Jak zjistit výkon C trafa nebo toroidu?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Únor 13 18:23:48 CET 2024

Dobrý den, ten klasický výpočet pro EI tráfko, kde druhá mocnina
 průřezu prostředního sloupku v cm2 nejde použít...neboť mi to vůbec
nevychází.
Hledal jsem na webu, ale našel jen nějaké teoretické úvahy o větším sycení
atd..
Sycení neznám..
Mám dva  C TR  průřez je u jednoho 2x1,5cm - 3cm2
                                      u druhého 2x3 cm  = 6cm2

Asi se to C jádro počítá jako toroid, nemá někdo prosím nějaký obecný (
přibližný ) vztah?

Další věc, co mi nejde do hlavy: Mám dvě trafa, jedno toroidní,
druhé C jádro ( průřez nejde změřit ).
Obě mají údaj 300VA. Když je zapínám ( naprázdno ) u toroidu je to šleha,
opaluje to kontakty, při zapnutí to v trafu slabě lupne.
U toho C jádra to vůbec nic nedělá, nic nehoří, kontakty při sepnutí
nejiskří.
Klidová spotřeba je u toroidu 1,3W  u toho C trafa 2,8W ( lidlmetr s 10x
zmenšeným rozsahem výkonu )

Když jsem měřil krátkodobě proud nakrátko na výstupu, tak ten toroid je
mnohem tvrdší, teče tam 62A   u toho Céčka jen cca 35A. Výstupní napětí i
výkony mají shodná.