LiFePO4 nabijeni
Martin Záruba
swz na volny.cz
Pátek Prosinec 6 08:24:31 CET 2024
Děkuji za obšírnou odpověď. To je logické. Nakonec pokud jste si to
udělal sám a tedy dal pozor na problematické části především z hlediska
bezpečnosti, je to udělané pořádně a pochopitelně mnohem levněji, než by
Vám to "ti odborníci" udělali.
Martin Záruba
Dne 6.12.2024 v 2:20 Petr Labaj napsal(a):
> Sorry za dlouhý text.
>
> Tak (jako obvykle) za tím byl mamon.
> Když jsem začal uvažovat o FVE, tak jsem (tehdy samozřejmě) zahrnul do
> úvah dotaci. Podle hesla "hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere". ;-)
> Poptal jsem tehdy 3 firmy, z toho 2 u mě byly na obhlídce. Jedna
> řekla, že žádný problém a udělala mi rovnou i náčrt řešení. Druhá
> řekla, že spousta problémů, a že do toho nepůjdou.
>
> Chci vědět nejen jak něco je, ale i proč to tak je. A tak jsem se
> ponořil do studia problematiky, abych zjistil, která z firem měla pravdu.
> No a když jsem do problematiky nakoukl, tak jsem zjistil, že obě firmy
> měly pravdu/nepravdu.
> Udělat to samozřejmě lze (jako lze udělat skoro vše na světě), ale
> rozhodně ne tak jednoduše, jak to namalovala ta firma.
> Jako vedlejší produkt toho samostudia bylo, že jsem pak zkouknul
> několika svým kamarádům jejich komerční FVE a pokritizoval jim co je
> tam špatně. A na základě toho jim to dodavatel (kupodivu a naštěstí)
> opravdu opravil.
>
> Mohl jsem zkusit usměrnit nějak tu firmu, co mi to nabízela udělat,
> aby to udělala rozumně.
> Jenže pak jsem si řekl proč, když si to můžu už rovnou udělat všechno sám.
> Takže výsledkem bylo, že jsem se rozhodl pro celkem klasické komerční
> řešení, ale udělané nekomerčně vlastními silami.
> To bylo ale jen na začátku, v průběhu dalšího boje jsem to různě
> (myšlenkově) předělával, a (bohužel) zesložiťoval. Ale když už mě
> jednou napadne nějaké vylepšení, tak už ho nemůžu dostat z hlavy a
> musím ho zahrnout do plánu.
> Takže z původního plánu udělat celkem klasickou 10kW FVE s 11.6kWh
> komerční baterkou vyšlo řešení se 17.7kWp v panelech, 20kW střídačem a
> 26.9kWh HV baterkou vlastní konstrukce s vlastní HV BMS.
> Protože mám barák na výšku a ne na placato, tak je prostor na střeše
> omezený. Abych tam ty panely dostal, tak to znamenalo úpravy střechy,
> předělání střešního výlezu jinam a třeba postavení konstrukce, nahnuté
> ve 2 osách (což se dělá pěkně blbě, skoro každý z nařezaných 37
> hliníkových profilů je jiný než ty ostatní).
>
> Rozdíl u nás dvou bude asi v tom, že vy jste začal zespodu, já začal
> shora.
> Vy jste asi začal od malého řešení, které jsme rozšiřoval. Já začal od
> komerční FVE, kterou jsem se nakonec rozhodl udělat nekomerčně jako
> samodomo, a ještě ji proti té komerční zkomplikoval.
> Vaše řešení se mi velmi líbí pro svou jednoduchost a nápaditost.
> Kdybych začal rovnou s tím, že si něco postavím sám, tak bych Vás asi
> napodobil.
> Jenže když už jsem začal uvažovat s HV řešením, běžným u komerčních
> FVE, tak už nebylo cesty zpět.
>
> Myslím si, že ve FVE bydlí Ampérové a Voltové. Když pak mají třeba
> otočit mixérem, tak spojí síly a udělají to společně. Jsou to
> kamarádi, ale jsou dost rozdílní.
> Ampérové jsou takoví tlustí cvalíci, furt se potí a přehřívají. Jsou
> tak tlustí, že ani nemůžou chodit po úzkých cestičkách a chodnících.
