Re: OT: mladý elektrikář

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Leden 30 19:05:24 CET 2023


To je fajn, že máme demokracii a každý můžeme mít jiný názor.
Protože moje vidění světa se s tím, popsaným zde níže, kryje opravdu jen 
velmi-velmi málo.
O to víc chápu šváru, který odešel ze školství.
Jsme technická konference, tak to nechci a už nebudu rozebírat. A mrzí 
mě, že jsem se do této debaty zapojil.

PL

*********************

Dne 30.1.2023 v 17:56 Petr Zahradník napsal(a):
>
> To sis to přebral trochu jinak. Tak ti to vysvětlím. Když dostaneš 
> domácí úkol, na který se vyprdneš, nepřineseš ho, nemůžeš z něj dostat 
> známku. Prostě nemůžeš dostat pětku. Nejde to, je to právně vadné. 
> Klasifikačním stupněm může učitel hodnotit pouze odevzdanou práci, 
> tedy může hodnotit správnost vypracovaného úkolu, nikoliv její 
> neodevzdání. Lze hodnotit N – neklasifikováno. A o povinnosti domácích 
> úkolů už jsem psal.
>
> Nyní k tomu, jak sis to přebral. Pokud píšeš test nebo písemnou práci 
> v hodině, pak můžeš dostat známku 5, pokud ji neodevzdáš. Protože jsi 
> v hodině byl a na písemné práci pod dohledem učitele pracoval. To je 
> v naprostém pořádku a tomu se nevyhneš. I kdybys ten prázdný papír 
> neodevzdal, hodnocení je 5.
>
> Jiná situace nastane, pokud jsi tu písemnou práci opravdu nepsal nebo 
> nedokončil třeba ze zdravotních důvodů. Tak tedy můj názor jistě 
> v souladu s právem a zákony. Představ si, že máš absenci, ten den 
> písemnou práci nepíšeš. Učitel dává N, nikoliv 5. Řekněme, že ti 
> umožní si práci napsat dodatečně doma, dobrovolně. Ty to neuděláš, 
> zase ti může dát jen N, nemůže ti dát 5, protože jsi ji nepsal, nemá 
> podle čeho hodnotit. Další příklad, jsi na výtvarce, maluješ obrázek. 
> Nestihneš v hodině, doděláš doma. Jak toto řešit? Nepřineseš ho? Ne, 5 
> nemůže v tomto případě dát. Ani předem 5 a oprava po donesení. Podle 
> mě správný postup je ten, že jakmile skončí hodina, učitel ohodnotí 
> obrázek jako nedokončený a známkuje například 3. Protože pokud jsi 
> nedokončil obrázek, bylo by nesprávné hodnotit 5. Nějakou práci jsi 
> odvedl, není to nedostatečné. Takže je potřeba toto objektivně 
> zhodnotit. Až ho dokončíš, pokud chceš, změní známku. Nedoneseš? Nechá 
> 3. Doneseš? Znovu ohodnotí a změní na 1 například.
>
> Představ si ještě jednu situaci. Jsi přítomen na hodině a píšeš 
> písemnou práci. Jsi v polovině a udělá se ti špatně, musíš z hodiny 
> odejít. Písemnou práci nedokončíš. Zdravotní důvody. Nejde to. Co teď? 
> Jak bys to řešil? Máš snad dostat pětku? Ne, tohle se přece musí 
> vyřešit. Ty máš právo dostat známku, která odpovídá tvým znalostem. 
> Proto tu písemku nebo test píšeš. Aby učitel mohl zhodnotit, jak sis 
> učivo osvojil, jaké máš znalosti. To nikdy nemůže zjistit, pokud jsi 
> polovinu práce nestihl. Nebo pokud jsi tam vůbec nebyl. Proto 
> klasifikační řád, nedílná součást školního řádu, specifikuje, kolik a 
> jakých známek musíš dostat, abys mohl být hodnocen, a kolik procent 
> vyučování musíš absolvovat, abys mohl být hodnocen. Například nemůžeš 
