LiFePO4 nabijeni
ajtservis
info na ajtservis.cz
Pondělí Prosinec 2 09:08:39 CET 2024
chtel bych se zeptat k tomuto tematu. kdyz tady ctu opakovane o problemu
jak zjistit stav lifepo. pokud si postavim baterku z li-ion, tak by to z
pohledu diagnostiky melo byt o dost jednodussi ? kdyz pominu cenu,
energrtickou hustotu a nevim co jeste, je neco spatneho na pouziti
li-ion ? na mivvyenergy.cz koupim bezne oboji v podobnych velikostech.
t.
Dne 01.12.2024 v 12:19 Martin Záruba napsal(a):
> Takže při rozdílu proudu 5A se změní napětí o 0.9V. Vnitřní odpor
> baterie je tedy 900 / 5 = 180mO. Vnitřní odpor jednoho článku je 180 /
> 16 = 11.25 mO. To je myslím na 50 Ah článek slušné. Já mám 206Ah a
> naměřil jsem cca 2,8mO, ale to už se fakt blbě měří a zjistil jsem, že
> docela pomohlo, když jsem baterii rozebral, pečlivě omyl kontakty lihem,
> omyl propojovací pásky a pak to sestavil a všude dal pod matky pérovky,
> jinak se články nepatrně povolily. Takže ta Vaše baterka není až tak měkká.
>
> Možná nejlepší řešení (nevím, já to tak udělal), je vzít v úvahu spád na
> vnitřním odporu (tedy protékající proud x vnitřní odpor) a to odečíst od
> naměřeného napětí. A podle toho to vyhodnocovat. Není to stoprocentně
> košér, protože vnitřní odpor nemusí být rovnoměrně rozdělen na celou
> plochu elektrod, ale asi to je lepší, než nic.
>
> To cyklické měření asi moc nepomůže. Zkuste si, že když vypnete proud do
> baterie, napětí spadne o úbytek na vnitřním odporu, ale pak už prakticky
> neklesá. Není zde tedy podobný efekt jako u olověné baterie.
>
> Samovybíjení je u dobrých článků mizivé. Mě samotného to taky
> překvapilo, v robotické sekačce mám 4 články 18650 a na jaře, kdy celou
> zimu je v boudě, kde je cca 10stupňů, mají 95% a to je otázka, jak to
> měření ukazuje dobře. V každém případě po zapnutí se snaží dobíjet třeba
> 1 minutu a pak vyjede.
>
> Martin Záruba
>
> Dne 1.12.2024 v 10:58 Jaroslav Buchta napsal(a):
>> Balancer v podstate zadny, resp. je to cele moje hobby konstrukce a
>> balancer jsem nastavil asi na 30mA max experimentalne, za 3 roky se to
>> nerozjelo.
>> Co se tyce te energie, tak problem vidim v tom, ze pri nabijeni je
>> baterka docela mekka (ani bych nerekl, ze se nejak zvetsil vnitrni
>> odpor, je to tak od zacatku).
>> Cili napr. pri 6A se dostane na limit 54V ale pri proudu 1A je tam ted
>> koukam zase 53.1V A ten proud 3-6A pri 54V tam v lete tece klidne 5
>> hodin, pak to treba skoro na 0 i spadne, takze proste diky strasne
>> male zmene napeti pri nabijeni to IMHO zbytecne omezuje nabijeci proud.
>> Jeste by se asi dalo merit cyklicky, tzn. treba 5 minut nabijet vetsim
>> proudem, na minutu prjit do rezimu CV a merit clanky?
>> Jinak pro zajimavost, cas na hrani jsem mel naposledy pred tremi lety,
>> tak jsem koupil 32 clanku a pouzil zatim jen 16. Ty uskladnene maji
>> stale prakticky stejne napeti jako kdyz byly nove. Snad se najare
>> konecne dostanu k upgrade baterie ;-)
>>
>> Dne 01.12.2024 v 10:43 Martin Záruba napsal(a):
>>>
>>> Špatný nápad to není, ale jde o to, jak moc je to rozbalancované.
>>> Článek, který má 3.4V má skoro stejnou energii, jako ten, co má 3,65.
>>> Myslím, že mnohem důležitější je kvalitní balancer. Jaký balancer máte?
>>>
>>> Martin Záruba
>>> Dne 1.12.2024 v 9:59 Jaroslav Buchta napsal(a):
>>>> Vzhledem k rocnimu obdobi premyslim, jak zoptimalizovat proces
>>>> nabijeni. Ted nabijim clanky na cca 3..375V (54V/16) realne se diky
>>>> rozbalancovani pohybuje napeti do 3.4V v rezimu CC, proud byva tak
>>>> do 10A. (54V/50Ah baterie)
>>>> Problem je, ze pri tech 54V pomerne brzo zacne klesat proud a behem
>>>> kratkeho dne se ve vysledku baterie moc nenabije, i kdyz vcera a
>>>> dnes je uplne jasno a solar by dal vic.
>>>>
>>>> Na jake napeti clanku by se dalo jit v rezimu CC aby to baterii moc
>>>> neskodilo? Nektere clanky maji specifikovano 3.65V ale nevim, jestli
>>>> to neni uz limit omezujici zivotnost.
>>>>
>>>> Pak by mozna pomohl nejaky chytrejsi algoritmus, jako treba tlacit
>>>> tam max proud, dokud nedosahne tohoto napeti a pak prejit do rezimu
>>>> CV s napetim mensim? Cili napr. 10-15A CC do 58V a pak CV na 54V?
>>>> Nebo mozna to optimalizovat i v nekolika stupnich? Samozrejme s
>>>> hlidanim napeti vsech clanku.
>>>>
>>>> Je to uplne spatny napad? Cilem je nabit baterii za co nejkratsi
>>>> dobu na co nejvetsi kapacitu. Teplota baterie je kolem 20 stupnu
>>>> stabilne.
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
--
AJT SERVIS s.r.o.
Oparno 65
Lovosice
410 02
ICO:04203879
DIC:CZ04203879
email:
info na ajtservis.cz
tel.
777 584 558
Další informace o konferenci Hw-list