Re: Jas LEDky, aneb k do Weberova-Fechnerova zákona?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Duben 29 00:27:24 CEST 2024

Takhle nějak to proběhlo v předchozím případě, jen se dvěma obměnami:
1. Místo ampérmetru byl použit ohmmetr - to bylo jasné +, rovnou je znám
požadovaný R, i když se nikdo z přítomných asi neznal s panem Ohmem:-)
2. LEDky byly 0805 připájené na drátky - bohužel se přitom některé
trochu připekly, tak výsledek neodpovídal ... proto přišlo na řadu druhé
kolo

Druhé kolo se jmenuje "o nich bez nich", tedy změnu mám vyřešit já,
zatímco se LEDky nacházejí daleko:-)

------------
Trochu lépe jsem zformuloval dotaz pro chatGPT a dozvěděl se, že
následovníkem pánů Weber–Fechner je pan Stevens a jeho
https://en.wikipedia.org/wiki/Stevens%27s_power_law
(česky podle chata "Stevensova-Bartlettova úprava", nenalezeno, na dotaz
jak je to anglicky, "Stevens power law")

Hlavní myšlenka:
{\displaystyle \psi (I)=kI^{a},}

A k tomu jsou i data.
Ale jak už to tak bývá, tak u zdokonalených věcí přicházejí složitosti,
třeba víc možností alfy:
Brightness 	0.33 	5° target in dark
Brightness 	0.5 	Point source <https://en.wikipedia.org/wiki/Point_source>
Brightness 	0.5 	Brief flash
Brightness 	1 	Point source briefly flashed
Lightness 	1.2 	Reflectance of gray papers

Ještě mě tam zaujala položka:
Electric shock 	3.5 	Current through fingers

Takže v závislosti na okolnostech je vjem jasu vs výkon:
3. odmocnina, 2. odmocnina, lineární, nebo kousek rychlejší...

Další věc je, že to týpek naměřil před mnoha lety, určitě ne s LEDkama.

Závěr: Odrazivost šedých papírů vynechám, průměr z ostatních je:
2.33/4 = 0.5825, tedy taková slabší 2. odmocnina
1/0,58.. = 1,7167..
když na tohle umocním zadaný poměr, dostanu poměr proudů, 1/ je poměr R
Např. z 0,5 se tak stane 0,304 a R má bejt 3,29x větší.

Tak uvidíme, zda to dopadne líp než předchozí kolo:-)

PH