Lahka letna tema alebo Ako vedecky napisat blikanie ledkou

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Úterý Červenec 9 08:47:05 CEST 2024

[preposielam]

Ahojte,

mne sa pri tomto poslednom bastleni stalo to, ze frekvencia blikania je
jeden parameter blikania, ale este je dolezite mat spravny pomer medzi
Ton/Toff casmi, teda svieti nesvieti. Zistil som, ze pokial mam pomer medzi
Ton/Toff 1:1.15 az 1:2, tak Ledku vnimam tak, ze sa rozsvieti na plny jas a
potom aj dokonale zhasne, teda nesvieti. Pri pomere casov Ton/Toff 1:1, mi
to blikanie bolo take prelinajuce sa, akoby Ledka dobre nezhasla. Skusam to
samozrejme s cervenou Super-LEDkou, pretoze zelena a zlta sa dobre v mojom
obvode nevybudili. Mam v obvode budenia 2x rezistor 2k2 a ten je tak na
hrane s budiacim prudom, ale este nema vplyv na tvar budiaceho signalu na
pine RD1. Inak hrany budiacich signalov tych Lediek su tiez zaujimave.
Vidno na nich vcelku dobre parazitnu kapacitu a to, ci spinaci tranzistor
"stiha" spinat. Je to take letne blbnutie, ale myslim si, ze z
hladiska vyzarovania displeja, to ma svoj vplyv tiez. Takze aj odladenie
tych spinacich signalov ma svoje detaily a diablikov, ktory vo
finale urobia pruser v podobe nesplnenia limitov pre vyzarovanie. EN55032
som sice este necital, ale mam taky pocit, ze vyzarovanie displeja bude
samostatny problem, nad ktorym treba trochu premyslat. Na starych PIC16F87x
to bolo vsetko jednoduchsie v tom zmysle, ze piny boli vzdy len push-pull.
Zatial co na novych PIC18F47k42 sa daju nastavit snad uplne vsetky
parametre a tym padom aj vylepsit trochu vlastnosti displaja. Chce sa to
ale pohrat so softwarom a osciloskopom, pripadne spektrakom.

A.

Ahoj,

Pokud jde o homan factors, mám takové konstanty:
pokud má být uživatel schopný počítat bliknutí, tak pro 2Hz stíhá
uživatel počítat "velké" počty. Tedy rozdíl mezi 5 a 7 bliknutí.
u frekvencí kolem 4Hz stíhá rozeznat "malé" počty. Tedy 2 nebo 3 bliknutí.
Všechno co je nad 4Hz je pro uživatele "bliká to rychle".
To pracuje tak do 15Hz. Tady se dostáváme do oblesti, kterou vnímáš
jinak prostředkem oka a jeho okrajem. Tahle oblast je bohužel celkem
individuální a je někam do 30Hz. To jsou ty situace, kdy máš něco v
pariferním vidění a bliká to jako blázen, ale když se na to zadíváš
prímo, je obraz stabilní. Velmi často se sem dostaneš s
charlieplexingem.

Pokud jde o technologické konstanty, tak nevím, tam celkem běžně ledky
blikají na desítkách až stovkách kHz a je spíš problém s detektorem
než s ledkou.