[Auto] P0606 - závada řídící jednotky

Václav Ovsík vaclav.ovsik na seznam.cz
Středa Květen 3 14:39:06 CEST 2023

Zdravím,

On Wed, May 03, 2023 at 10:10:46AM +0200, Aleš Filip wrote:
> Dobrý den,
>
> Většinou se to nijak složitě hledat nemusí. Prostě v servisu spustí
> diagnostiku, a ty chyby ihned vyskáčou všechny. Ale diagnostika k ELM327 je
> nemusí umět načíst. Já jsem zkoušel několik diagnostik do mobilu, nejvíc
> toho ukázal Car Scanner
> (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner). Stejně
> ale nenašel všechno. Až originál diagnostika napsala, že je to čidlo v
> pravém zadním kole.

OBD-II je standard na diagnostiku řídící jednotku motoru. Mám taky ten
bazmek na bluetooth a používám TorqueLite. Co se týče té rídící jednotky
motoru, tak to vyčte to samé co vyčte nějaká profi diagnostika.
To je dané schopnostmi té ECU, ne té diagnostiky.

Jenže řídící jednotkou motoru to dneska zdaleka nekončí. Máte po autě
další sběrnice CAN, na které jsou navěšené řídící jednotka ABS, airbagů,
posilovače řízení…

Na to se používají zřejmě již méně standardizovaná rozšíření. Nejsem
odborník. Vlastním Fiat Stilo a pořídil jsem si kabel VAG-COM KKL z Ali
a tím se mohu přes MultiEcuScan komunikovat s dalšími jednotkami
v autě. Stilo je 20 let starý střep. Novější auta to budou mít řešené
lépe. Já tam mám čtyřpolohový přepínač, kterým přepínám piny z OBD-II
konektoru a mohu diagnostikovat ABS, airbagy, posilovač řízení…

A to že ECU motoru něco vrací - nějaké kódy nemusí nutně znamenat, že to
tak je :-/.  Ten Fiat, ten mi dává zabrat. Koncem roku mi jeden pán
měnil motor (koupil jsem jiné stilo za šest na díly), s tím, že motor má
asi vadnou lambda sondu. Prý lehce cuká a od 3000rpm zabírá úplně
v pohodě. To prý bude tutově lambda sonda. :-) Svojí diagnostiku jsem
sebou neměl, protože byla v kaslíku mého Stila (u mechanika). Ta později
ukázala, že je vadný vstřik. No měl jsem svůj motor, na kterém se
odšroubovala jedna ojnice - věc nevídaná, a na to můj motor umřel.
Vstřik už můj mechanik řešit nechtěl, protože jsem svůj motor mezitím zase
odvezl… Prohození vstřiku považoval za trivialitu, kterou zvládnu sám.
No to je jedno. Jak debil jsem pak odmontovával sání abych se na vstřiky
dostal ten co hlásil chybu jsem vyměnil za jeden z mého odepsaného
motoru. Blbec, že jsem neprohodil celou lištu. No vtip je v tom, že jsem
to pak natočil a rozjel se chybu zahlásil jiný vstřik. Pak jsem to
chvíli tůroval a ty chyby házaly zbylé vstřiky. Následovala další
dementní demontáž, kdy jsem u toho klel, protože bez vyndání přední
chladičové stěny je to prostě pakárna… jsem proházel zbylé vstřiky…  No,
nebudu napínat, chyby na vstřicích byly dál… :-D
Pak někdo poradil, ať zkusím vyměnit cívky. Triviální prohození cívek
- jsou nasazeny na svíčkách - bez chyby. Prohazováním jsem pak
identifikoval jednu vadnou cívku. Ty jsem pak rozebral destruktivně, ale
nic zvláštního na ní neobjevil. Ale byla vadná.
Rval jsem si vlasy, že mě to nenapadlo jako první - tohle zkusit. Ale
ECU se tvářila, že je vadný vstřik, ne cívka.

Takže ECU asi ani zdaleka nepozná co je blbě. Software prostě napsal
nějaký programátor, kterému radí nějací technici jak se projeví nějaká
závada. Kolik procent skutečných chyb pak reálně ECU opravdu správně
nahlásí netuším, ale já už svojí představu mám :-)
U mě zatím nic moc.
Jo, když mi odešlo relé od palivového čerpadla, tak to hlásilo postupně
vadné všechny cívky a všechny vstřiky…  Ti co to navrhovali nebyli
schopni přidat nějakou detekci, jestli teče palivo! Nakonec jsme na to
přišli se žárovkou připojenou na konektor palivového čerpadla. Snad jsou
na tom auta jiných značek lépe… :-/

Ale já jak už jsem v tom Fiatu rozrýpal kde co, tak ho mám rád :-D
Už mám určité know-how a díly na to jsou levné…

Leccos je tam udělané docela pěkně. Ta jeho elektronika má rezervy.
--
Zito