Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 letech provozu.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Leden 13 18:09:43 CET 2024

S tím, co píšete, souhlasím.
Asi jsem ten předchozí post napsal blbě, protože to z něho zřejmě není
moc patrné.
Podstata toho, co jsem chtěl napsat byla, že na tyhle věci je třeba
myslet předem. Ne až po nějakých 25 letech.
A to včetně toho, s kým do toho manželství vstoupím. Jak se choval
předtím, jaké byly jeho standardy a jaké byly ceny za postupný rozvoj a
upgrade.
A už ve fázi plánování a výběru dodavatele si tyhle věci pohlídat a
zohlednit.

Všude se píše, jaké strašné milióny stojí vypsáni takového tendru, kolik
měsíců nebo let trvá jeho vyhodnocení.
A to se tam nenajde čas a peníze pro člověka, který by se uměl na věc
podívat s nadhledem dlouhodobé perspektivy?

Tam to sice bylo myšleno jako sranda, ale něco podobného, jako měl ve
formě síťového grafu ten učitel v Básnících. (... a po 16 letech první
dovolená v Jugoslávii ...).

Třeba u Vás ve švýcarském podzemí je to horší, protože budujete unikát.
Ale dodavatelé jaderných technologií nejsou start-upy, které by se
teprve na téhle zakázce učily jak na to.

Trochu změna tématu:
Ono je nelogické chování v energetice asi standardem.
Mě energetika (a dneska dost i OZE-energetika) zajímá. A tak kolem toho
sleduju dění.
Tak nějaká firma chce vybudovat třeba spalovnu nebo větrník. A nastanou
děsné boje, kdy obyvatelé tvrdí, že to bude strašná zátěž, dodavatel
tvrdí, že to bude pohoda a vůně fialek.
A nenajde se tam nikdo, kdo by se na to podívat trochu s nadhledem.
Objednal autobus, naložil do něho odpůrce i příznivce, a zavezl je na
exkurzi do podobného zařízení, které už nějakou dobu stojí. A tam se
podrobně pozajímali o to, jaký to tam mělo dopad, jak se chová
dodavatelská firma, jaké dodatečné náklady to v průběhu času stojí, jak
je zajištěn rozvoj nebo naopak útlum pokud by byl problém a podobně.

PL