> být hodnocen z jedné známky. A měl bys příležitost získat tolik 
> známek, i když sem tam na nějaký test chybíš. Například píše se 10 
> testů za pololetí a musíš mít aspoň 5 známek. Ne že se píšou 3 testy a 
> musíš mít 3 známky.
>
> Jinak, že ty jsi dostával domácí úkoly za totáče, já jsem taky 
> dostával. A neprotestoval jsem. Jenže doba se mění, už je to jinak. 
> Asi se zjistilo, jak se věci mají. Je to jednoduché, nastuduješ si 
> školský zákon, nastuduješ si rámcový vzdělávací program, nastuduješ si 
> školní řád a nastuduješ si klasifikační řád. A z toho všeho zjistíš, 
> co se může, co se nemůže, co je potřeba pro klasifikaci na vysvědčení, 
> jak má učitel postupovat, co se s tím dá dělat, o co se má žák nebo 
> rodič zajímat apod.
>
> Bohužel, přesto si lecjaký učitel dělá, co se mu zlíbí. A teď ti tedy 
> řeknu, tajemství. Za totáče museli lidé i v dospělém věku dělat něco, 
> co nechtěli. Co kdybys ty teď musel dělat něco takového? Jak by se ti 
> to líbilo? Například, kdyby si tě zavolali na úřad a řekli ti: „Pane 
> Labaji, o víkendu si uděláte brigádu a posekáte ve svém volném čase 
> vaší sekačkou trávu tady před naším úřadem.“ Líbilo by se ti to? Kdyby 
> ti tvůj táta řekl, abys to udělal, co si to vyskakuješ, když on to 
> musel dělat taky? Ti žáci jsou také lidé a také mají svá práva. Tak 
> jako ty se v dospělosti nemusíš chovat jako za totáče, ani oni se 
> nemusí ve škole chovat jako za totáče. Zlobivým spolužákům učitel 
> odebral jeho majetek a vrátil mu ji na konci školního roku. To dnes 
> není možné. Učitel nemůže žákovi brát majetek. A je to špatně, když 
> tobě za totáče mohl? Ne, není to špatně. Učitel dříve mohl někomu 
> roztrhat sešit, jeho majetek, který si zakoupil. Ani to dnes nemůže. 
> Je to snad špatně? Chceš platit učební pomůcky svému dítěti, aby ti je 
> učitel likvidoval? Abys musel chodit pro mobil svého dítěte do školy? 
> Ne, na to jsou jiné postupy v rámci zákona, různé kázeňské možnosti. 
> Ale ne to, že ti učitel zabaví tvůj majetek a nakládá s ním, zatímco 
> ty se snažíš dovolat svému dítěti. Zrovna tak nechat někoho po škole.
>
> K tomu po škole… Já jsem se někdy před rokem rázně ohradil právě proti 
> tomu. Představ si, dcera měla odpolední vyučování do určité hodiny a 
> poté zpěv v ZUŠ, kam musela dojít. Ona najednou přišla domů ze školy o 
> 20 minut později a tím pádem pozdě do ZUŠky. Učitel se rozhodl, že 
> něco nestihají a že má zrovna flow, a přišlo mu zcela v pořádku, že 
> bude vyučovat o 20 minut déle. Přestože ho žáci upozorňovali, že jaksi 
> něco mají, že musí odejít. Stalo se to dvakrát po sobě. Tohle je 
> neuvěřitelný bordel. Tohle se dnes nemůže stát, proto existuje rozvrh 
> hodin, který je dán dopředu, je platný a musí být dodržován. Mj. i 
> z bezpečnostních důvodů. Poprvé jsem si stěžoval učiteli, nezměnilo se 
> to, tak podruhé ředitelce. Vyřešilo se to, už se to neopakovalo. Ale 
> on se cítil ukřivděný, dokonce mi sám volal, že jsem ho pěkně naštval, 
> když jsem si stěžoval ředitelce. Ale takhle to nejde. Dříve za komoušů 
> to šlo, dnes je jiná doba, dnes to nejde. Naštěstí.
>
> Petr Zahradník, počítačový expert
>
