<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Sorry za dlouhý text.<br>
<br>
Tak (jako obvykle) za tím byl mamon.<br>
Když jsem začal uvažovat o FVE, tak jsem (tehdy samozřejmě) zahrnul
do úvah dotaci. Podle hesla "hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere".
;-)<br>
Poptal jsem tehdy 3 firmy, z toho 2 u mě byly na obhlídce. Jedna
řekla, že žádný problém a udělala mi rovnou i náčrt řešení. Druhá
řekla, že spousta problémů, a že do toho nepůjdou.<br>
<br>
Chci vědět nejen jak něco je, ale i proč to tak je. A tak jsem se
ponořil do studia problematiky, abych zjistil, která z firem měla
pravdu.<br>
No a když jsem do problematiky nakoukl, tak jsem zjistil, že obě
firmy měly pravdu/nepravdu.<br>
Udělat to samozřejmě lze (jako lze udělat skoro vše na světě), ale
rozhodně ne tak jednoduše, jak to namalovala ta firma.<br>
Jako vedlejší produkt toho samostudia bylo, že jsem pak zkouknul
několika svým kamarádům jejich komerční FVE a pokritizoval jim co je
tam špatně. A na základě toho jim to dodavatel (kupodivu a naštěstí)
opravdu opravil.<br>
<br>
Mohl jsem zkusit usměrnit nějak tu firmu, co mi to nabízela udělat,
aby to udělala rozumně.<br>
Jenže pak jsem si řekl proč, když si to můžu už rovnou udělat
všechno sám.<br>
Takže výsledkem bylo, že jsem se rozhodl pro celkem klasické
komerční řešení, ale udělané nekomerčně vlastními silami.<br>
To bylo ale jen na začátku, v průběhu dalšího boje jsem to různě
(myšlenkově) předělával, a (bohužel) zesložiťoval. Ale když už mě
jednou napadne nějaké vylepšení, tak už ho nemůžu dostat z hlavy a
musím ho zahrnout do plánu.<br>
Takže z původního plánu udělat celkem klasickou 10kW FVE s 11.6kWh
komerční baterkou vyšlo řešení se 17.7kWp v panelech, 20kW střídačem
a 26.9kWh HV baterkou vlastní konstrukce s vlastní HV BMS.<br>
Protože mám barák na výšku a ne na placato, tak je prostor na střeše
omezený. Abych tam ty panely dostal, tak to znamenalo úpravy
střechy, předělání střešního výlezu jinam a třeba postavení
konstrukce, nahnuté ve 2 osách (což se dělá pěkně blbě, skoro každý
z nařezaných 37 hliníkových profilů je jiný než ty ostatní).<br>
<br>
Rozdíl u nás dvou bude asi v tom, že vy jste začal zespodu, já začal
shora.<br>
Vy jste asi začal od malého řešení, které jsme rozšiřoval. Já začal
od komerční FVE, kterou jsem se nakonec rozhodl udělat nekomerčně
jako samodomo, a ještě ji proti té komerční zkomplikoval.<br>
Vaše řešení se mi velmi líbí pro svou jednoduchost a nápaditost.
Kdybych začal rovnou s tím, že si něco postavím sám, tak bych Vás
asi napodobil.<br>
Jenže když už jsem začal uvažovat s HV řešením, běžným u komerčních
FVE, tak už nebylo cesty zpět.<br>
<br>
Myslím si, že ve FVE bydlí Ampérové a Voltové. Když pak mají třeba
otočit mixérem, tak spojí síly a udělají to společně. Jsou to
kamarádi, ale jsou dost rozdílní.<br>
Ampérové jsou takoví tlustí cvalíci, furt se potí a přehřívají. Jsou
tak tlustí, že ani nemůžou chodit po úzkých cestičkách a chodnících.<br>
Naproti tomu Voltové jsou štíhlí a mrštní. Jen jsou někdy trochu moc
aktivní a jsou trochu netykavky (jako ženské). Když je chce člověk v
dobré víře pohladit, tak oni ho praští.<br>
Ale přesto se mi zdá lepší, když je tam víc těch Voltů než tlustých
Ampérů.<br>
<br>
I když jsem to dělal samodomo, tak jsem se stále nevzdal myšlenky
vyrazit i nějakou tu dotaci. Zatím jsem to neudělal, ale asi na to
dojde.<br>
Tím pádem to znamená mít FVE oficiálně připojenou. Což je nakonec
potřebné i k tomu, aby člověk třeba mohl elektriku sdílet, jak je
dnes moderní. Nebo případně i prodávat.<br>
Aby distributor FVE připojil, tak 1f FVE může být maximálně 3.6kW,
což je o ničem. Takže je třeba 3f řešení.<br>
I z jednoduchých LV měničů a baterek se dá poskládat 3f systém.
