Re: Vnitřní odpor, bylo Re: Bočník a prudké změny proudu

Neděle Duben 14 10:54:08 CEST 2024

Nevím, co máte za baterky, ta metodika měření se nejspíš bude lišit.
Dělali jsme to pro měření NiCd baterek. Už si ten postup (proudy, časy)
přesně nepamatuju, ale v principu se to měří tak, že se nejdřív článek
zatíží nějakým proudem, aby se odstranila polarizace elektrod. To tam
bylo snad 30 vteřin. V podstatě je tam rozdíl mezi napětím naprázdno
(elektrody jsou v klidu obalené iontama a napětí vyleze) a při zatížení.
Vnitřní odpor se pak počítá z rozdílu napětí mezi tímto proudem a vyšším
(snad dvojnásobek), to zatížení vyšším proudem tam je řádově vteřiny.
Ale je na to nějaká norma, tam je to popsané. Ty odpory vycházely řádově
v miliohmech, i míň. Ale záleží na typu článku (velikost, typová řada).
Články řady KPL (osvětlovací) mají méně tlustších desek a jsou určené
pro zatížení malým proudem obvykle 0,2C. Články KPH mají víc tenkých
desek (celkově větší povrch) a používají se jako startovací na
lokomotivách. Proudy 1C, ale měří se snad i 5C. Pak jsou KPM, pro
střední zatížení 0,5C.

Jinak vlastní zkušenost - dělal jsem spínač, který spínal 1500A po dobu
10 ms. Zkoušel jsem to s NiCd baterkou 80 Ah a ten proud sice dala, ale
jako by měla vnitřní indukčnost. Nejdřív napětí o 2V spadlo a pak se
ještě během impulzu začalo zvedat. Prý se ty ionty musí dát do pohybu a
není to hned. Zákazník si pro ten spínač přišel a přijel s olověnou
autobaterií. Žádný takový efekt jsme tam neviděli. Jen malý pokles
napětí vlivem vnitřního odporu, v průběhu celého impulzu stejný.

Anděl