<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Tam mě zaujaly články:<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html">https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html</a><br>
Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.<br>
Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.<br>
2x víc deklarovaných cyklů než 18650.<br>
Skoro 1/3 ceny 18650.<br>
Kde je zádrhel?<br>
<br>
K původním otázkám:<br>
<b>- Zaznamenali...</b><br>
* Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá.
Třeba to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný,
kdo ví...<br>
<b>- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?</b><br>
* Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra
rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna
odtud plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5
a pak je C kolem 10 Ah.<br>
* Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo
když bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v
H-můstku, ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.<br>
* Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3
nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď
ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem
žhavý. Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco
směrem k regulátoru motoru je u baterky pojistka na kabelu, směrem k
nabíječce ne. A když jsem koukal na nějaký sady náhradních dílů na
Ali, tak je to stejný. V BMS je teda tranzistor, ale je otázka, zda
se třeba časem neodpálí, pokud tam lidi zapojujou vypnutou
nabíječku.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 01.09.2023 v 22:42 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:4e6394dc-2cef-b94d-b373-366572d9f9c3@vaelektronik.cz">Myslím,
že nic jiného, než LFP se do domácích fotovoltaik nedává. Ale v
minulosti, když si lidi sami sestavovali baterku 24(48)V, tam
dávali i Lion. V nabídkách tyhle velké články běžně jsou.
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.batterystore.cz/cs/131-lithiove-clanky">https://www.batterystore.cz/cs/131-lithiove-clanky</a>
<br>
Ohledně starých baterek z elektroaut - v autě při těch velkých
proudech bude víc vadit nárůst vnitřního odporu, než pokles
kapacity. Proto tyhle baterky ve fotovoltaikách mohou ještě hodně
dlouho sloužit. Spíš než doma, bych to viděl v komunitních
centrech, kde těch baterek bude víc a můžou pro ně vytvořit
podmínky tak, aby kdyby to chytlo, nechytlo od toho nic
důležitého. Doma si nebudu stavět boudu extra pro baterky.
<br>
<br>
Anděl
<br>
<br>
Dne 01.09.2023 v 21:01 Petr Labaj napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">Když je tu to vlákno o baterkách do
koloběžky, tak trochu navážu.
<br>
<br>
Asi si hodně lidí všimlo informace, který proběhla snad všemi
českými zpravodajskými servery, o požáru baterky ve FVE ve
Lhotce na Frýdeckomístecku.
<br>
Bylo tam i pěkné video jak to hasiči nějak vybagrovali ven a
venku rozložili na prvočinitele a hodili do vody.
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lhotka-pozar-rodinny-dum-fotovoltaika-baterie-vybuch-hasici.A230830_103410_ostrava-zpravy_palj">https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lhotka-pozar-rodinny-dum-fotovoltaika-baterie-vybuch-hasici.A230830_103410_ostrava-zpravy_palj</a>
<br>
<br>
Protože si chci umístit baterky do obytných prostor, tak mě to
samozřejmě zaujalo a trochu jsem zkoumal.
<br>
Podle toho videa to vypadá, že měl udělanou baterku z packů,
které se montují do aut. Někdo to poznal, že snad je to do VW.
<br>
Prý snad existují firmy, které kupují mimotoleranční kusy a z
nich montují a prodávají komerční domácí baterky k FVE.
<br>
Což byla zřejmě i tahle.
<br>
<br>
Prý ale tyhle packy do aut jsou dělané na ležatou polohu, a v té
domácí baterce to měl nastojato.
<br>
Myslíte, že to skutečně může mít zásadní vliv?
<br>
A pokud ano - tak by to snad měla vědět i ta firma, který to
vyrábí, bych čekal.
<br>
<br>
Díval jsem se na různé typy (podle chemie), které se montují do
aut a jinam.
<br>
Celkem mě překvapilo, že se třeba do Tesly montují i baterky
LiPePO4, tedy obvyklé značení LFP. Myslel jsem, že se díky nižší
výkonové hustotě používají jen stacionárně.
<br>
Dávají se do těch aut, které nejsou Long Range.
<br>
Do těch s dlouhým dojezdem dávají baterky s niklem. Tedy asi to,
co si představuju jako klasické LiIon.
<br>
<br>
Nově teď plánují nové baterky, značené M3P, které by měly mít
lepší vlastnosti než předchozí 2 typy. Ale ještě nejsou na trhu.
<br>
U LFP je nízká výkonová hustota, ale mají největší životnost.
Uvádí 3000 cyklů v autě. A jsou dost bezpečné.
<br>
U těch M3P uvádí 2000 cyklů, ale mají vyšší výkonovou hustotu. A
protože obsahují mangan, tak mají i vyšší napětí, prakticky
standardních 3.7V (a tím i tu vyšší výkonovou hustotu).
<br>
Měly by snad být taky hodně bezpečné.
<br>
Nejvýkonnější jsou ty s niklem, u kterých ale uvádí jen 1200
cyklů. A to jsou ty, co pak tak působivě hoří.
<br>
<br>
Zaujala mě informace, kterou tady napsali páni Lukeš a Kuba o
nízké životnosti v případě mechanického namáhání.
<br>
Což mě mrzí zvlášť u těch LFP, protože z těch výše zmíněných
důvodů mi to dneska připadá (pro mě) jako optimální technologie.
<br>
Raději se smířím s nižším dojezdem, ale s vyšší životností a
výrazně vyšší bezpečností, když to má člověk doma.
<br>
<br>
Kvízové otázky:
<br>
- Zaznamenali jste tu informaci o požáru a co na ji říkáte?
<br>
- Pokud máte doma větší baterky (asi u FVE) - máte vše LFP nebo
i nějaké jiné lithiové technologie?
<br>
- Pokud máte hořlavé typy baterek třeba na elektrokole nebo
elektrokoloběžce - máte nějak ošéfované zabezpečení aspoň při
nabíjení?
<br>
- A jak se díváte na to, že se mluví o trendu, že vyřazené
baterky z aut na konci životnosti půjdou do domácích úložišť?
Mluví se o tom jako o hotové věci. Doma budou samozřejmě mnohem
méně proudově namáhané, ale v případě těch "hořlavých"
technologii si nejsem jistý, jestli bych to chtěl mít doma.
<br>
</blockquote>
</blockquote>
</body>
</html>