Třeba populární Victron. Možná to umí i ty Vaše měniče.<br>
Jenže když v té FVE bydlí moc těch tlustých Ampérů, co se furt potí
a přehřívají, tak to potřebuje dost silné chlazení. Takže postavit
to třeba na 3 kusech Victronu znamená, že máte doma ekvivalent
nikoli startující stíhačky, ale rovnou startujícího bombardéru.
Kdežto HV měnič si většinou vystačí s přirozeným chlazením, a jen
při opravdu velké zátěži a v horku si pustí celkem tichý ventilátor.<br>
<br>
Další komplikace je napětí. Na střechu se mi nejšikovněji vejdou
panely kategorie 500W, tedy rozměrů 2278x1134mm. Je to navíc rozměr,
který je celkem stabilní a tak věřím a doufám, že případně i do
budoucna seženu panely stejných rozměrů pro případnou výměnu. V mém
případě jsou to panely 570 a 580Wp, typu N (což byl jeden ze
základních požadavků, mají lepší vlastnosti než typ P).<br>
Ale tyhle panely obvykle mívají 72/144 buněk, což znamená zimní
napětí kolem 60V. Takže to už by Váš měnič se 2 panely v sérii asi
nedal, předpokládám.<br>
A samozřejmě by to znamenalo strašnou spoustu stringů. Panelů mám na
střeše 31 kusů, a nějaké ještě asi přibudou na stěnu domu a jako
střecha přístřešku, který chci na jaře postavit.<br>
Takže tady mi to HV řešení, kdy z toho udělám 2 a 1/2 stringů,
vychází prostě líp. Ten půlstring bude jen pro ohřev vody a půjde
mimo velkou FVE.<br>
<br>
Když jste psal o té nabíječce: kombibedny tohle mají už v sobě. Umí
nabíjet baterky ze sítě.<br>
To je bohužel daň za jednoduchost Vašeho řešení, že je třeba to
řešit jinak. Podobně jako třeba u toho zmiňovaného Victronu.<br>
<br>
Takže tak k tomu došlo u mě.<br>
Ale platí, co jsem psal už na začátku, že to Vaše řešení se mi líbí
a ten nápad obdivuji.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 5.12.2024 v 7:38 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:d9412d28-dfa6-4cde-9a19-5837a30cfd3e@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">Opravdu nechci, aby to vypadalo tak, že
prosazuji moje řešení, ale prosím, co Vás tedy vedlo k tomu,
použít řešení, které má tolik problémů a to jste ještě
nezmínil problém optimizérů a bezpečnosti?</font></p>
<p><font face="Arial">Problém obtížného nabíjení považuji za
zásadní. Ceny akumulátorů stále klesají, takže udělat
akumulátor, který vystačí běžnému domu na cca 12 hodin je
zcela reálné. Přibývá hodin se zápornou nebo velmi nízkou
spotovou cenou. V zimě nabíjet v této době dává smysl. A
všechno to zabije "kombibedna". Ve vlákně "Nabíječ baterie 80V
5kW" jsem přednesl návrh na jednoduchý nabíječ s vysokou
účinností a poměrně velmi levný. Ale vyžaduje, aby baterie
měla uzemněný mínus.</font></p>
<p><font face="Arial">Fakt nechci prudit a omlouvám se. Jen stále
nechápu, jakou to vysokonapěťové řešení má výhodu.<br>
</font></p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>