Víkendový projekt - SCPI Switch

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Sobota Červenec 6 20:30:19 CEST 2024

Zdravím,

tak po cca. dvou víkendech se můj víkendový projekt SCPI switche chílí
pomalu ke konci.

Celá věc vznikla víceméně náhodou. Jak jsme se tehdy v Praze v hospodě
bavili na téma, jestli lze nějaký smysluplný projekt vytvořit tak, že se
koupí Arduino, nějaké hotové moduly, stáhne se nějaký software který se
mírně přepíše, postahují se nějaké dokumentace a knihovny atd.

Tak jsem se nad tím zamyslel doma a zkusil jsem udělat něco, co bude
jednak alespoň přibližně užitečné v několika oborech, bude to založené
na Arduinu, hotových modulech a většinou postahovaných knihovnách atd.
kvůli úspoře času.

No a takhle to dopadlo. Je to vlastně modernější obdoba HP69306A Relay
Actuator. Má to v sobě osm opticky oddělených relátek, která přepínají 8
portů na zadní straně přístroje. Tlačítky na čelním panelu lze
jednotlivá relátka přepínat a to jestli je relé přepnuté C - A nebo C -
B indikují ledky na spínačích.

Dále je možné celou věc ovládat pomocí SCPI příkazů přes USB a/nebo přes
LAN. Relátka sice umí spínat až 250V/10A, ale vedení v krabici na to
není dělané. Takže raději přepínat třeba vstupy do měřícího přístroje,
spínat laboratorní míchačky nebo nějaké časovače, 12V topná tělíska,
pumpičky na zalévání květináčů atd.

Osobně jsem zkusil tím přepínat signál z několika 10 MHz oscilátorů na
vstup čítače a jde to. Co to ale udělá s přesností, to jsem zatím
neměřil. Umím si představit třeba přepínání několika napětí na vstup
jednoho stolního multimetru (také ovládaného pomocí SCPI/GPIB) pro
nějaká delší měření. Jen je nutné si uvědomit, že jde o obyčejná
relátka, takže přepínat třeba přesné zdroje 10.00000000V a měřit přes to
napětí s přesností na nV asi nebude úplně to pravé oříškové. Ale to
nešlo ani s tím HP69306A :)

Implementované SCPI příkazy jsou:

   *IDN?
   RElay#
   RElay#?
  SYSTem:COMMunicate:LAN
     :ADDRess
     :ADDRess?
     :GATeway
     :GATeway
     :MAC
     :MAC?

  CONFigure:LED?
  CONFigure:LED

Ty poslední dva jsou testovací, rozsvěcí a zhasíná to LEDku na Arduinu.
Ale dal by se použít jeden pin Arduina navíc a mohlo by to třeba
rozsvěcet a zhasínat LEDku na panelu jako signalisaci Remote/Local ovládání.

Jo a vypadá to takhle:
https://www.rajce.idnes.cz/pkorensky/album/scpi-switch

Zdraví PavelK