Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 letech provozu.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Leden 13 16:37:07 CET 2024

Myslím si, že podstatné u každého řešení je promyšlená základní koncepce.
Pokud vím, že buduju něco, co má mít velmi dlouhou životnost, tak to
přece musím zahrnout do architektury toho řešení.
Tak budu dané zařízení koncipovat tak, aby bylo složeno z jasně
definovaných funkčních bloků, s perfektně popsaným rozhraním, které pak
budu moct v dalším životě toho zařízení vyměnit za jiné, které v té době
bude na trhu. A které už tím pádem bude mít zřejmě lepší parametry,
vyšší výkon, menší spotřebu a vyšší spolehlivost.
Už dopředu budu myslet na to, že požadavky na jedné straně a výkon
elektroniky na druhé straně trvale stoupají.

Takže když mám v době vzniku 2 rackové skříně plné elektroniky, které
ovládají nějaký subsystém v elektrárně, tak při opravách nebudu pracně
shánět zastaralé součástky pro výměnu kus-za-kus. Ale nasadím místo těch
2 racků jeden rackový šuplík se současnou elektronikou (která musí mít
stejné nebo přísnější certifikáty, protože se dodává do dnešních
elektráren).
Samozřejmě to nebudu vyměňovat hned ve 3 exemplářích, ale vyměním jeden
z hlasovací trojice (nebo čtveřice), a teprve po osvědčení v provozu pak
vyměním další.

Pořídit si dlouhodobou instalaci velkého rozsahu znamená navázat s
dodavatelem skoro manželství. A taky bych se měl chovat jako v
manželství. Když má vydržet, tak se obě strany musí aktivně snažit.
Dříve jsem mnoho let dodával informační systémy pro velké zdravotnictví.
Nejstarší doteď běžící velká instalace je z roku 1993. V průběhu času se
měnilo ledacos, ale vždy při zachování zpětné kompatibility s možností
přejít bezbolestně po částech na soudobé řešení. A pracovali jsme na tom
všichni, zákazník i my jako dodavatel.

Nemám moc rád firmu Intel. Ale třeba pojetí zpětné kompatibility je u
nich ukázkové.
A podobně koncept PC. Na rozdíl od výrobků opěvované firmy Apple, která
postupně přecházela u svých výrobků z 6502 na 68k, pak PowerPC, pak x86,
pak nějaký cinknutý ARM. Mezitím ještě odbočky na StrongARM. Samozřejmě
vždy bez zpětné kompatibility. Resp. kompatibilita dosažena jen za cenu
emulace staršího systému na tom novějším.
(nejsem znalcem Apple a nemám tu firmu rád, tak pokud jsem na nějaký
stupeň zapomněl, je to klidně možné).
Další skvělou ukázkou promyšleného návrhu a jeho uplatnění v praxi jsou
síťové technologie na bázi Ethernetu. Kdyby Ethernet vymyslela firma
Apple, tak už by existovalo 12 vzájemně nekompatibilních verzí a 45
podverzí, kde spolu by komunikovaly jen zařízení koupené tam maximálně 3
roky od sebe. A při poruše nějaké karty by se musely na opravu shánět
chipy, které se přestaly dělat před 15 roky.

PL

PS. Omlouvám se všem majitelům a milencům firmy Apple, kterých jsem se
částečnou nadsázkou možná dotkl.