Koncept stolniho voltmetru - male mozkoboureni

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Březen 29 22:14:06 CEST 2023

Zdravim,

davam dohromady ideu nejakeho stolniho voltmetru - vyrabime do masin nejake
merici karty, jsou v nich 18bit prevodniky (realne tusim asi 15.5bitu),
vzajemne galvanicky oddelene, umi to snad kolem 1kS/s.

A protoze soucasne by se nam docela casto hodilo mit neco jako multikanalovy
registracni voltmetr, celkem logicky nas pri mozkoboureni napadlo si
nekterou z tech karet priohnout - nic to nestoji, lezi to ve skladu, takze k
tomu "jen" udelat nejake vstupy (aktualne to snad umi difrencialnich 5V) a
priohnout FW, a to cele samozrejme s co nejvyssi presnosti, vzdyt dlouha
cisla jsou tak sexy :). Teoreticky by nam to stacilo stejnosmerne, ale kdyby
se nasel nejaky TrueRMS usmernovac, mozna by se tam vstrebal.

O FW se starat nebudu, takze na mne zbydou ty vstupy a pripadne usmernovac.
Myslite, ze ma smysl resit prepinani citlivosti na vstupech? Nejcasteji to
bude sledovat napeti od 3V do 48V - to mi tak hrubym vypoctem dava neco
kolem 1.5 mV na dilek pri jednorozsahovem mereni na 50V. To by sice
teoreticky nebylo uplne marne, ale znamena to taky 1.5 mV na dilek pri
mereni na tech 3V, a to uz takova hitparada neni. Logicky mi tak vychazi, ze
by to par rozsahu asi chtelo. A zase, aby se to nevyvijelo dva roky (navic
na to samozrejme neni cas, to se bude delat soubezne, kdyz nebude do ceho
pichnout - no comment), tak by to chtelo koncepci co nejjednodussi.

Ja bych na kazdy vstup asi namatlal sadu jazyckovych/signalovych rele kolem
nejakeho delice, rozdelil to do nekolika podrozsahu, co ja vim, 5-20-100) a
holt si kazdy ten rozsah kazdeho vstupu prekalibroval zvlast. K tomu by v
podstate stacilo jen vybrat nejake teplotne a casove stabilnejsi odpory,
jestli to casem uhne, prekalibuje se znova, ale nemuselo by to zrovna courat
s teplotou.

Dalsi vec je ten usmernovac - idelalne neco, o co se nebude nikdo muset
starat, neco jako AD736? Ma to vubec smysl? Stridavinu resime jen okrajove a
komplikovat si to, jen "aby to umelo" mozna neni nutne.

Zatim jsem se vubec nedival, jak to delaji "velci kluci", spis mi jde o to,
najit nejjednodussi vyhovujici reseni - rychle tam, rychle ven i za cenu
toho, ze to nebude dokonale idealni merici pristroj :)

Nemate nekdo tip na konstrukci, dokumentaci, napad, od ceho se odrazit? Kde
hledat zadrhele, na co se soustredit? Je mi jasne, ze je to povidani na pul
dne u piva nebo pul semestru na VS, na to pivo bych cas jeste nasel :)

Diky za kazdy dobry tip.

Pavel Kutina