MIT kurz vykonova elektronika

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Červenec 24 14:20:59 CEST 2024


Jasně, každý to vnímá jinak. Narážel jsem na semestrální kursy z fyziky
https://www.vsprednasky.cz/,
nikoli na popularizační přednášky. Absolvoval jsem z toho OTR a můžu 
říct, že z těch živých přednášek jsem to celkem snadno pochopil a 
dokonce v tom umím i trochu počítat. Na druhou stranu k tomu má autor na 
webu zdarma dostupnou učebnici, je zřejmě dobře napsaná, ale pochopit z 
toho základní principy, to bych fakt nedal. Na rozdíl od těch přednášek 
chybí detailní myšlenkový postup, takže leccos může uniknout. A je to 
vidět i z chyb, které pan profesor v přednáškách dělá. Ono na té tabuli 
leccos můžete přehlédnout, jste příliš blízko. Ale zpětná vazba funguje 
- buď vás studenti upozorní nebo víte, že nedávají pozor a nebo (což je 
horší) to nechápou. Je zjevné, že umět učit není žádná sranda.

Mrazík

PS. Je zajímavé, že učebnice jsou psány většinou takovým stylem, že když 
si je čte člověk, který je s předmětem studia předem dobře obeznámen, 
připadá mu taková kniha naprosto dokonalá.
Ovšem, když jí vezme do ruky student, který to vidí poprvé, nechápe ani 
zblo. Poznal jsem to na učebnici kvantové mechaniky, když jsem jí vzal 
do ruky opět po asi 40 letech, ale mám takový dojem, že to platí o 
většině vysokoškolských učebnic.


On 24. 07. 24 13:16, Daniel Valuch wrote:
> tak zalezi na kazdom individualne. Ja osobne ked sa nieco specializovane 
> ucim tak nemam rad zbytocne kecy, ktore nesuvisia s temou. Odvadza to 
> pozornost a prerusuje myslienkovy proces. Dobra prednaska je/ma byt 
> predstavenie, ktore ma dopredu pripraveny scenar a priebeh (ako vravi 
> Jakub). A su ucitelia, ktori dokazu udrzat pozornost celu hodinu, bez 
> toho aby sa robili odlahcovacie prestavky na vtipy, alebo este horsie na 
> dychacie cvicenia (ktore casto vidime u nezazivnych manazerskych 
> skoleni, ktore robia podomovi konzultanti. V miestnosti je prilis nizka 
> energia, vsetci sa postavime a zakruzime rukami...).
> Vcera som pozeral dve casti tohoto konkretneho predmetu (o soft 
> switching) a ani neviem ako to preslo a domnievam sa, ze som temu 
> pochopil. Myslim, ze to je presne tento pan profesor. Vie o com rozprava 
> a vie to naucit. A nie je to monolog, publikum je zapojene.
> Ked sa clovek pred tabulou pomyli tak sa na to velmi rychlo pride. Bud 
> samotny vyucujci, alebo poznamka z publika, ktore dava pozor a vykladu 
> rozumie. Potom sa spolu problem najde a pokracuje sa dalej.
> Ak ide o vseobecne, popularizacne prednasky, je to ine. Priebeh je 
> volnejsi a publikum menej specializovane. Tam je skor priestor na 
> odlahcenie, pripadne vtipne poznamky.
> Ale ako vravim, kazdy to vnima inak. Mne osobne sa tento styl paci a 
> preferujem ho.
> b.
> 


Další informace o konferenci Hw-list