LiFePO4 nabijeni
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 6 02:20:34 CET 2024
Sorry za dlouhý text.
Tak (jako obvykle) za tím byl mamon.
Když jsem začal uvažovat o FVE, tak jsem (tehdy samozřejmě) zahrnul do
úvah dotaci. Podle hesla "hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere". ;-)
Poptal jsem tehdy 3 firmy, z toho 2 u mě byly na obhlídce. Jedna řekla,
že žádný problém a udělala mi rovnou i náčrt řešení. Druhá řekla, že
spousta problémů, a že do toho nepůjdou.
Chci vědět nejen jak něco je, ale i proč to tak je. A tak jsem se
ponořil do studia problematiky, abych zjistil, která z firem měla pravdu.
No a když jsem do problematiky nakoukl, tak jsem zjistil, že obě firmy
měly pravdu/nepravdu.
Udělat to samozřejmě lze (jako lze udělat skoro vše na světě), ale
rozhodně ne tak jednoduše, jak to namalovala ta firma.
Jako vedlejší produkt toho samostudia bylo, že jsem pak zkouknul
několika svým kamarádům jejich komerční FVE a pokritizoval jim co je tam
špatně. A na základě toho jim to dodavatel (kupodivu a naštěstí) opravdu
opravil.
Mohl jsem zkusit usměrnit nějak tu firmu, co mi to nabízela udělat, aby
to udělala rozumně.
Jenže pak jsem si řekl proč, když si to můžu už rovnou udělat všechno sám.
Takže výsledkem bylo, že jsem se rozhodl pro celkem klasické komerční
řešení, ale udělané nekomerčně vlastními silami.
To bylo ale jen na začátku, v průběhu dalšího boje jsem to různě
(myšlenkově) předělával, a (bohužel) zesložiťoval. Ale když už mě jednou
napadne nějaké vylepšení, tak už ho nemůžu dostat z hlavy a musím ho
zahrnout do plánu.
Takže z původního plánu udělat celkem klasickou 10kW FVE s 11.6kWh
komerční baterkou vyšlo řešení se 17.7kWp v panelech, 20kW střídačem a
26.9kWh HV baterkou vlastní konstrukce s vlastní HV BMS.
Protože mám barák na výšku a ne na placato, tak je prostor na střeše
omezený. Abych tam ty panely dostal, tak to znamenalo úpravy střechy,
předělání střešního výlezu jinam a třeba postavení konstrukce, nahnuté
ve 2 osách (což se dělá pěkně blbě, skoro každý z nařezaných 37
hliníkových profilů je jiný než ty ostatní).
Rozdíl u nás dvou bude asi v tom, že vy jste začal zespodu, já začal shora.
Vy jste asi začal od malého řešení, které jsme rozšiřoval. Já začal od
komerční FVE, kterou jsem se nakonec rozhodl udělat nekomerčně jako
samodomo, a ještě ji proti té komerční zkomplikoval.
Vaše řešení se mi velmi líbí pro svou jednoduchost a nápaditost. Kdybych
začal rovnou s tím, že si něco postavím sám, tak bych Vás asi napodobil.
Jenže když už jsem začal uvažovat s HV řešením, běžným u komerčních FVE,
tak už nebylo cesty zpět.
Myslím si, že ve FVE bydlí Ampérové a Voltové. Když pak mají třeba
otočit mixérem, tak spojí síly a udělají to společně. Jsou to kamarádi,
ale jsou dost rozdílní.
Ampérové jsou takoví tlustí cvalíci, furt se potí a přehřívají. Jsou tak
tlustí, že ani nemůžou chodit po úzkých cestičkách a chodnících.
Naproti tomu Voltové jsou štíhlí a mrštní. Jen jsou někdy trochu moc
aktivní a jsou trochu netykavky (jako ženské). Když je chce člověk v
dobré víře pohladit, tak oni ho praští.
Ale přesto se mi zdá lepší, když je tam víc těch Voltů než tlustých Ampérů.
