Re: Startovací kabely - návod z internetu...
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Středa Březen 29 21:11:05 CEST 2023
V životě by mě při použití startovacích kabelů nenapadlo je připojit
jinam než přímo na baterku. Asi málo čtu návody.
Ale auto u toho nechávám nastartované a trochu osolené otáčky. Tak nějak
mám pocit, že pár ampér navíc z alternátoru nemůže škodit.
PL
************************
Dne 29.3.2023 v 21:02 Jan Kuba napsal(a):
> Dovolím si takový malý dotaz... Proč většina návodů ( snad všechny)
> doporučuje u startovaného vozu minus pól připojovat na kostru vozu
> (motor) a ne na minus pól baterie?
> Stala se taková nemilá věc, že si ode mne půjčil kamarád startovací
> kabely ( mám je 15kg, žádný poměděný hliník 2mm2) a zničil si auto.
> Jak? Přišel do garáže a startér ani nehles, kontrolky na palubce slabě
> svítily, nešlo centrální zamykání ani blinkry. Půjčil jsem mu kabely,
> on tam dojel s manželky vozem.
> Po nastartování svého vozu odpojil startovací kabely a auto po 5
> vteřinách zase chcíplo.
> Další start se už s kabely nepodařil, startér ani necvaknul, kontrolky
> na palubce nesvítily žádné, palubka mrtvá jen funkční osvětlení
> interiéru, stěrače, světla...
>
> Oprava v servisu za 8000kč odešla řídicí jednotka někde v palubce ,
> nová deska budíků, práce.
> Co se stalo? Byl prý špatný ukostřovací kablík od baterie ke
> karosérii. Byl tam velký přechodový odpor mezi karosérií a tím
> kabelem, celé ohnilé. Startovací proud z kabelů tudy nešel, šel
> kostrou, protože ten návod, Po odpojení startovacích kabelů ( a tedy i
> náhradní baterie ) tedy žádná baterie nebyla, nebyla žádná zátěž.A
> stalo se co se stalo.
> Kdyby připojil startovací kabely rovnou z baterie na baterii,
> nenastartoval by kvůli té uhnilé zemi, ale nestalo by se to viz. výše.
> Tedy jsem zjišťoval důvod, proč se všude doporučuje propojení na
> kostru - prý kvůli bezpečnosti, když to zajiskří a okolo baterie může
> být vodík+ kyslík.
>
> Píšu to jen pro ty, co všechno dělají podle návodu.... a evidentně
> špatně. Nebo spíš s větším nebezpečím, že při nějakých problémech se
> zemí něco odejde...
>
> Další neduh všude popisovaný je nastartované to startovací auto.
> Proč? Čemu to pomůže? Když jeho baterie je v pořádku a zvládne start
> samotného auta , tak proč si zase zadělávat na nějaký problém. Při
> startu tam tečou z baterie veliké proudy, napětí baterie padá až k 8V.
> Co tomu říká alternátor, celá elektronika toho běžícího vozu, motorová
> ŘJ.... ? Vždyť tam může vzniknout nějaký hazardní stav. U toho mrtvého
> auta může být vadný startér ( zkrat kotvy), který způsobí problém na
> tom startovacím vozu. . Ještě rozumím tomu, že propojím obě bateie,
> nechám to zdrojové auto běžet nějakou dobu ( vyšší napětí v palubní
> síti ) a tím dobiju částečně i tu mrtvou bateri. Zvlášť, když má někdo
> jen náhražky startovacích kabelů s průřezem nula nic a tímto postupem
> baterii toho mrtvého vozu částečně dobíjím. Ale před startem toho
> mrtvého vozu chcípnu to zdrojové. Proč s tím hazardovat? Zvlášť, když
> mám ty kabely silné, a takové , co startovací proud dají...
> Sorry , musel jsem se vykecat, a teď do mě, co je jednoduššího a
> spolehlivějšího , než propojit obě baterie ++, -- a nestartovat to
> startovací auto.
>
Další informace o konferenci Hw-list