<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Takže při rozdílu proudu 5A se změní napětí o
        0.9V. Vnitřní odpor baterie je tedy 900 / 5 = 180mO. Vnitřní
        odpor jednoho článku je 180 / 16 = 11.25 mO. To je myslím na 50
        Ah článek slušné. Já mám 206Ah a naměřil jsem cca 2,8mO, ale to
        už se fakt blbě měří a zjistil jsem, že docela pomohlo, když
        jsem baterii rozebral, pečlivě omyl kontakty lihem, omyl
        propojovací pásky a pak to sestavil a všude dal pod matky
        pérovky, jinak se články nepatrně povolily. Takže ta Vaše
        baterka není až tak měkká.</font></p>
    <p><font face="Arial">Možná nejlepší řešení (nevím, já to tak
        udělal), je vzít v úvahu spád na vnitřním odporu (tedy
        protékající proud x vnitřní odpor) a to odečíst od naměřeného
        napětí. A podle toho to vyhodnocovat. Není to stoprocentně
        košér, protože vnitřní odpor nemusí být rovnoměrně rozdělen na
        celou plochu elektrod, ale asi to je lepší, než nic.</font></p>
    <p><font face="Arial">To cyklické měření asi moc nepomůže. Zkuste
        si, že když vypnete proud do baterie, napětí spadne o úbytek na
        vnitřním odporu, ale pak už prakticky neklesá. Není zde tedy
        podobný efekt jako u olověné baterie.</font></p>
    <p><font face="Arial">Samovybíjení je u dobrých článků mizivé. Mě
        samotného to taky překvapilo, v robotické sekačce mám 4 články
        18650 a na jaře, kdy celou zimu je v boudě, kde je cca 10stupňů,
        mají 95% a to je otázka, jak to měření ukazuje dobře. V každém
        případě po zapnutí se snaží dobíjet třeba 1 minutu a pak vyjede.<br>
      </font></p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 1.12.2024 v 10:58 Jaroslav Buchta
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:a9523fc7-a387-4536-9752-ffb9c081433e@hascomp.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div class="moz-cite-prefix">Balancer v podstate zadny, resp. je
        to cele moje hobby konstrukce a balancer jsem nastavil asi na
        30mA max experimentalne, za 3 roky se to nerozjelo.</div>
      <div class="moz-cite-prefix">Co se tyce te energie, tak problem
        vidim v tom, ze pri nabijeni je baterka docela mekka (ani bych
        nerekl, ze se nejak zvetsil vnitrni odpor, je to tak od
        zacatku).</div>
      <div class="moz-cite-prefix">Cili napr. pri 6A se dostane na limit
        54V ale pri proudu 1A je tam ted koukam zase 53.1V A ten proud
        3-6A pri 54V tam v lete tece klidne 5 hodin, pak to treba skoro
        na 0 i spadne, takze proste diky strasne male zmene napeti pri
        nabijeni to IMHO zbytecne omezuje nabijeci proud.</div>
      <div class="moz-cite-prefix">Jeste by se asi dalo merit cyklicky,
        tzn. treba 5 minut nabijet vetsim proudem, na minutu prjit do
        rezimu CV a merit clanky?</div>
      <div class="moz-cite-prefix">Jinak pro zajimavost, cas na hrani
        jsem mel naposledy pred tremi lety, tak jsem koupil 32 clanku a
        pouzil zatim jen 16. Ty uskladnene maji stale prakticky stejne
        napeti jako kdyz byly nove. Snad se najare konecne dostanu k
        upgrade baterie ;-)<br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix"><br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 01.12.2024 v 10:43 Martin Záruba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:9f630d95-49dc-4c4e-b063-ecdf2c563055@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <p><font face="Arial">Špatný nápad to není, ale jde o to, jak
            moc je to rozbalancované. Článek, který má 3.4V má skoro
            stejnou energii, jako ten, co má 3,65. Myslím, že mnohem
            důležitější je kvalitní balancer. Jaký balancer máte?</font><br>
        </p>
        <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 1.12.2024 v 9:59 Jaroslav
          Buchta napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:d710a4fb-3dd2-4a23-8163-767ac0e10823@hascomp.cz">Vzhledem
          k rocnimu obdobi premyslim, jak zoptimalizovat proces
          nabijeni. Ted nabijim clanky na cca 3..375V (54V/16) realne se
          diky rozbalancovani pohybuje napeti do 3.4V v rezimu CC, proud
          byva tak do 10A. (54V/50Ah baterie) <br>
          Problem je, ze pri tech 54V pomerne brzo zacne klesat proud a
          behem kratkeho dne se ve vysledku baterie moc nenabije, i kdyz
          vcera a dnes je uplne jasno a solar by dal vic. <br>
          <br>
          Na jake napeti clanku by se dalo jit v rezimu CC aby to
          baterii moc neskodilo? Nektere clanky maji specifikovano 3.65V
          ale nevim, jestli to neni uz limit omezujici zivotnost. <br>
          <br>
          Pak by mozna pomohl nejaky chytrejsi algoritmus, jako treba
          tlacit tam max proud, dokud nedosahne tohoto napeti a pak
          prejit do rezimu CV s napetim mensim? Cili napr. 10-15A CC do
          58V a pak CV na 54V? Nebo mozna to optimalizovat i v nekolika
          stupnich? Samozrejme s hlidanim napeti vsech clanku. <br>
          <br>
          Je to uplne spatny napad? Cilem je nabit baterii za co
          nejkratsi dobu na co nejvetsi kapacitu. Teplota baterie je
          kolem 20 stupnu stabilne. <br>
          <br>
          _______________________________________________ <br>
          HW-list mailing list  -  sponsored by <a
            class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
            moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a> <br>
          <a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
            href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
          <br>
          <a class="moz-txt-link-freetext"
            href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
            moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
          <br>
        </blockquote>
        <br>
        <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
        <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a
        class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
        moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
        href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
        href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
        moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
      </blockquote>
      <p><br>
      </p>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>