatovy - Plzeň, přede mnou kolona, přeprava nadměrného nákladu.
>>>>> Průměrná rychlost okolo 30km/h , spotřeba 6l/100 km.
>>>>> Když to jedu v noci s průměrnou rychlostí 75km/h tak průměrná spotřeba 4,5l/100km...
>>>>>  
>>>>> V rodině je elektrické Citigo z r. 2019. Žere to okolo 17kWh/100km.  Při ceně  6,6 kč/kWh ( ČEZ, nabíjení výhradně  domov ) je to 112 kč/km - 1,12kč/km
>>>>> U toho ropáka Octavia IV 2,0TDI je to 4,5l/100km tedy při momentální ceně v Plzni 38,2kč/l  je to 171kč/100km.  .
>>>>> Rozdíl 0,6kč ve prospěch elektriky na těch 40km cesty to dělá celých rozdíl celých  24Kč.
>>>>> 24kč rozdílu na 40km při nesrovnatelně větším komfortu u toho ropáka.  A to neřeším třeba topení v zimě.
>>>>>  
>>>>> 
>>>>>  <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>	Neobsahuje žádné viry.www.avast.com <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>>>>  
>>>>> st 5. 6. 2024 v 19:09 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz <mailto:labaj na volny.cz>> napsal:
>>>>>> Docela zajímavý graf. Prý přímo od Tesly.
>>>>>> Závislost dojezdu na rychlosti.
>>>>>> Ten začátek grafu jsem takto netipoval.
>>>>>> Bohužel v archaických amerických jednotkách.
>>>>>> 
>>>>>> PL_______________________________________________
>>>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.hw.cz/>
>>>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>> 
>>>>> _______________________________________________
>>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.hw.cz/>
>>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>> 
>>>>> 
>>>>> _______________________________________________
>>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.hw.cz/>
>>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>  
>>>> 
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.hw.cz/>
>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>> 
>>>> 
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.hw.cz/>
>>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>> 
>>> 
>>> 
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.hw.cz/>
>>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> 
>> 
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.hw.cz/>
>> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240606/00cb2ebf/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list