Lahka letna tema alebo Ako vedecky napisat blikanie ledkou

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Červenec 8 15:44:56 CEST 2024

> Pokud má být uživatel schopný počítat bliknutí, tak pro 2Hz stíhá uživatel počítat "velké" počty. Tedy rozdíl mezi 5 a 7 bliknutí.

... ale sa musi sustredit, a na 80% ludi by som sa nespolahol, ze cokolvek
nad 3 spocitaju dobre, aj kebyze to blika vyrazne pomalsie.

Mimochodom, nedavno som mal prilezitost si potvrdit, ze bezny clovek
nerozozna 2x zmenu v rychlosti blikania, ak nema moznost priameho
porovnania (t.j. ze ak jedna LEDka blika rychlostou N Hz (N je prave okolo
2-4)  a o nejaky cas blika rychlostou N/2 Hz, ak ten clovek priamo na to
nie je upozorneny, tak si to nevsimne).

---
>je rozdil, pokud ta ledka "stoji", nebo se pohybuje vuci oku.
>
>Pri pohybu je pak videt blikani, jenz u stojici LED neni.

Hej, forma stroboskopickeho efektu.

Tento efekt je vidiet aj u zadnych svetiel mnohych modernych aut, kde sa
obrysove svetlo robi z brzdoveho PWMkou bez filtra.

Staci myknut hlavou a clovek uvidi namiesto jednej cervenej smuhy seriu
"bodovych" cervenych svetiel.

Je to mimoriadne neprijemne, najma v tom, ze ma to pri jazde v kolone v
noci nuti mykat hlavou, aby som to otestoval autach predo mnou... ;-)

---

LEDky same o sebe su velmi rychle a rozsvietia/zhasnu pod mikrosekundu,
presne kvoli tomu, ze tie ziarive prechody su priame, t.j. sa elektrony
ochotne cez ne rekombinuju. Dnesne moderne LED co su vlastne castokrat
superLED (t.j. kde uz prevazuje stimulovana emisia, ale povrchy nie su
take, aby vznikla rezonancia/laserovanie) budu o rad rychlejsie (skutocne
lasery su smelo pod nanosekundu, inak by sme nemali dnesne internety; ale
tie treba aj patricne obvodovo osetrit, to je na dlhsie).

Cize vsetky prakticke oneskorenia su v oku - jednak je to chemia ktora sa
generuje pri dopade svetla a este pomalsie rozklada, to su javy v
desiatkach a stovkach milisekund; a druhak je to nasledne spracovanie,
ktore zacina hned za sietnicou a pokracuje v najtucnejsom zvazku nervov co
mame - tam su tie prenosy v milisekundach, ale zase sa jedna o
desiatky-stovky "operacii".

Z toho vyplyva potom vsetko to "da sa ratat do 2Hz, do viac ak sa clovek
sustredi" apod.

Pri pokusoch s multiplexovanymi displejmi sme robili pokusy s capikovym vs.
tycinkovym videnim (t.j. pozerat priamo alebo ukosmo z boku), a ten
rozdiel bol markantny - capiky (farebne videnie), ktore su dominantne v
strede, su vyrazne pomalsie, tam 50Hz bohate stacilo kazdemu; tycinky
("ciernobiele" "vecerne" videnie) su vyrazne rychlejsie a niektori jedinci
zboku este spolahlivo videli frekvencie nad 80Hz. Cely efekt je vyrazne
ovplyvneny uplne vsetkym, najma intenzitou okoliteho aj testovaneho
svetla, farbou, polohou, telesnym a dusevnym stavom experimentalneho
subjektu atd.

Viem si predstavit, ze sa daju vnimat nechutne stroboskopicko-zaznejove
efekty za pritomnosti napr. ventilatora aj pri blikani LEDky daleko nad
tych 100Hz (akurat nasledkom tych zaznejov do oka pride mensia frekvencia).

---

To blikanie/svietenie atd. LED je fascinujuca a normalnymi ludmi dokonale
podcenovana vec.

wek

PS. Prec s modrymi LEDkami!