> Naproti tomu Voltové jsou štíhlí a mrštní. Jen jsou někdy trochu moc
> aktivní a jsou trochu netykavky (jako ženské). Když je chce člověk v
> dobré víře pohladit, tak oni ho praští.
> Ale přesto se mi zdá lepší, když je tam víc těch Voltů než tlustých
> Ampérů.
>
> I když jsem to dělal samodomo, tak jsem se stále nevzdal myšlenky
> vyrazit i nějakou tu dotaci. Zatím jsem to neudělal, ale asi na to dojde.
> Tím pádem to znamená mít FVE oficiálně připojenou. Což je nakonec
> potřebné i k tomu, aby člověk třeba mohl elektriku sdílet, jak je dnes
> moderní. Nebo případně i prodávat.
> Aby distributor FVE připojil, tak 1f FVE může být maximálně 3.6kW, což
> je o ničem. Takže je třeba 3f řešení.
> I z jednoduchých LV měničů a baterek se dá poskládat 3f systém. Třeba
> populární Victron. Možná to umí i ty Vaše měniče.
> Jenže když v té FVE bydlí moc těch tlustých Ampérů, co se furt potí a
> přehřívají, tak to potřebuje dost silné chlazení. Takže postavit to
> třeba na 3 kusech Victronu znamená, že máte doma ekvivalent nikoli
> startující stíhačky, ale rovnou startujícího bombardéru. Kdežto HV
> měnič si většinou vystačí s přirozeným chlazením, a jen při opravdu
> velké zátěži a v horku si pustí celkem tichý ventilátor.
>
> Další komplikace je napětí. Na střechu se mi nejšikovněji vejdou
> panely kategorie 500W, tedy rozměrů 2278x1134mm. Je to navíc rozměr,
> který je celkem stabilní a tak věřím a doufám, že případně i do
> budoucna seženu panely stejných rozměrů pro případnou výměnu. V mém
> případě jsou to panely 570 a 580Wp, typu N (což byl jeden ze
> základních požadavků, mají lepší vlastnosti než typ P).
> Ale tyhle panely obvykle mívají 72/144 buněk, což znamená zimní napětí
> kolem 60V. Takže to už by Váš měnič se 2 panely v sérii asi nedal,
> předpokládám.
> A samozřejmě by to znamenalo strašnou spoustu stringů. Panelů mám na
> střeše 31 kusů, a nějaké ještě asi přibudou na stěnu domu a jako
> střecha přístřešku, který chci na jaře postavit.
> Takže tady mi to HV řešení, kdy z toho udělám 2 a 1/2 stringů, vychází
> prostě líp. Ten půlstring bude jen pro ohřev vody a půjde mimo velkou FVE.
>
> Když jste psal o té nabíječce: kombibedny tohle mají už v sobě. Umí
> nabíjet baterky ze sítě.
> To je bohužel daň za jednoduchost Vašeho řešení, že je třeba to řešit
> jinak. Podobně jako třeba u toho zmiňovaného Victronu.
>
> Takže tak k tomu došlo u mě.
> Ale platí, co jsem psal už na začátku, že to Vaše řešení se mi líbí a
> ten nápad obdivuji.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 5.12.2024 v 7:38 Martin Záruba napsal(a):
>>
>> Opravdu nechci, aby to vypadalo tak, že prosazuji moje řešení, ale
>> prosím, co Vás tedy vedlo k tomu, použít řešení, které má tolik
>> problémů a to jste ještě nezmínil problém optimizérů a bezpečnosti?
>>
>> Problém obtížného nabíjení považuji za zásadní. Ceny akumulátorů
>> stále klesají, takže udělat akumulátor, který vystačí běžnému domu na
>> cca 12 hodin je zcela reálné. Přibývá hodin se zápornou nebo velmi
>> nízkou spotovou cenou. V zimě nabíjet v této době dává smysl. A
>> všechno to zabije "kombibedna". Ve vlákně "Nabíječ baterie 80V 5kW"
>> jsem přednesl návrh na jednoduchý nabíječ s vysokou účinností a
>> poměrně velmi levný. Ale vyžaduje, aby baterie měla uzemněný mínus.
>>
>> Fakt nechci prudit a omlouvám se. Jen stále nechápu, jakou to
>> vysokonapěťové řešení má výhodu.
>>
>> Martin Záruba
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20241206/32bee1e2/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list