Měření elementárního náboje, bylo: Směr klidového proudu G malého MOSFETu

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Úterý Leden 31 14:22:08 CET 2023

Když jsem se zamyslel nad tím, že náboj hradla MOSFET se dá vcelku dobře
udržet po několik dní, napadl mě zhoršovací nápad změřit tak, nebo
alespoň sledovat jak do (z) hradla proudí jednotlivé elektrony. Směr
úvah je asi takovýto:
Elementární náboj má velikost v řádu 10^-19C, na kapacitě hradla 10^-9F
tedy vytvoří napětí U=Q/C=10^-10V. Zisk 1.stupně s MOSFET bude řádově
(při G=~1) A=Rz*G=10^3, tedy na elektrodě D už bude 10^-7V. OZ s
otevřenou smyčkou může mít další zisk řádově 10^6, to máme 0.1V na
výstupu. A to už by mělo být vidět.
Jsem si poměrně jistý, že to fungovat nebude a to ani v AC verzi (viz
obrázek), je otázkou proč. Mám několik nápadů, co tomu hází klacky pod
nohy od Millerovy kapacity po kosmické záření, ale jsem zvědav, jestli
někdo najde něco dalšího.

Mrazík

PS. Ten jazýčkový kontakt je tam pro vynulování na počátku, kdyby to
někoho mátlo. DC verze má asi už takový zisk, že by se to prakticky
rozkmitalo, ale je to jen pro představu.