Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Úterý Listopad 7 13:19:28 CET 2023
No já bych jí dal do toho sklepa a k ní větrák, kterej běží když
(Tbat<5°C && nabíjení==ON).
PH
Dne 06.11.2023 v 22:34 Petr Labaj napsal(a):
> No to právě nevím.
> Ale podle slov pana Lukeše (a částečně i pana Hudečka) možná ano.
> V klidu ne, bude tam minimálně 10°C.
> Ale pokud by se opravdu nabíjením nějak významně ochladily, tak už by
> to mohlo dělat problém.
>
> V TTD mají napsán rozsah běžného použití 0-50°C, pro plný výkon pak
> 5-48°C.
>
> PL
>
> ********************
>
> Dne 6.11.2023 v 19:47 Martin Hanek napsal(a):
>> Prosím o upřesnění - těm baterkám by tedy byla ve sklepě zima?
>> Martin Hanek
>> Dne 06.11.2023 v 16:32 Petr Labaj napsal(a):
>>> Proč mi tohle děláte?
>>> Už jsem byl rozhodnutý dát baterky do sklepa, a Vy mi do toho zase
>>> hodíte vidle.
>>>
>>> Asi nastal čas začít reálně měřit konkrétní typy baterek při
>>> konkrétním typu provozu.
>>> Tj. LFP baterky dost velkých kapacit (100-300Ah) při nepříliš
>>> velkých proudech (kolem 0.5C).
>>>
>>> Díky za informace.
>>> PL
>>>
>>> ********************
>>>
>>> Dne 6.11.2023 v 15:39 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>> Pokud se Li baterka hřeje, znamená to že je nabíjena příliš velkým
>>>> proudem na to jak tenké hliníkové folie má. Jednoduše není určena
>>>> na takové proudy.
>>>>
>>>> Jsou tam 2 aspekty zahřívání, jeden ohmický a druhý přílišným
>>>> prouděním elektrolytu a to je taky špatně. Batrka by se optimálně
>>>> samovolně měla zahřívat až v úplně konečné fázi nabíjení <80%.
>>>> Pokud se třením zahřívá i níž, máme nakročeno k požáru, ale ono se
>>>> většinou stejně nic nestane, jenom pak jsou na YT videa té menší
>>>> části, jak někomu hoří nová koloběžka..
>>>>
>>>> Umíme vyrobit velmi homogenní a tenké AL folie, takže to svádí k
>>>> tomu je použít bez rezervy (viz elektrolytické kondy). Ale co se
>>>> pak stane, když jsou v prostředí, které AL žere? Ony sice mají na
>>>> sobě izolující vrstvičku čehosi, ale pouze teoreticky homogenní,
>>>> takže někde jsou prostě místečka, kudy se tam ten hliníkožrout
>>>> dostane mnohem dřív, než u článků s rezervou na případnou
>>>> nehomogenitu (tj s nižší kapacitou vzhledem ke svému objemu a váze)
>>>>
>>>> Chemická reakce je sice endotermní, ale vyšší ohmický odpor pak
>>>> může ty tepelné ztráty kompanzovat. Ale to platí spíš u malých
>>>> baterek určených na pár cyklů, než na stacionární aku, kde se
>>>> předpokládá vyšší výdrž a ani kapacita není honěná na doraz v
>>>> poměru na hmotnost a rozměry.
>>>>
>>>> Berte to tak, že pokud má 18650 3,5Ah, tak ten hliník je tak tenký,
>>>> že se na něj škaredě podíváte a propálíte do něj očima díru.
>>>>
>>>> U velmi malých proudů při pokojové tepllotě se stačí ohřívat
>>>> vzduchem, u velkých proudů pak ale vymrzá ikdyž ohmický odpor a
>>>> třením topí, to topení už není dostatečné.
>>>>
>>>> Takže pro konkrétní baterky můžete spoléhat na ohřev vnitřním
>>>> odporem článku.
>>>>
>>>> Máme 2 scénáře.
>>>>
>>>> Uživatel 1 přijde s vymrzlou baterkou a chce ji nabíjet. Nechceme
>>>> poškodit značku tím že si ti nejzatvrzelejší jedinci vymění baerku
>>>> každý rok až v květnu, ale chci aby přežila záruku, tj aspoň 500
>>>> úplných cyklů. Takže jako výrobce se budu snažit, aby baterka
>>>> zuřivě hřála, aby vždycky na jaře nezdechla.
>>>>
>>>> Uživatel 2 chce aby baterka vydržela co nejvíc, proto jí nenabíjí
>>>> originální 120W nabíječkou, ale z DCP, což nedá víc než 10W, takže
>>>> baterka je nabíjená do 0,5C, což jí svědčí. Ale zmrzlá se neohřeje,
>>>> uživatel ji musí ohřát než ji dá na nabíječku. Takový uživatel má
>>>> třeba pak 4 roky noťas, kde baterka ztratila jen 4% z jmenovité
>>>> kapacity (původně ale měla 108%), když ji navíc provozuje v cyklu
>>>> 25-75%. To jsou ztráty 3% kapacity za rok. A to de, ne?
Další informace o konferenci Hw-list