Re: Jak na stmívač pro LED žárovku

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Březen 4 19:04:39 CET 2023

Jojo, asii před 10 lety jsem v nějaké firmě vymýšlel úpravu jakýchsi LED
svítítek, aby neodcházely kvůli triakové regulaci...

Je dobré si prostě uvědomit, že na vstupu je nějaké usměrnění, nějaká
fltrace a u toho ještě nějaký prvek omezující náběhový proud. A ten při
pulzním napájení nepřekvapivě vyhoří:-)

Můj celkový závěr k tomu je, že triaková regulace je relikt minulosti,
asi jako analogová TV s interlejsem a stejně jako lidi dávno nekoukaj na
analogovou TV, neměli by si pořizovat triakové regulátory a vlastně ani
svítidla se závitem na žárovku:-)

Ale blbý je, že jiné způsoby regulace zpravidla vyžadují buď zásah do
instalace, nebo bezdrátovou komunikaci. Na druhou stranu, je rok 2023,
kdo by kvůli stlumení lustru chtěl vstávat a jít kroutit čudlíkem na
vypínači:-)

A ano, ne každá LEDžárovka, která nejde regulovat triakem, půjde
regulovat sériově zapojeným C, nebo proudovým zdrojem. Ale pokud je
filamentová, dá se patice lousknout, elektronika odstranit a pak už
proudovej zdroj fungovat bude.

Ale osobně si myslím, že LEDžárovka patří na chodbu, aby SVJ nemuselo
investovat do nových svítidel, do špajzu, komory, na záchod a nikde tam
není potřeba mít regulaci:-)

Kdyby někoho zajímaly ty švábíci s "Phase Dimming Decoder":
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3450.pdf

Vtipné je, že při uspořádání z prvního obrázku ten šváb dekóduje
regulaci a na sekundární stranu optočlenem pošle PWM 500 Hz, ať se
"secondary LED driver" podle toho zařídí:-)

A já mám taky v jednom pokoji "stmívání" lustrovým přepínačem, ale
původním způsobem. Jeden je na velké LEDžárovce 5000 K, která udělá
pořádné denní světlo a druhej na malé 2700 K noční mžouralce.

PH