Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie

tomas mainzer t.mainzer na gmail.com
Sobota Září 2 13:59:23 CEST 2023


na fotkach s fve lze nad menicem a baterkami videt "fireball". pripadnou
ucinnost/srovnani s necim jinym neznam.

Dne so 2. 9. 2023 10:51 uživatel pavel PP <pa-vep na atlas.cz> napsal:

> Zdravím konf.
>
> No zděnou boudičku nemám ale venku mám takovou plastovou skříň :-) a v ní
> 24V/300Ah 7xLiIon Catl, na každém článku mám teplotní čídlo 18B20, čídlo
> mám i venku, aku nabíjím na max 28.4V a nevybíjím pod 25V,
>
> Pro jistotu pasivní i aktivní balancéry.
>
> Aku se v zimě vyhřívají na +5 st.C.
>
> A tu bych se chtěl poptat jak vyrobit samozhášecí zařízení a čím LiIon
> hasit, nebo spíš uchladit kdyby něco.
>
>
>
> Pavel
>
>
>
> ______________________________________________________________
> > Od: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
> > Komu: hw-list na list.hw.cz
> > Datum: 02.09.2023 00:41
> > Předmět: Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie
> >
> K bodu 1: Jasně, podrobnosti neznáme. Ale podle videa to opravdu vypadá na
> battery-packy z aut, postavené na výšku.
> Pro mě z toho vyplynulo poučení (se kterým si fest lámu hlavu a zatím
> nevím jak na to), umístit baterky tak, aby byly relativně snadno
> transportovatelné mimo objekt.
> Což mi moc nevychází, použitelné místo mám vždy v jiném podlaží než je
> východ.
> Dokonce začínám zvažovat takovou šílenost, jako udělat jim venku zděnou
> boudičku, která by ale musela být vytápěná. Tak rozhodnutí nechám až na
> jaro, až budu mít z průběhu zimy naměřené, jak na tom budu s energií,
> jestli bych to topení nějak snadno dal ze solárního výtěžku. I třeba za
> cenu zvětšení baterie.
>
> K nabíjení kol a koloběžek: co jsem viděl nabíječky na kola, tak to mělo
> 5A. Ale pořád je to jenom cca 0.5C.
> Nicméně když se píše o nějakých excesech, tak prakticky vždy je to při
> nabíjení. Možná i vadou nabíječky nebo poškozením baterky.
> Tak by to minimálně chtělo nějaký nezávislý dohledový/diagnostický nástroj.
> Aspoň měření teploty nabíječky a více bodů v baterce, a k tomu nějaký
> stykač, který by to uměl v případě problému sám odpojit. Ideálně na AC i DC
> straně.
> I za cenu, že bych si z baterky vytáhl nějaký dodatečný konektor, na který
> by se připojil měřák teploty a případně i napětí a proudu.
> Věřím, že většině problémů se dá předejít. Ale znamená to měřit a vědět.
>
> Umět myslet na potenciální problémy dopředu je asi docela důležité.
> Nemám k tomu úplně vlohy, jsem příliš velký životní optimista. Potřebuju
> aspoň spouštění impuls, třeba vidět nějakou nehodu.
> Teď jsem trochu začal spolupracovat s člověkem, který je naopak velký
> tragéd. Který za vším okamžitě vidí katastrofický scénář.
> Můj vrozený optimismus to úplně nepřemůže. Ale musím uznat, že některé
> (mnohé) jeho katastrofické myšlenky jsou docela reálné a stojí za zvážení.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 1.9.2023 v 23:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>
> Tam mě zaujaly články:
>
> https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html
> Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.
> Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.
> 2x víc deklarovaných cyklů než 18650.
> Skoro 1/3 ceny 18650.
> Kde je zádrhel?
>
> K původním otázkám:
> *- Zaznamenali...*
> * Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá. Třeba to
> bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný, kdo ví...
> *- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?*
> * Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra rychlým
> nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna odtud plynulo
> nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5 a pak je C kolem 10
> Ah.
> * Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo když
> bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v H-můstku, ale
> proud starý baterky už nepřepálí pojistku.
> * Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3
> nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď ještě
> originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem žhavý. Zásadně je
> kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco směrem k regulátoru motoru
> je u baterky pojistka na kabelu, směrem k nabíječce ne. A když jsem koukal
> na nějaký sady náhradních dílů na Ali, tak je to stejný. V BMS je teda
> tranzistor, ale je otázka, zda se třeba časem neodpálí, pokud tam lidi
> zapojujou vypnutou nabíječku.
>
> PH
>
>
>
> ----------
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230902/543889e9/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list