RE: OT: mladý elektrikář

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Pondělí Leden 30 22:43:44 CET 2023


A přesně tohle by řešil ten můj návrh mít školu nepovinnou (ale stále by byla k dispozici státní, bezplatná škola (nebo i soukromá, pokud by jí státní dotace stačila)). Každý rodič by si vybral školu podle svého, někdo kdo má rád dril a pravidla a chce to tak předat i svým dětem by si vybral jednu školu, někdo, kdo se jen hrozí při pomyšlení, že by jeho děti měly chodit do školy stejného typu jakou musel navštěvovat on sám, by si vybral tu progresivní. Všichni by byli spokojení, život dětí stejně determinují jejich rodiče, tak by to přinejmenším nemohlo být horší.

Aleš Procháska

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Monday, 30 January, 2023 19:05
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT: mladý elektrikář

To je fajn, že máme demokracii a každý můžeme mít jiný názor.
Protože moje vidění světa se s tím, popsaným zde níže, kryje opravdu jen velmi-velmi málo.
O to víc chápu šváru, který odešel ze školství.
Jsme technická konference, tak to nechci a už nebudu rozebírat. A mrzí mě, že jsem se do této debaty zapojil.

PL

*********************
Dne 30.1.2023 v 17:56 Petr Zahradník napsal(a):
To sis to přebral trochu jinak. Tak ti to vysvětlím. Když dostaneš domácí úkol, na který se vyprdneš, nepřineseš ho, nemůžeš z něj dostat známku. Prostě nemůžeš dostat pětku. Nejde to, je to právně vadné. Klasifikačním stupněm může učitel hodnotit pouze odevzdanou práci, tedy může hodnotit správnost vypracovaného úkolu, nikoliv její neodevzdání. Lze hodnotit N – neklasifikováno. A o povinnosti domácích úkolů už jsem psal.
 
Nyní k tomu, jak sis to přebral. Pokud píšeš test nebo písemnou práci v hodině, pak můžeš dostat známku 5, pokud ji neodevzdáš. Protože jsi v hodině byl a na písemné práci pod dohledem učitele pracoval. To je v naprostém pořádku a tomu se nevyhneš. I kdybys ten prázdný papír neodevzdal, hodnocení je 5.
 
Jiná situace nastane, pokud jsi tu písemnou práci opravdu nepsal nebo nedokončil třeba ze zdravotních důvodů. Tak tedy můj názor jistě v souladu s právem a zákony. Představ si, že máš absenci, ten den písemnou práci nepíšeš. Učitel dává N, nikoliv 5. Řekněme, že ti umožní si práci napsat dodatečně doma, dobrovolně. Ty to neuděláš, zase ti může dát jen N, nemůže ti dát 5, protože jsi ji nepsal, nemá podle čeho hodnotit. Další příklad, jsi na výtvarce, maluješ obrázek. Nestihneš v hodině, doděláš doma. Jak toto řešit? Nepřineseš ho? Ne, 5 nemůže v tomto případě dát. Ani předem 5 a oprava po donesení. Podle mě správný postup je ten, že jakmile skončí hodina, učitel ohodnotí obrázek jako nedokončený a známkuje například 3. Protože pokud jsi nedokončil obrázek, bylo by nesprávné hodnotit 5. Nějakou práci jsi odvedl, není to nedostatečné. Takže je potřeba toto objektivně zhodnotit. Až ho dokončíš, pokud chceš, změní známku. Nedoneseš? Nechá 3. Doneseš? Znovu ohodnotí a změní na 1 například.
 
Představ si ještě jednu situaci. Jsi přítomen na hodině a píšeš písemnou práci. Jsi v polovině a udělá se ti špatně, musíš z hodiny odejít. Písemnou práci nedokončíš. Zdravotní důvody. Nejde to. Co teď? Jak bys to řešil? Máš snad dostat pětku? Ne, tohle se přece musí vyřešit. Ty máš právo dostat známku, která odpovídá tvým znalostem. Proto tu písemku nebo test píšeš. Aby učitel mohl zhodnotit, jak sis učivo osvojil, jaké máš znalosti. To nikdy nemůže zjistit, pokud jsi polovinu práce nestihl. Nebo pokud jsi tam vůbec nebyl. Proto klasifikační řád, nedílná součást školního řádu, specifikuje, kolik a jakých známek musíš dostat, abys mohl být hodnocen, a kolik procent vyučování musíš absolvovat, abys mohl být hodnocen. Například nemůžeš být hodnocen z jedné známky. A měl bys příležitost získat tolik známek, i když sem tam na nějaký test chybíš. Například píše se 10 testů za pololetí a musíš mít aspoň 5 známek. Ne že se píšou 3 testy a musíš mít 3 známky.
 
Jinak, že ty jsi dostával domácí úkoly za totáče, já jsem taky dostával. A neprotestoval jsem. Jenže doba se mění, už je to jinak. Asi se zjistilo, jak se věci mají. Je to jednoduché, nastuduješ si školský zákon, nastuduješ si rámcový vzdělávací program, nastuduješ si školní řád a nastuduješ si klasifikační řád. A z toho všeho zjistíš, co se může, co se nemůže, co je potřeba pro klasifikaci na vysvědčení, jak má učitel postupovat, co se s tím dá dělat, o co se má žák nebo rodič zajímat apod.
 
