Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Pátek Září 1 22:42:12 CEST 2023
Myslím, že nic jiného, než LFP se do domácích fotovoltaik nedává. Ale v
minulosti, když si lidi sami sestavovali baterku 24(48)V, tam dávali i
Lion. V nabídkách tyhle velké články běžně jsou.
https://www.batterystore.cz/cs/131-lithiove-clanky
Ohledně starých baterek z elektroaut - v autě při těch velkých proudech
bude víc vadit nárůst vnitřního odporu, než pokles kapacity. Proto tyhle
baterky ve fotovoltaikách mohou ještě hodně dlouho sloužit. Spíš než
doma, bych to viděl v komunitních centrech, kde těch baterek bude víc a
můžou pro ně vytvořit podmínky tak, aby kdyby to chytlo, nechytlo od
toho nic důležitého. Doma si nebudu stavět boudu extra pro baterky.
Anděl
Dne 01.09.2023 v 21:01 Petr Labaj napsal(a):
> Když je tu to vlákno o baterkách do koloběžky, tak trochu navážu.
>
> Asi si hodně lidí všimlo informace, který proběhla snad všemi českými
> zpravodajskými servery, o požáru baterky ve FVE ve Lhotce na
> Frýdeckomístecku.
> Bylo tam i pěkné video jak to hasiči nějak vybagrovali ven a venku
> rozložili na prvočinitele a hodili do vody.
> https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/lhotka-pozar-rodinny-dum-fotovoltaika-baterie-vybuch-hasici.A230830_103410_ostrava-zpravy_palj
>
>
> Protože si chci umístit baterky do obytných prostor, tak mě to
> samozřejmě zaujalo a trochu jsem zkoumal.
> Podle toho videa to vypadá, že měl udělanou baterku z packů, které se
> montují do aut. Někdo to poznal, že snad je to do VW.
> Prý snad existují firmy, které kupují mimotoleranční kusy a z nich
> montují a prodávají komerční domácí baterky k FVE.
> Což byla zřejmě i tahle.
>
> Prý ale tyhle packy do aut jsou dělané na ležatou polohu, a v té
> domácí baterce to měl nastojato.
> Myslíte, že to skutečně může mít zásadní vliv?
> A pokud ano - tak by to snad měla vědět i ta firma, který to vyrábí,
> bych čekal.
>
> Díval jsem se na různé typy (podle chemie), které se montují do aut a
> jinam.
> Celkem mě překvapilo, že se třeba do Tesly montují i baterky LiPePO4,
> tedy obvyklé značení LFP. Myslel jsem, že se díky nižší výkonové
> hustotě používají jen stacionárně.
> Dávají se do těch aut, které nejsou Long Range.
> Do těch s dlouhým dojezdem dávají baterky s niklem. Tedy asi to, co si
> představuju jako klasické LiIon.
>
> Nově teď plánují nové baterky, značené M3P, které by měly mít lepší
> vlastnosti než předchozí 2 typy. Ale ještě nejsou na trhu.
> U LFP je nízká výkonová hustota, ale mají největší životnost. Uvádí
> 3000 cyklů v autě. A jsou dost bezpečné.
> U těch M3P uvádí 2000 cyklů, ale mají vyšší výkonovou hustotu. A
> protože obsahují mangan, tak mají i vyšší napětí, prakticky
> standardních 3.7V (a tím i tu vyšší výkonovou hustotu).
> Měly by snad být taky hodně bezpečné.
> Nejvýkonnější jsou ty s niklem, u kterých ale uvádí jen 1200 cyklů. A
> to jsou ty, co pak tak působivě hoří.
>
> Zaujala mě informace, kterou tady napsali páni Lukeš a Kuba o nízké
> životnosti v případě mechanického namáhání.
> Což mě mrzí zvlášť u těch LFP, protože z těch výše zmíněných důvodů mi
> to dneska připadá (pro mě) jako optimální technologie.
> Raději se smířím s nižším dojezdem, ale s vyšší životností a výrazně
> vyšší bezpečností, když to má člověk doma.
>
> Kvízové otázky:
> - Zaznamenali jste tu informaci o požáru a co na ji říkáte?
> - Pokud máte doma větší baterky (asi u FVE) - máte vše LFP nebo i
> nějaké jiné lithiové technologie?
> - Pokud máte hořlavé typy baterek třeba na elektrokole nebo
> elektrokoloběžce - máte nějak ošéfované zabezpečení aspoň při nabíjení?
> - A jak se díváte na to, že se mluví o trendu, že vyřazené baterky z
> aut na konci životnosti půjdou do domácích úložišť? Mluví se o tom
> jako o hotové věci. Doma budou samozřejmě mnohem méně proudově
> namáhané, ale v případě těch "hořlavých" technologii si nejsem jistý,
> jestli bych to chtěl mít doma.
>
> Díky.
> PL
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list