Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Pátek Září 1 23:34:23 CEST 2023
Tam mě zaujaly články:
https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html
Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.
Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.
2x víc deklarovaných cyklů než 18650.
Skoro 1/3 ceny 18650.
Kde je zádrhel?
K původním otázkám:
*- Zaznamenali...*
* Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá. Třeba
to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný, kdo ví...
*- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?*
* Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra
rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna odtud
plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5 a pak je
C kolem 10 Ah.
* Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo když
bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v H-můstku,
ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.
* Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3
nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď
ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem žhavý.
Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco směrem k
regulátoru motoru je u baterky pojistka na kabelu, směrem k nabíječce
ne. A když jsem koukal na nějaký sady náhradních dílů na Ali, tak je to
stejný. V BMS je teda tranzistor, ale je otázka, zda se třeba časem
neodpálí, pokud tam lidi zapojujou vypnutou nabíječku.
PH
Dne 01.09.2023 v 22:42 Vláďa Anděl napsal(a):
> Myslím, že nic jiného, než LFP se do domácích fotovoltaik nedává. Ale
> v minulosti, když si lidi sami sestavovali baterku 24(48)V, tam dávali
> i Lion. V nabídkách tyhle velké články běžně jsou.
> https://www.batterystore.cz/cs/131-lithiove-clanky
> Ohledně starých baterek z elektroaut - v autě při těch velkých
> proudech bude víc vadit nárůst vnitřního odporu, než pokles kapacity.
> Proto tyhle baterky ve fotovoltaikách mohou ještě hodně dlouho
> sloužit. Spíš než doma, bych to viděl v komunitních centrech, kde těch
> baterek bude víc a můžou pro ně vytvořit podmínky tak, aby kdyby to
> chytlo, nechytlo od toho nic důležitého. Doma si nebudu stavět boudu
> extra pro baterky.
>
> Anděl
>
> Dne 01.09.2023 v 21:01 Petr Labaj napsal(a):
>> Když je tu to vlákno o baterkách do koloběžky, tak trochu navážu.
>>
>> Asi si hodně lidí všimlo informace, který proběhla snad všemi českými
>> zpravodajskými servery, o požáru baterky ve FVE ve Lhotce na
>> Frýdeckomístecku.
>> Bylo tam i pěkné video jak to hasiči nějak vybagrovali ven a venku
>> rozložili na prvočinitele a hodili do vody.
>> https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lhotka-pozar-rodinny-dum-fotovoltaika-baterie-vybuch-hasici.A230830_103410_ostrava-zpravy_palj
>>
>>
>> Protože si chci umístit baterky do obytných prostor, tak mě to
>> samozřejmě zaujalo a trochu jsem zkoumal.
>> Podle toho videa to vypadá, že měl udělanou baterku z packů, které se
>> montují do aut. Někdo to poznal, že snad je to do VW.
>> Prý snad existují firmy, které kupují mimotoleranční kusy a z nich
>> montují a prodávají komerční domácí baterky k FVE.
>> Což byla zřejmě i tahle.
>>
>> Prý ale tyhle packy do aut jsou dělané na ležatou polohu, a v té
>> domácí baterce to měl nastojato.
>> Myslíte, že to skutečně může mít zásadní vliv?
>> A pokud ano - tak by to snad měla vědět i ta firma, který to vyrábí,
>> bych čekal.
>>
>> Díval jsem se na různé typy (podle chemie), které se montují do aut a
>> jinam.
>> Celkem mě překvapilo, že se třeba do Tesly montují i baterky LiPePO4,
>> tedy obvyklé značení LFP. Myslel jsem, že se díky nižší výkonové
>> hustotě používají jen stacionárně.
>> Dávají se do těch aut, které nejsou Long Range.
>> Do těch s dlouhým dojezdem dávají baterky s niklem. Tedy asi to, co
>> si představuju jako klasické LiIon.
>>
>> Nově teď plánují nové baterky, značené M3P, které by měly mít lepší
>> vlastnosti než předchozí 2 typy. Ale ještě nejsou na trhu.
>> U LFP je nízká výkonová hustota, ale mají největší životnost. Uvádí
>> 3000 cyklů v autě. A jsou dost bezpečné.
>> U těch M3P uvádí 2000 cyklů, ale mají vyšší výkonovou hustotu. A
>> protože obsahují mangan, tak mají i vyšší napětí, prakticky
>> standardních 3.7V (a tím i tu vyšší výkonovou hustotu).
>> Měly by snad být taky hodně bezpečné.
>> Nejvýkonnější jsou ty s niklem, u kterých ale uvádí jen 1200 cyklů. A
>> to jsou ty, co pak tak působivě hoří.
>>
>> Zaujala mě informace, kterou tady napsali páni Lukeš a Kuba o nízké
>> životnosti v případě mechanického namáhání.
>> Což mě mrzí zvlášť u těch LFP, protože z těch výše zmíněných důvodů
>> mi to dneska připadá (pro mě) jako optimální technologie.
>> Raději se smířím s nižším dojezdem, ale s vyšší životností a výrazně
>> vyšší bezpečností, když to má člověk doma.
>>
>> Kvízové otázky:
>> - Zaznamenali jste tu informaci o požáru a co na ji říkáte?
>> - Pokud máte doma větší baterky (asi u FVE) - máte vše LFP nebo i
>> nějaké jiné lithiové technologie?
>> - Pokud máte hořlavé typy baterek třeba na elektrokole nebo
>> elektrokoloběžce - máte nějak ošéfované zabezpečení aspoň při nabíjení?
>> - A jak se díváte na to, že se mluví o trendu, že vyřazené baterky z
>> aut na konci životnosti půjdou do domácích úložišť? Mluví se o tom
>> jako o hotové věci. Doma budou samozřejmě mnohem méně proudově
>> namáhané, ale v případě těch "hořlavých" technologii si nejsem jistý,
>> jestli bych to chtěl mít doma.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230901/fec32c4b/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list