Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Březen 31 18:03:34 CEST 2023

Já nemám statistiky, jen se ke mě dostalo pár akubloků z kol, koloběžka
haverboardů, které byly vždycky vadné na jeden článek. Vzhledem k tomu, že
balancer to balancuje jen při nabíjení, tak je evidentní že k tomu
rozbalancování dochází při vybíjení. Ten mechanismus je jasný. Ty články
jsou v počátku plus mínus stejné, časem se ten nejslabší čím dál víc vybíjí
rychleji než ostatní. Díky tomuhle článku se celá baterka potom jeví jako
že má malou kapacitu protože jí to odpojí při poklesu nějakého celkového
napětí pod nějakou mez. A to odpojení kvůli celkovému podpětí se stane
kvůli tomu jenom článku, který má např. už jen 2,2 V, ostatní klidně 3,8V.
Slaboučký článek pak slouží jako propojka.  Kdyby se to balancovalo i při
tom odběru tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.

Když jsem jednou takovou baterku co vydržela jen třetinu původních nájezdů
ručně vybalancoval, sloužila ještě rok a s původními výkony. Pak zase byl
jeden z článků slabý ale jiný než původně při té první rozborce. Výrobce
nemá snahu aby ty baterky vydržely. On potřebuje nejlépe po záruce prodat
další.  Já mám u svých baterek všechny články vytažené na servisní konektor
a občas to kontroluji. Prakticky pokaždé tam je nějaká část která i bez
nabíjení když baterie dlouho leží má menší napětí než ostatní články.
Klidně i o 0,5V.