> e-mail: clexpert na clexpert.cz
>
> mobil: 602 409 601
>
> http://www.clexpert.cz, http://www.zahradniksebavi.cz
>
> Petr Zahradník, Computer Laboratory
>
> Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *Petr Labaj
> *Sent:* Monday, January 30, 2023 5:03 PM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: OT: mladý elektrikář
>
> Zaujala mě ta myšlenka, že za neodevzdanou práci nemůžu být známkován.
> Takže když u písemky nebudu znát, stačí pak tu písemku neodevzdat a 
> nemůžu dostat za 5?
> Dobrý tip.
>
> K domácím úkolům: dostávali jsme domácí úkoly za totáče, takže 
> socialistický styl vzdělávání to vyžadoval.
> Dostávají je i v Americe, jak víme z mnoha amerických filmů. Takže i 
> kapitalistický styl vzdělávání to vyžaduje.
> Takže mi vychází, že jediný, kdo to nevyžaduje, je progresivistický 
> styl vzdělávání.
>
> PL
>
> **********************
>
> Dne 30.1.2023 v 14:58 Petr Zahradník napsal(a):
>
>     Tak mi to nedá a lehce odpovím.
>
>     Když tě to zajímá, proč si to tedy nenastuduješ? Školský zákon
>     definuje výuku jako něco, co se koná ve školském zařízení, nikoliv
>     někde doma. Z toho je tedy zřejmé, že učitel nemá co zadávat
>     povinné domácí úkoly a známkovat práci mimo školu, která není pod
>     dohledem učitele v rámci vyučování. Za prvé nemůže škola určovat,
>     co má žák dělat ve svém volném čase, protože chce třeba chodit na
>     kroužky nebo pomáhat doma s mytím nádobí. Za druhé takový domácí
>     úkol může vypracovat někdo jiný než žák, třeba rodič, tak tu práci
>     nelze známkovat. Za třetí klasifikačním stupněm nelze známkovat
>     neodevzdanou práci, takže nelze dát 5 za neodevzdaný domácí úkol.
>
>     Jasně, že se mnou nebo se školským zákonem nemusíš souhlasit,
>     můžeš třeba tvrdit, že domácí úkoly učí žáky nějakým povinnostem a
>     zodpovědnosti, jako to tvrdí různí lidé po internetu. Ale není to
>     pravda, ty domácí úkoly se často opisují v šatně nebo o přestávce,
>     navíc takové věci má učit rodina, ne škola. Také můžeš tvrdit, že
>     my jsme měli domácí úkoly za komoušů povinné apod. Ono se to ale
>     mění, nastuduj si ještě rámcový vzdělávací program, který už tu
>     také dlouhou dobu máme k dispozici. A pak zjistíš, že většina škol
>     a většina učitelů učí v rozporu s ním, jinak řečeno po staru.
>
>     Rozumní učitelé naučí učivo žáky ve škole, a pokud dávají domácí
>     úkoly, pak jsou dobrovolné a slouží k vylepšení známky. Jinými
>     slovy, pokud si chceš učivo doma dobrovolně procvičit, tak tady
>     máš dobrovolný úkol, a když ho doneseš, ohodnotím ti ho a můžeš si
>     tím zlepšit známku. Nikoliv, že žák dostane 3 domácí úkoly, přijde
>     večer z hokejového tréninku nebo z kroužků, které ho baví, a pak
>     ještě dělá do noci úkoly do školy pod pohrůžkou, že dostane pětku.
>     Tohle fakt není cesta.
>
>     Proč by měl být hovado někdo, kdo nechce dělat něco, co dělat
>     nechce, když to dělat nemusí? To už tu bylo a nechceme to zpět.
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230130/5e9eef2c/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list