LiFePO4 nabijeni
Martin Záruba
swz na volny.cz
Neděle Prosinec 1 12:19:01 CET 2024
Takže při rozdílu proudu 5A se změní napětí o 0.9V. Vnitřní odpor
baterie je tedy 900 / 5 = 180mO. Vnitřní odpor jednoho článku je 180 /
16 = 11.25 mO. To je myslím na 50 Ah článek slušné. Já mám 206Ah a
naměřil jsem cca 2,8mO, ale to už se fakt blbě měří a zjistil jsem, že
docela pomohlo, když jsem baterii rozebral, pečlivě omyl kontakty lihem,
omyl propojovací pásky a pak to sestavil a všude dal pod matky pérovky,
jinak se články nepatrně povolily. Takže ta Vaše baterka není až tak měkká.
Možná nejlepší řešení (nevím, já to tak udělal), je vzít v úvahu spád na
vnitřním odporu (tedy protékající proud x vnitřní odpor) a to odečíst od
naměřeného napětí. A podle toho to vyhodnocovat. Není to stoprocentně
košér, protože vnitřní odpor nemusí být rovnoměrně rozdělen na celou
plochu elektrod, ale asi to je lepší, než nic.
To cyklické měření asi moc nepomůže. Zkuste si, že když vypnete proud do
baterie, napětí spadne o úbytek na vnitřním odporu, ale pak už prakticky
neklesá. Není zde tedy podobný efekt jako u olověné baterie.
Samovybíjení je u dobrých článků mizivé. Mě samotného to taky
překvapilo, v robotické sekačce mám 4 články 18650 a na jaře, kdy celou
zimu je v boudě, kde je cca 10stupňů, mají 95% a to je otázka, jak to
měření ukazuje dobře. V každém případě po zapnutí se snaží dobíjet třeba
1 minutu a pak vyjede.
Martin Záruba
Dne 1.12.2024 v 10:58 Jaroslav Buchta napsal(a):
> Balancer v podstate zadny, resp. je to cele moje hobby konstrukce a
> balancer jsem nastavil asi na 30mA max experimentalne, za 3 roky se to
> nerozjelo.
> Co se tyce te energie, tak problem vidim v tom, ze pri nabijeni je
> baterka docela mekka (ani bych nerekl, ze se nejak zvetsil vnitrni
> odpor, je to tak od zacatku).
> Cili napr. pri 6A se dostane na limit 54V ale pri proudu 1A je tam ted
> koukam zase 53.1V A ten proud 3-6A pri 54V tam v lete tece klidne 5
> hodin, pak to treba skoro na 0 i spadne, takze proste diky strasne
> male zmene napeti pri nabijeni to IMHO zbytecne omezuje nabijeci proud.
> Jeste by se asi dalo merit cyklicky, tzn. treba 5 minut nabijet vetsim
> proudem, na minutu prjit do rezimu CV a merit clanky?
> Jinak pro zajimavost, cas na hrani jsem mel naposledy pred tremi lety,
> tak jsem koupil 32 clanku a pouzil zatim jen 16. Ty uskladnene maji
> stale prakticky stejne napeti jako kdyz byly nove. Snad se najare
> konecne dostanu k upgrade baterie ;-)
>
> Dne 01.12.2024 v 10:43 Martin Záruba napsal(a):
>>
>> Špatný nápad to není, ale jde o to, jak moc je to rozbalancované.
>> Článek, který má 3.4V má skoro stejnou energii, jako ten, co má 3,65.
>> Myslím, že mnohem důležitější je kvalitní balancer. Jaký balancer máte?
>>
>> Martin Záruba
>> Dne 1.12.2024 v 9:59 Jaroslav Buchta napsal(a):
>>> Vzhledem k rocnimu obdobi premyslim, jak zoptimalizovat proces
>>> nabijeni. Ted nabijim clanky na cca 3..375V (54V/16) realne se diky
>>> rozbalancovani pohybuje napeti do 3.4V v rezimu CC, proud byva tak
>>> do 10A. (54V/50Ah baterie)
>>> Problem je, ze pri tech 54V pomerne brzo zacne klesat proud a behem
>>> kratkeho dne se ve vysledku baterie moc nenabije, i kdyz vcera a
>>> dnes je uplne jasno a solar by dal vic.
>>>
>>> Na jake napeti clanku by se dalo jit v rezimu CC aby to baterii moc
>>> neskodilo? Nektere clanky maji specifikovano 3.65V ale nevim, jestli
>>> to neni uz limit omezujici zivotnost.
>>>
>>> Pak by mozna pomohl nejaky chytrejsi algoritmus, jako treba tlacit
>>> tam max proud, dokud nedosahne tohoto napeti a pak prejit do rezimu
>>> CV s napetim mensim? Cili napr. 10-15A CC do 58V a pak CV na 54V?
>>> Nebo mozna to optimalizovat i v nekolika stupnich? Samozrejme s
>>> hlidanim napeti vsech clanku.
>>>
>>> Je to uplne spatny napad? Cilem je nabit baterii za co nejkratsi
>>> dobu na co nejvetsi kapacitu. Teplota baterie je kolem 20 stupnu
>>> stabilne.
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20241201/ca9ec67d/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list