<div dir="auto">na fotkach s fve lze nad menicem a baterkami videt "fireball". pripadnou ucinnost/srovnani s necim jinym neznam.</div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Dne so 2. 9. 2023 10:51 uživatel pavel PP <<a href="mailto:pa-vep@atlas.cz">pa-vep@atlas.cz</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0">Zdravím konf.</p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0">No zděnou boudičku nemám ale venku mám takovou plastovou skříň :-) a v ní 24V/300Ah 7xLiIon Catl, na každém článku mám teplotní čídlo 18B20, čídlo mám i venku, aku nabíjím na max 28.4V a nevybíjím pod 25V, </p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0">Pro jistotu pasivní i aktivní balancéry.</p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0">Aku se v zimě vyhřívají na +5 st.C. </p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0">A tu bych se chtěl poptat jak vyrobit samozhášecí zařízení a čím LiIon hasit, nebo spíš uchladit kdyby něco.</p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0"> </p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0">Pavel</p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0"> </p>
<p style="padding:0 0 0 0;margin:0 0 0 0">______________________________________________________________<br>
> Od: "Petr Labaj" <<a href="mailto:labaj@volny.cz" target="_blank" rel="noreferrer">labaj@volny.cz</a>><br>
> Komu: <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list@list.hw.cz</a><br>
> Datum: 02.09.2023 00:41<br>
> Předmět: Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie<br>
></p>
K bodu 1: Jasně, podrobnosti neznáme. Ale podle videa to opravdu vypadá na battery-packy z aut, postavené na výšku.<br>
Pro mě z toho vyplynulo poučení (se kterým si fest lámu hlavu a zatím nevím jak na to), umístit baterky tak, aby byly relativně snadno transportovatelné mimo objekt.<br>
Což mi moc nevychází, použitelné místo mám vždy v jiném podlaží než je východ.<br>
Dokonce začínám zvažovat takovou šílenost, jako udělat jim venku zděnou boudičku, která by ale musela být vytápěná. Tak rozhodnutí nechám až na jaro, až budu mít z průběhu zimy naměřené, jak na tom budu s energií, jestli bych to topení nějak snadno dal ze solárního výtěžku. I třeba za cenu zvětšení baterie.<br>
<br>
K nabíjení kol a koloběžek: co jsem viděl nabíječky na kola, tak to mělo 5A. Ale pořád je to jenom cca 0.5C.<br>
Nicméně když se píše o nějakých excesech, tak prakticky vždy je to při nabíjení. Možná i vadou nabíječky nebo poškozením baterky.<br>
Tak by to minimálně chtělo nějaký nezávislý dohledový/diagnostický nástroj.<br>
Aspoň měření teploty nabíječky a více bodů v baterce, a k tomu nějaký stykač, který by to uměl v případě problému sám odpojit. Ideálně na AC i DC straně.<br>
I za cenu, že bych si z baterky vytáhl nějaký dodatečný konektor, na který by se připojil měřák teploty a případně i napětí a proudu.<br>
Věřím, že většině problémů se dá předejít. Ale znamená to měřit a vědět.<br>
<br>
Umět myslet na potenciální problémy dopředu je asi docela důležité.<br>
Nemám k tomu úplně vlohy, jsem příliš velký životní optimista. Potřebuju aspoň spouštění impuls, třeba vidět nějakou nehodu.<br>
Teď jsem trochu začal spolupracovat s člověkem, který je naopak velký tragéd. Který za vším okamžitě vidí katastrofický scénář.<br>
Můj vrozený optimismus to úplně nepřemůže. Ale musím uznat, že některé (mnohé) jeho katastrofické myšlenky jsou docela reálné a stojí za zvážení.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*******************<br>
<br>
<div>Dne 1.9.2023 v 23:34 Pavel Hudeček napsal(a):</div>
<blockquote>Tam mě zaujaly články:<br>
<a href="https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html" target="_blank" rel="noreferrer">https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html</a><br>
Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.<br>
Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.<br>
2x víc deklarovaných cyklů než 18650.<br>
Skoro 1/3 ceny 18650.<br>
Kde je zádrhel?<br>
<br>
K původním otázkám:<br>
<strong>- Zaznamenali...</strong><br>
* Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá. Třeba to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný, kdo ví...<br>
<strong>- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?</strong><br>
* Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna odtud plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5 a pak je C kolem 10 Ah.<br>
* Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo když bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v H-můstku, ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.<br>
* Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3 nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem žhavý. Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco směrem k regulátoru motoru je u baterky pojistka na kabelu, směrem k nabíječce ne. A když jsem koukal na nějaký sady náhradních dílů na Ali, tak je to stejný. V BMS je teda tranzistor, ale je otázka, zda se třeba časem neodpálí, pokud tam lidi zapojujou vypnutou nabíječku.<br>
<br>
PH</blockquote>
<br>
<br>
----------<br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank" rel="noreferrer">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank" rel="noreferrer">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>