Re: Jas LEDky, aneb k do Weberova-Fechnerova zákona?

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Úterý Duben 30 14:01:31 CEST 2024

Ako som bol pisal, posudzovanie *rozdielov* v svietivosti je zavisle od
milion faktorov, vratane farby samotnej LED (ostatne faktory, aj ked
zrejme nie uplne, som menoval).

A tiez som bol pisal, ze ako prvy nastrel pouzivam 8-stupnovu (ted 9
vratane nuly) stupnicu s faktorom 2x prud (resp. modulacia PWM). A ze
faktor 2x vytvara rozdiely, ktore spoznas, ked ich vidis vedla seba (alebo
v case tesne za sebou); ale ak Ti ich ukazem v roznych casoch tak ich
nerozoznas; a aby si rozoznal aj v roznych casoch potrebujes faktor okolo
10x (povezme ze 2^3=8x). Teraz Ti dodam novu informaciu, ze tych cca 10x
prudu je zhruba to, co sa mozno bezne da chapat ako "svieti dvakrat
silnejsie" (t.j. dvojnasobny vnem).

Inaksie povedane, pre prevod z "vnimanych %" na prud mozes v prvom kole
pouzit nieco ako Inajmenej * 2^(%/10).

A aj to som Ti bol napisal, ze toto je prvy nastrel a ze aj tak to treba
doladit okometricky, lebo milion faktorov.

A vobec, nechapem, preco si si nezobral hocijaku LED a nevyskusal sam. Ved
sa cely cas domahas univerzalneho pravidla, tak snad to pravidlo bude
platit aj u Teba, nie?

A, ako som to bol povedal predtym aj teraz, neskusaj to tak, ze sa pozeras
na LED a tocis gombikom, ale medzi zmenami sa pozeraj niekam inam. Da Ti
to veci do perspektivy. A pokus sa mat podmienky co najblizsie cielovej
aplikacii, vratane okoliteho osvetlenia a podkladu.

wek