I když jsem to dělal samodomo, tak jsem se stále nevzdal myšlenky
vyrazit i nějakou tu dotaci. Zatím jsem to neudělal, ale asi na to dojde.
Tím pádem to znamená mít FVE oficiálně připojenou. Což je nakonec
potřebné i k tomu, aby člověk třeba mohl elektriku sdílet, jak je dnes
moderní. Nebo případně i prodávat.
Aby distributor FVE připojil, tak 1f FVE může být maximálně 3.6kW, což
je o ničem. Takže je třeba 3f řešení.
I z jednoduchých LV měničů a baterek se dá poskládat 3f systém. Třeba
populární Victron. Možná to umí i ty Vaše měniče.
Jenže když v té FVE bydlí moc těch tlustých Ampérů, co se furt potí a
přehřívají, tak to potřebuje dost silné chlazení. Takže postavit to
třeba na 3 kusech Victronu znamená, že máte doma ekvivalent nikoli
startující stíhačky, ale rovnou startujícího bombardéru. Kdežto HV měnič
si většinou vystačí s přirozeným chlazením, a jen při opravdu velké
zátěži a v horku si pustí celkem tichý ventilátor.
Další komplikace je napětí. Na střechu se mi nejšikovněji vejdou panely
kategorie 500W, tedy rozměrů 2278x1134mm. Je to navíc rozměr, který je
celkem stabilní a tak věřím a doufám, že případně i do budoucna seženu
panely stejných rozměrů pro případnou výměnu. V mém případě jsou to
panely 570 a 580Wp, typu N (což byl jeden ze základních požadavků, mají
lepší vlastnosti než typ P).
Ale tyhle panely obvykle mívají 72/144 buněk, což znamená zimní napětí
kolem 60V. Takže to už by Váš měnič se 2 panely v sérii asi nedal,
předpokládám.
A samozřejmě by to znamenalo strašnou spoustu stringů. Panelů mám na
střeše 31 kusů, a nějaké ještě asi přibudou na stěnu domu a jako střecha
přístřešku, který chci na jaře postavit.
Takže tady mi to HV řešení, kdy z toho udělám 2 a 1/2 stringů, vychází
prostě líp. Ten půlstring bude jen pro ohřev vody a půjde mimo velkou FVE.
Když jste psal o té nabíječce: kombibedny tohle mají už v sobě. Umí
nabíjet baterky ze sítě.
To je bohužel daň za jednoduchost Vašeho řešení, že je třeba to řešit
jinak. Podobně jako třeba u toho zmiňovaného Victronu.
Takže tak k tomu došlo u mě.
Ale platí, co jsem psal už na začátku, že to Vaše řešení se mi líbí a
ten nápad obdivuji.
PL
*******************
Dne 5.12.2024 v 7:38 Martin Záruba napsal(a):
>
> Opravdu nechci, aby to vypadalo tak, že prosazuji moje řešení, ale
> prosím, co Vás tedy vedlo k tomu, použít řešení, které má tolik
> problémů a to jste ještě nezmínil problém optimizérů a bezpečnosti?
>
> Problém obtížného nabíjení považuji za zásadní. Ceny akumulátorů stále
> klesají, takže udělat akumulátor, který vystačí běžnému domu na cca 12
> hodin je zcela reálné. Přibývá hodin se zápornou nebo velmi nízkou
> spotovou cenou. V zimě nabíjet v této době dává smysl. A všechno to
> zabije "kombibedna". Ve vlákně "Nabíječ baterie 80V 5kW" jsem přednesl
> návrh na jednoduchý nabíječ s vysokou účinností a poměrně velmi levný.
> Ale vyžaduje, aby baterie měla uzemněný mínus.
>
> Fakt nechci prudit a omlouvám se. Jen stále nechápu, jakou to
> vysokonapěťové řešení má výhodu.
>
> Martin Záruba
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20241206/9625d788/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list