Seriova komunikace RS485

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Listopad 24 19:00:43 CET 2023

A čemu v daném případě pomůže, že je to galvanický oddělené?

Galvanické oddělení má (podle mě) smysl, pokud daná zařízení mají
pracovat na různých potenciálech. Pak to jinak nejde.

Ale je-li možné zajistit, aby ta zařízení byla na stejném potenciálu,
pak bude mít ten oddělovač asi efekt jen v tom, že bude fungovat jako
dolní propust (zvlášť v případě pomalého 4-vývodového optronu) a
odfiltruje nějaké špičky.

V dřevních dobách 2- a 4-drátových rozvodů, kde se všude tahal signál
PEN, na kterém protékajícím pracovním proudem vznikaly velké úbytky, tam
galvanické oddělování smysl mělo.
Taky tehdy vznikaly ty legendy, jak musí být PC a jeho periferie v jedné
zásuvce, jinak vše vyhoří jasným plamenem.

Ale v době moderních 3- a 5-drátových rozvodů už to tak vášnivé nebude,
řekl bych. Ani u dlouhých vzdáleností.

Pokud se použije jen galvanické oddělení komunikační linky, tak ještě budiž.
Ale strašné je, když se nějaká zařízení napájí z 2-drátových síťových
zdrojů, které z logiky věci nemají GND výstupního napájení na zemi.
Pak to někdo spojí bez vzájemného propojení zemí (protože přece ty
zdroje jsou galvanicky oddělené, a tady i ta zařízení jsou galvanicky
oddělená, že).
No a pak už člověk startuje odsávačku a jde hledat na internetu, co ten
vyhořelý obvod s označením GX83 vlastně je a čím by se dal při opravě
nahradit.

PL