Re: [OT] Krbová kamna s výměníkem do vody - jak na to

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Leden 12 14:52:05 CET 2024

No já jsem si tohle uvědomil v podstatě až minulý týden, kdy mě shodou
okolností odešel plynový kotel. Dakon 24. Udržoval .jsem ho v provozu 22
let, za tu dobu 2x elyty v ŘJ, repase zapalovací jednotky, čidlo tlaku,
anoda v bojleru atd..  Do kotle jsem si namontoval svoje čidla teploty na
vstup a výstup topné vody ( bez zásahu do konstrukce  jen mechanickým
kontaktem) A nové  nezævislé na provozu měření teploty v bojleru, protože
původní ručkový mechanický meřáček odešel a nový se nedal rozumně sehnat.

 Teď proreznul vlnovec ve vestavěném 50 l bojleru. A stalo se to zrovna,
když jsem byl mimo domov. První , co se stalo, že občas  tekla černá teplá
voda z kohotku.  Následně začal upouštět tlak vestavěný pojišťovák na
topném okruhu. Tak že to teklo z kotle ven a vypadalo jako nějaká
netěsnost. Pak to začalo téct  ještě z vestavěné expanzky, která 4x vyšší
tlak nevydržela.  Člověk, který přijel na servis kotel kompletně odstavil s
poznámkou, že nic opravovat nebude, že jsou tam dráty a věci, to tam být
nemají...
Doma jsem pak kotel znovu spustil a zavřel vstup a výstup TUV. Kotel dál
topí, když někdo chce teplu vodu, neobejde se to bez mojí asistence a
manipulace s kohouty TUV tak, aby to kopírovalo otevřený kohoutek a
nezpůsobilo  nárůst tlaku v topném systému. I tak ta TUV může být
kontaminovaná vodou z oběhu což pro nějakou sprchu asi není až takový
problém.

Standardně by asi servisman vyměnil celý bojler za cca 15kKč, samotný
vlnovec není k dispozici. Vzhledem ke stavu a stáří kotle uvažuji o jeho
výměně. Jen mi vyděsila cenová nabídka od Valliantu, včetně montáže a 7 m
vyvložkování komína koaxem bez pár drobných 100kKč😯.

Další topenář doporučuje Protherm s průtokovým ohřevem, podstatně levnější.
Prý je to už dost zmáknuté a je tam i nějaká malá nádržka s předehřátou TUV
než naběhne naplno hořák. A že je to komfortní jako zásobník.  Argumentuje
tím , že bude levnější provoz za teplou vodu protože se připravuje se  jen
to co potřebuji a nejsou ztráty z bojleru. Pravda je, že na stávajícím
kotli se suší boty a ořechy, protože z toho bojleru teplo sálá, není nějak
zvlášť zateplený. Otázka zní jestli opravdu přejít na průtokový ohřev TUV a
nebo trvat na nějakém kotli s  větším vestavěným zásobníkem. Ten  vybraný
Protherm Panther Condens 20/26 KKV-CS je cca za 35k a s montáží za  více
než polovinu ceny od Valliantu...