<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">Takže při rozdílu proudu 5A se změní napětí o
0.9V. Vnitřní odpor baterie je tedy 900 / 5 = 180mO. Vnitřní
odpor jednoho článku je 180 / 16 = 11.25 mO. To je myslím na 50
Ah článek slušné. Já mám 206Ah a naměřil jsem cca 2,8mO, ale to
už se fakt blbě měří a zjistil jsem, že docela pomohlo, když
jsem baterii rozebral, pečlivě omyl kontakty lihem, omyl
propojovací pásky a pak to sestavil a všude dal pod matky
pérovky, jinak se články nepatrně povolily. Takže ta Vaše
baterka není až tak měkká.</font></p>
<p><font face="Arial">Možná nejlepší řešení (nevím, já to tak
udělal), je vzít v úvahu spád na vnitřním odporu (tedy
protékající proud x vnitřní odpor) a to odečíst od naměřeného
napětí. A podle toho to vyhodnocovat. Není to stoprocentně
košér, protože vnitřní odpor nemusí být rovnoměrně rozdělen na
celou plochu elektrod, ale asi to je lepší, než nic.</font></p>
<p><font face="Arial">To cyklické měření asi moc nepomůže. Zkuste
si, že když vypnete proud do baterie, napětí spadne o úbytek na
vnitřním odporu, ale pak už prakticky neklesá. Není zde tedy
podobný efekt jako u olověné baterie.</font></p>
<p><font face="Arial">Samovybíjení je u dobrých článků mizivé. Mě
samotného to taky překvapilo, v robotické sekačce mám 4 články
18650 a na jaře, kdy celou zimu je v boudě, kde je cca 10stupňů,
mají 95% a to je otázka, jak to měření ukazuje dobře. V každém
případě po zapnutí se snaží dobíjet třeba 1 minutu a pak vyjede.<br>
</font></p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 1.12.2024 v 10:58 Jaroslav Buchta
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:a9523fc7-a387-4536-9752-ffb9c081433e@hascomp.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div class="moz-cite-prefix">Balancer v podstate zadny, resp. je
to cele moje hobby konstrukce a balancer jsem nastavil asi na
30mA max experimentalne, za 3 roky se to nerozjelo.</div>
<div class="moz-cite-prefix">Co se tyce te energie, tak problem
vidim v tom, ze pri nabijeni je baterka docela mekka (ani bych
nerekl, ze se nejak zvetsil vnitrni odpor, je to tak od
zacatku).</div>
<div class="moz-cite-prefix">Cili napr. pri 6A se dostane na limit
54V ale pri proudu 1A je tam ted koukam zase 53.1V A ten proud
3-6A pri 54V tam v lete tece klidne 5 hodin, pak to treba skoro
na 0 i spadne, takze proste diky strasne male zmene napeti pri
nabijeni to IMHO zbytecne omezuje nabijeci proud.</div>
<div class="moz-cite-prefix">Jeste by se asi dalo merit cyklicky,
tzn. treba 5 minut nabijet vetsim proudem, na minutu prjit do
rezimu CV a merit clanky?</div>
<div class="moz-cite-prefix">Jinak pro zajimavost, cas na hrani
jsem mel naposledy pred tremi lety, tak jsem koupil 32 clanku a
pouzil zatim jen 16. Ty uskladnene maji stale prakticky stejne
napeti jako kdyz byly nove. Snad se najare konecne dostanu k
upgrade baterie ;-)<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 01.12.2024 v 10:43 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:9f630d95-49dc-4c4e-b063-ecdf2c563055@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">Špatný nápad to není, ale jde o to, jak
moc je to rozbalancované. Článek, který má 3.4V má skoro
stejnou energii, jako ten, co má 3,65. Myslím, že mnohem
důležitější je kvalitní balancer. Jaký balancer máte?</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 1.12.2024 v 9:59 Jaroslav
Buchta napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:d710a4fb-3dd2-4a23-8163-767ac0e10823@hascomp.cz">Vzhledem
k rocnimu obdobi premyslim, jak zoptimalizovat proces
nabijeni. Ted nabijim clanky na cca 3..375V (54V/16) realne se
diky rozbalancovani pohybuje napeti do 3.4V v rezimu CC, proud
byva tak do 10A. (54V/50Ah baterie) <br>
Problem je, ze pri tech 54V pomerne brzo zacne klesat proud a
behem kratkeho dne se ve vysledku baterie moc nenabije, i kdyz
vcera a dnes je uplne jasno a solar by dal vic. <br>
<br>
Na jake napeti clanku by se dalo jit v rezimu CC aby to
baterii moc neskodilo? Nektere clanky maji specifikovano 3.65V
ale nevim, jestli to neni uz limit omezujici zivotnost. <br>
<br>
Pak by mozna pomohl nejaky chytrejsi algoritmus, jako treba
tlacit tam max proud, dokud nedosahne tohoto napeti a pak
prejit do rezimu CV s napetim mensim? Cili napr. 10-15A CC do
58V a pak CV na 54V? Nebo mozna to optimalizovat i v nekolika
stupnich? Samozrejme s hlidanim napeti vsech clanku. <br>
<br>
Je to uplne spatny napad? Cilem je nabit baterii za co
nejkratsi dobu na co nejvetsi kapacitu. Teplota baterie je
kolem 20 stupnu stabilne. <br>
<br>
_______________________________________________ <br>
HW-list mailing list - sponsored by <a
class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a> <br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a
class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br>
</p>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</body>
</html>