Seriova komunikace RS485

Pátek Listopad 24 19:22:25 CET 2023

No já bych do toho zahrnul i průmyslové rušení a spousta takových
rušivých napětí (často impulzních) se uzavírá proti zemi. Neviděl bych
problém v nějakém DC posunu, nebo na 50 Hz, ale právě na těch vyšších
kmitočtech.

Když se pohybuju okolo instalace polarizovaných drenáží, které v okolí
tramvajových nebo vlakových tratí udržují potrubí v zemi záporné nějakým
proudem z kolejí, zjistil jsem zajímavou věc. V zemi je snímací
elektroda, proti které se měří potenciál potrubí. Pokud se to montuje do
budky v širém poli, kde není přívod elektriky, na potenciálu je
superponované maximálně desítky mV na 300 Hz z kolejí. 50 Hz tam
nenajdete, pokud není poblíž VN vedení. To v trubce umí naindukovat i
10V. Pokud je tam přívod 230V a budka má uzemnění, naměříte někde i 0,5V
na 50 Hz. A to je ta snímací elektroda půl metru od trubky. Ve městech
to bývá ještě horší. Takže vyrovnávací proudy přes zem tečou. Sice ve
fabrice by mělo být pospojované všechno se vším, ale oddělit to je
jistota. Ostatně v té naší první baterkárně jsme taky spoléhali na
zemnění a nefungovalo to. Takže teorie je dobrá, zkušenosti jsou přece
jen jiné.

Anděl