Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Listopad 6 22:34:04 CET 2023


No to právě nevím.
Ale podle slov pana Lukeše (a částečně i pana Hudečka) možná ano.
V klidu ne, bude tam minimálně 10°C.
Ale pokud by se opravdu nabíjením nějak významně ochladily, tak už by to 
mohlo dělat problém.

V TTD mají napsán rozsah běžného použití 0-50°C, pro plný výkon pak 5-48°C.

PL

********************

Dne 6.11.2023 v 19:47 Martin Hanek napsal(a):
> Prosím o upřesnění - těm baterkám by tedy byla ve sklepě zima?
> Martin Hanek
> Dne 06.11.2023 v 16:32 Petr Labaj napsal(a):
>> Proč mi tohle děláte?
>> Už jsem byl rozhodnutý dát baterky do sklepa, a Vy mi do toho zase 
>> hodíte vidle.
>>
>> Asi nastal čas začít reálně měřit konkrétní typy baterek při 
>> konkrétním typu provozu.
>> Tj. LFP baterky dost velkých kapacit (100-300Ah) při nepříliš velkých 
>> proudech (kolem 0.5C).
>>
>> Díky za informace.
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 6.11.2023 v 15:39 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>> Pokud se Li baterka hřeje, znamená to že je nabíjena příliš velkým 
>>> proudem na to jak tenké hliníkové folie má. Jednoduše není určena na 
>>> takové proudy.
>>>
>>> Jsou tam 2 aspekty zahřívání, jeden ohmický a druhý přílišným 
>>> prouděním elektrolytu a to je taky špatně. Batrka by se optimálně 
>>> samovolně měla zahřívat až v úplně konečné fázi nabíjení <80%. Pokud 
>>> se třením zahřívá i níž, máme nakročeno k požáru, ale ono se 
>>> většinou stejně nic nestane, jenom pak jsou na YT videa té menší 
>>> části, jak někomu hoří nová koloběžka..
>>>
>>> Umíme vyrobit velmi homogenní a tenké AL folie, takže to svádí k 
>>> tomu je použít bez rezervy (viz elektrolytické kondy). Ale co se pak 
>>> stane, když jsou v prostředí, které AL žere? Ony sice mají na sobě 
>>> izolující vrstvičku čehosi, ale pouze teoreticky homogenní, takže 
>>> někde jsou prostě místečka, kudy se tam ten hliníkožrout dostane 
>>> mnohem dřív, než u článků s rezervou na případnou nehomogenitu (tj s 
>>> nižší kapacitou vzhledem ke svému objemu a váze)
>>>
>>> Chemická reakce je sice endotermní, ale vyšší ohmický odpor pak může 
>>> ty tepelné ztráty kompanzovat. Ale to platí spíš u malých baterek 
>>> určených na pár cyklů, než na stacionární aku, kde se předpokládá 
>>> vyšší výdrž a ani kapacita není honěná na doraz v poměru na hmotnost 
>>> a rozměry.
>>>
>>> Berte to tak, že pokud má 18650 3,5Ah, tak ten hliník je tak tenký, 
>>> že se na něj škaredě podíváte a propálíte do něj očima díru.
>>>
>>> U velmi malých proudů při pokojové tepllotě se stačí ohřívat 
>>> vzduchem, u velkých proudů pak ale vymrzá ikdyž ohmický odpor a 
>>> třením topí, to topení už není dostatečné.
>>>
>>> Takže pro konkrétní baterky můžete spoléhat na ohřev vnitřním 
>>> odporem článku.
>>>
>>> Máme 2 scénáře.
>>>
>>> Uživatel 1 přijde s vymrzlou baterkou a chce ji nabíjet. Nechceme 
>>> poškodit značku tím že si ti nejzatvrzelejší jedinci vymění baerku 
>>> každý rok až v květnu, ale chci aby přežila záruku, tj aspoň 500 
>>> úplných cyklů. Takže jako výrobce se budu snažit, aby baterka zuřivě 
>>> hřála, aby vždycky na jaře nezdechla.
>>>
>>> Uživatel 2 chce aby baterka vydržela co nejvíc, proto jí nenabíjí 
>>> originální 120W nabíječkou, ale z DCP, což nedá víc než 10W, takže 
>>> baterka je nabíjená do 0,5C, což jí svědčí. Ale zmrzlá se neohřeje, 
>>> uživatel ji musí ohřát než ji dá na nabíječku. Takový uživatel má 
>>> třeba pak 4 roky noťas, kde baterka ztratila jen 4% z jmenovité 
>>> kapacity (původně ale měla 108%), když ji navíc provozuje v cyklu 
>>> 25-75%. To jsou ztráty 3% kapacity za rok. A to de, ne?
>



Další informace o konferenci Hw-list