Bohužel, přesto si lecjaký učitel dělá, co se mu zlíbí. A teď ti tedy řeknu, tajemství. Za totáče museli lidé i v dospělém věku dělat něco, co nechtěli. Co kdybys ty teď musel dělat něco takového? Jak by se ti to líbilo? Například, kdyby si tě zavolali na úřad a řekli ti: „Pane Labaji, o víkendu si uděláte brigádu a posekáte ve svém volném čase vaší sekačkou trávu tady před naším úřadem.“ Líbilo by se ti to? Kdyby ti tvůj táta řekl, abys to udělal, co si to vyskakuješ, když on to musel dělat taky? Ti žáci jsou také lidé a také mají svá práva. Tak jako ty se v dospělosti nemusíš chovat jako za totáče, ani oni se nemusí ve škole chovat jako za totáče. Zlobivým spolužákům učitel odebral jeho majetek a vrátil mu ji na konci školního roku. To dnes není možné. Učitel nemůže žákovi brát majetek. A je to špatně, když tobě za totáče mohl? Ne, není to špatně. Učitel dříve mohl někomu roztrhat sešit, jeho majetek, který si zakoupil. Ani to dnes nemůže. Je to snad špatně? Chceš platit učební pomůcky svému dítěti, aby ti je učitel likvidoval? Abys musel chodit pro mobil svého dítěte do školy? Ne, na to jsou jiné postupy v rámci zákona, různé kázeňské možnosti. Ale ne to, že ti učitel zabaví tvůj majetek a nakládá s ním, zatímco ty se snažíš dovolat svému dítěti. Zrovna tak nechat někoho po škole.
 
K tomu po škole… Já jsem se někdy před rokem rázně ohradil právě proti tomu. Představ si, dcera měla odpolední vyučování do určité hodiny a poté zpěv v ZUŠ, kam musela dojít. Ona najednou přišla domů ze školy o 20 minut později a tím pádem pozdě do ZUŠky. Učitel se rozhodl, že něco nestihají a že má zrovna flow, a přišlo mu zcela v pořádku, že bude vyučovat o 20 minut déle. Přestože ho žáci upozorňovali, že jaksi něco mají, že musí odejít. Stalo se to dvakrát po sobě. Tohle je neuvěřitelný bordel. Tohle se dnes nemůže stát, proto existuje rozvrh hodin, který je dán dopředu, je platný a musí být dodržován. Mj. i z bezpečnostních důvodů. Poprvé jsem si stěžoval učiteli, nezměnilo se to, tak podruhé ředitelce. Vyřešilo se to, už se to neopakovalo. Ale on se cítil ukřivděný, dokonce mi sám volal, že jsem ho pěkně naštval, když jsem si stěžoval ředitelce. Ale takhle to nejde. Dříve za komoušů to šlo, dnes je jiná doba, dnes to nejde. Naštěstí.
 
Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: mailto:clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601
http://www.clexpert.cz/, http://www.zahradniksebavi.cz/
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
 
From: Hw-list mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Monday, January 30, 2023 5:03 PM
To: mailto:hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT: mladý elektrikář
 
Zaujala mě ta myšlenka, že za neodevzdanou práci nemůžu být známkován.
Takže když u písemky nebudu znát, stačí pak tu písemku neodevzdat a nemůžu dostat za 5?
Dobrý tip.

K domácím úkolům: dostávali jsme domácí úkoly za totáče, takže socialistický styl vzdělávání to vyžadoval.
Dostávají je i v Americe, jak víme z mnoha amerických filmů. Takže i kapitalistický styl vzdělávání to vyžaduje.
Takže mi vychází, že jediný, kdo to nevyžaduje, je progresivistický styl vzdělávání.

PL

**********************
Dne 30.1.2023 v 14:58 Petr Zahradník napsal(a):
Tak mi to nedá a lehce odpovím.
 
Když tě to zajímá, proč si to tedy nenastuduješ? Školský zákon definuje výuku jako něco, co se koná ve školském zařízení, nikoliv někde doma. Z toho je tedy zřejmé, že učitel nemá co zadávat povinné domácí úkoly a známkovat práci mimo školu, která není pod dohledem učitele v rámci vyučování. Za prvé nemůže škola určovat, co má žák dělat ve svém volném čase, protože chce třeba chodit na kroužky nebo pomáhat doma s mytím nádobí. Za druhé takový domácí úkol může vypracovat někdo jiný než žák, třeba rodič, tak tu práci nelze známkovat. Za třetí klasifikačním stupněm nelze známkovat neodevzdanou práci, takže nelze dát 5 za neodevzdaný domácí úkol.
 
Jasně, že se mnou nebo se školským zákonem nemusíš souhlasit, můžeš třeba tvrdit, že domácí úkoly učí žáky nějakým povinnostem a zodpovědnosti, jako to tvrdí různí lidé po internetu. Ale není to pravda, ty domácí úkoly se často opisují v šatně nebo o přestávce, navíc takové věci má učit rodina, ne škola. Také můžeš tvrdit, že my jsme měli domácí úkoly za komoušů povinné apod. Ono se to ale mění, nastuduj si ještě rámcový vzdělávací program, který už tu také dlouhou dobu máme k dispozici. A pak zjistíš, že většina škol a většina učitelů učí v rozporu s ním, jinak řečeno po staru.
 
Rozumní učitelé naučí učivo žáky ve škole, a pokud dávají domácí úkoly, pak jsou dobrovolné a slouží k vylepšení známky. Jinými slovy, pokud si chceš učivo doma dobrovolně procvičit, tak tady máš dobrovolný úkol, a když ho doneseš, ohodnotím ti ho a můžeš si tím zlepšit známku. Nikoliv, že žák dostane 3 domácí úkoly, přijde večer z hokejového tréninku nebo z kroužků, které ho baví, a pak ještě dělá do noci úkoly do školy pod pohrůžkou, že dostane pětku. Tohle fakt není cesta.
 
Proč by měl být hovado někdo, kdo nechce dělat něco, co dělat nechce, když to dělat nemusí? To už tu bylo a nechceme to zpět.


_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by http://www.HW.cz
mailto:Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list