Re: Matematický problém

Martin Záruba swz na volny.cz
Čtvrtek Červenec 18 11:36:42 CEST 2024

Naprosto souhlasím.

Přidávám pár měření na standardním zapojení pro různé frekvence. Je
vidět, že jakmile protéká cívkou proud trvale, je indukčnost
nepodstatná, zapojení se chová jako tvrdý transformátor. V případě
napájení panelem to tedy bude lepší.

Jakmile proud zaniká, je podstatné v které části periody vlastních kmitů
dojde k sepnutí tranzistoru. To způsobuje ty schody na charakteristice
vlevo od kolena.

Zdroj nedá více jak 2A, pak se aktivuje proudová ochrana, proto ten ohyb
nahoře.

Detail do 0.3A.

Zkusím ještě udělat měření účinnosti, ale neměl jsem druhý ampérmetr,
který je schopen předávat data. Přepokládám ale, že jakmile se pracovní
bod dostane do oblasti, kde proud zaniká a vznikají tlumené kmity,
účinnost bude klesat. Energie, nahromaděná ve vnitřní kapacitě zavřeného
tranzistoru, shotkyho diodě a parazitních kapacitách cívky se ztratí.

Solární panel má při malém osvětlení skoro normální napětí, ale dá malý
proud. Typicky ráno, večer, v zimě, v době, kdy je zataženo. Nenapadá mě
jiné řešení, než že by měnič musel mít dvě cívky a ta druhá by se
zapnula při malém proudu. Koleno by se tak posunulo k mnohem menším
proudům. Ale nevím, zda to má cenu.

Martin Záruba