<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Tam mě zaujaly články:<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html">https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html</a><br>
    Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.<br>
    Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.<br>
    2x víc deklarovaných cyklů než 18650.<br>
    Skoro 1/3 ceny 18650.<br>
    Kde je zádrhel?<br>
    <br>
    K původním otázkám:<br>
    <b>- Zaznamenali...</b><br>
    * Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá.
    Třeba to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný,
    kdo ví...<br>
    <b>- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?</b><br>
    * Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra
    rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna
    odtud plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5
    a pak je C kolem 10 Ah.<br>
    * Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo
    když bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v
    H-můstku, ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.<br>
    * Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3
    nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď
    ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem
    žhavý. Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco
    směrem k regulátoru motoru je u baterky pojistka na kabelu, směrem k
    nabíječce ne. A když jsem koukal na nějaký sady náhradních dílů na
    Ali, tak je to stejný. V BMS je teda tranzistor, ale je otázka, zda
    se třeba časem neodpálí, pokud tam lidi zapojujou vypnutou
    nabíječku.<br>
    <br>
    PH<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 01.09.2023 v 22:42 Vláďa Anděl
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:4e6394dc-2cef-b94d-b373-366572d9f9c3@vaelektronik.cz">Myslím,
      že nic jiného, než LFP se do domácích fotovoltaik nedává. Ale v
      minulosti, když si lidi sami sestavovali baterku 24(48)V, tam
      dávali i Lion. V nabídkách tyhle velké články běžně jsou.
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.batterystore.cz/cs/131-lithiove-clanky">https://www.batterystore.cz/cs/131-lithiove-clanky</a>
      <br>
      Ohledně starých baterek z elektroaut - v autě při těch velkých
      proudech bude víc vadit nárůst vnitřního odporu, než pokles
      kapacity. Proto tyhle baterky ve fotovoltaikách mohou ještě hodně
      dlouho sloužit. Spíš než doma, bych to viděl v komunitních
      centrech, kde těch baterek bude víc a můžou pro ně vytvořit
      podmínky tak, aby kdyby to chytlo, nechytlo od toho nic
      důležitého. Doma si nebudu stavět boudu extra pro baterky.
      <br>
      <br>
      Anděl
      <br>
      <br>
      Dne 01.09.2023 v 21:01 Petr Labaj napsal(a):
      <br>
      <blockquote type="cite">Když je tu to vlákno o baterkách do
        koloběžky, tak trochu navážu.
        <br>
        <br>
        Asi si hodně lidí všimlo informace, který proběhla snad všemi
        českými zpravodajskými servery, o požáru baterky ve FVE ve
        Lhotce na Frýdeckomístecku.
        <br>
        Bylo tam i pěkné video jak to hasiči nějak vybagrovali ven a
        venku rozložili na prvočinitele a hodili do vody.
        <br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lhotka-pozar-rodinny-dum-fotovoltaika-baterie-vybuch-hasici.A230830_103410_ostrava-zpravy_palj">https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lhotka-pozar-rodinny-dum-fotovoltaika-baterie-vybuch-hasici.A230830_103410_ostrava-zpravy_palj</a>
        <br>
        <br>
        Protože si chci umístit baterky do obytných prostor, tak mě to
        samozřejmě zaujalo a trochu jsem zkoumal.
        <br>
        Podle toho videa to vypadá, že měl udělanou baterku z packů,
        které se montují do aut. Někdo to poznal, že snad je to do VW.
        <br>
        Prý snad existují firmy, které kupují mimotoleranční kusy a z
        nich montují a prodávají komerční domácí baterky k FVE.
        <br>
        Což byla zřejmě i tahle.
        <br>
        <br>
        Prý ale tyhle packy do aut jsou dělané na ležatou polohu, a v té
        domácí baterce to měl nastojato.
        <br>
        Myslíte, že to skutečně může mít zásadní vliv?
        <br>
        A pokud ano - tak by to snad měla vědět i ta firma, který to
        vyrábí, bych čekal.
        <br>
        <br>
        Díval jsem se na různé typy (podle chemie), které se montují do
        aut a jinam.
        <br>
        Celkem mě překvapilo, že se třeba do Tesly montují i baterky
        LiPePO4, tedy obvyklé značení LFP. Myslel jsem, že se díky nižší
        výkonové hustotě používají jen stacionárně.
        <br>
        Dávají se do těch aut, které nejsou Long Range.
        <br>
        Do těch s dlouhým dojezdem dávají baterky s niklem. Tedy asi to,
        co si představuju jako klasické LiIon.
        <br>
        <br>
        Nově teď plánují nové baterky, značené M3P, které by měly mít
        lepší vlastnosti než předchozí 2 typy. Ale ještě nejsou na trhu.
        <br>
        U LFP je nízká výkonová hustota, ale mají největší životnost.
        Uvádí 3000 cyklů v autě. A jsou dost bezpečné.
        <br>
        U těch M3P uvádí 2000 cyklů, ale mají vyšší výkonovou hustotu. A
        protože obsahují mangan, tak mají i vyšší napětí, prakticky
        standardních 3.7V (a tím i tu vyšší výkonovou hustotu).
        <br>
        Měly by snad být taky hodně bezpečné.
        <br>
        Nejvýkonnější jsou ty s niklem, u kterých ale uvádí jen 1200
        cyklů. A to jsou ty, co pak tak působivě hoří.
        <br>
        <br>
        Zaujala mě informace, kterou tady napsali páni Lukeš a Kuba o
        nízké životnosti v případě mechanického namáhání.
        <br>
        Což mě mrzí zvlášť u těch LFP, protože z těch výše zmíněných
        důvodů mi to dneska připadá (pro mě) jako optimální technologie.
        <br>
        Raději se smířím s nižším dojezdem, ale s vyšší životností a
        výrazně vyšší bezpečností, když to má člověk doma.
        <br>
        <br>
        Kvízové otázky:
        <br>
        - Zaznamenali jste tu informaci o požáru a co na ji říkáte?
        <br>
        - Pokud máte doma větší baterky (asi u FVE) - máte vše LFP nebo
        i nějaké jiné lithiové technologie?
        <br>
        - Pokud máte hořlavé typy baterek třeba na elektrokole nebo
        elektrokoloběžce - máte nějak ošéfované zabezpečení aspoň při
        nabíjení?
        <br>
        - A jak se díváte na to, že se mluví o trendu, že vyřazené
        baterky z aut na konci životnosti půjdou do domácích úložišť?
        Mluví se o tom jako o hotové věci. Doma budou samozřejmě mnohem
        méně proudově namáhané, ale v případě těch "hořlavých"
        technologii si nejsem jistý, jestli bych to chtěl mít doma.
        <br>
      </blockquote>
    </blockquote>
  </body>
</html>