Re: Jak na stmívač pro LED žárovku

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Březen 4 21:12:14 CET 2023

Většina triakových regulátorů je lepších než diak/triak. Problém s
čímkoli co má na vstupu měnič je, že ten při malém napětí začne chcípat.
Naběhne, vysaje kondík ve svém napájení. chcípne. A zaa pár (desetin) s
znova. Nikoho* normálně nenapadne, že by vzal 5V adaptér a triakovým
regulátorem z toho udělal 3.3. A tohle je skoro to samý:-)

Když se bude taková věc napájet dostatečně tvrdým DC napětím, dá se
regulovat, ale moc výhra to není. Dejme tomu, že LEDky nominálně svítěj
při 150 V a 1 % proudu je při 130, ale po ohřátí filamentu na 50 °C se
obě hranice posunou třeba o 20 V dolů. No a teď do toho z triakem: Max
325 V, dolních 0-90° nejde použít a z horních máme k dispozici 117-113°,
který pak začnou ujíždět:-)

*Jednoho mého známého, samozřejmě komunitního arduinistu, napadlo, že
když signál z vrat je "5Volt logic" a PLC má vstup 24, dá tam step-up
modulek:-)

PH