Re: Jas LEDky, aneb k do Weberova-Fechnerova zákona?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Duben 30 13:30:31 CEST 2024

Shrnul bych to takto:
1. V dotazu jsem poskytl všechny informace, které jsem vyhodnotil jako
relevantní.
2. Dostal jsem mnoho odpovědí na to, na co jsem se neptal. Počínaje tím,
že by nějaké jiné LEDky mohly být hodně nelineární. Třeba nějaké z AN z
roku 2003.
3. Nepomohlo ani kompletní zadání.
4. Zpětně jsem si jist, že z diskuze nevyplynula nutnost přidání dalších
detailů.

Realita je taková, že jsem se nedozvěděl nic relevantního k původnímu
dotazu:
 > I je nějaký, výsledný jas se nelíbí
 > a je požadováno ho změnit v nevelkém poměru N.

A pro jistotu příspevek končí:
 > Jak řešíte úlohu "zvýšit vizuální jas o 50 %",
 > jestliže nemáte po ruce daný HW a máte jen říct,
 > jaký odpor dát do BOM, třeba místo 680R?

Bláhově jsem si myslel, že se sice asi nedozvím ten koeficient, ale
třeba něco praktického, jako:
"Mě se osvětčilo zvyšovat proud 1,8x víc, než vizuální poměr, nebo
snižovat 1,5x víc".

Ne. Bohužel jsou v této konfeře dvě typické varianty dotazu na ne zcela
obvyklé řešení a pak typické diskuze:
a) Poskytnout všechny detaily
- Dlouhá diskuze, rozpitvávání detailů.
- Pracný začátek, náročné vracení diskuze k původnímu tématu a dotaz
téměř nikdy nezodpovězen.
b) Poskytnout jen relevantní informace
- Dlouhá diskuze, rozpitvávání důvodů, proč neuvedené detaily nejsou
potřeba.
- Výrazně méně pracný začátek, nepatrně lepší šance na získání odpovědi.

Občas se dozvím něco zajímavého, když pozoruju, jak je takto "grilován"
jiný tazatel, ale většinou je to jen deprimující.

Osobně si myslím, že tu není nikdo, kdo by něvěděl už předtím všechny ty
úžasné novinky, jako že zelená vizuálně svítí hodně, vnímání lidí se
liší podle lidí i prostředí, nebo že starý LEDky při malým I vůbec/skoro
nesvítily, či jak stanovit R k LEDce, kterou mám fyzicky k dispozici. I
když u toho posledního se liší názory na detaily, protože různí lidé
jzou zvyklí na různé okolnosti.

PH