<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    To je fajn, že máme demokracii a každý můžeme mít jiný názor.<br>
    Protože moje vidění světa se s tím, popsaným zde níže, kryje opravdu
    jen velmi-velmi málo.<br>
    O to víc chápu šváru, který odešel ze školství.<br>
    Jsme technická konference, tak to nechci a už nebudu rozebírat. A
    mrzí mě, že jsem se do této debaty zapojil.<br>
    <br>
    PL<br>
    <br>
    *********************<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 30.1.2023 v 17:56 Petr Zahradník
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:VI1PR05MB6893D42563C6B08EC665956BCDD39@VI1PR05MB6893.eurprd05.prod.outlook.com">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered
        medium)">
      <style>@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}span.StylE-mailovZprvy19
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-size:10.0pt;}div.WordSection1
        {page:WordSection1;}</style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
      <div class="WordSection1">
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">To
            sis to přebral trochu jinak. Tak ti to vysvětlím. Když
            dostaneš domácí úkol, na který se vyprdneš, nepřineseš ho,
            nemůžeš z něj dostat známku. Prostě nemůžeš dostat pětku.
            Nejde to, je to právně vadné. Klasifikačním stupněm může
            učitel hodnotit pouze odevzdanou práci, tedy může hodnotit
            správnost vypracovaného úkolu, nikoliv její neodevzdání. Lze
            hodnotit N – neklasifikováno. A o povinnosti domácích úkolů
            už jsem psal.<o:p></o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Nyní
            k tomu, jak sis to přebral. Pokud píšeš test nebo písemnou
            práci v hodině, pak můžeš dostat známku 5, pokud ji
            neodevzdáš. Protože jsi v hodině byl a na písemné práci pod
            dohledem učitele pracoval. To je v naprostém pořádku a tomu
            se nevyhneš. I kdybys ten prázdný papír neodevzdal,
            hodnocení je 5.<o:p></o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Jiná
            situace nastane, pokud jsi tu písemnou práci opravdu nepsal
            nebo nedokončil třeba ze zdravotních důvodů. Tak tedy můj
            názor jistě v souladu s právem a zákony. Představ si, že máš
            absenci, ten den písemnou práci nepíšeš. Učitel dává N,
            nikoliv 5. Řekněme, že ti umožní si práci napsat dodatečně
            doma, dobrovolně. Ty to neuděláš, zase ti může dát jen N,
            nemůže ti dát 5, protože jsi ji nepsal, nemá podle čeho
            hodnotit. Další příklad, jsi na výtvarce, maluješ obrázek.
            Nestihneš v hodině, doděláš doma. Jak toto řešit? Nepřineseš
            ho? Ne, 5 nemůže v tomto případě dát. Ani předem 5 a oprava
            po donesení. Podle mě správný postup je ten, že jakmile
            skončí hodina, učitel ohodnotí obrázek jako nedokončený a
            známkuje například 3. Protože pokud jsi nedokončil obrázek,
            bylo by nesprávné hodnotit 5. Nějakou práci jsi odvedl, není
            to nedostatečné. Takže je potřeba toto objektivně zhodnotit.
            Až ho dokončíš, pokud chceš, změní známku. Nedoneseš? Nechá
            3. Doneseš? Znovu ohodnotí a změní na 1 například.<o:p></o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Představ
            si ještě jednu situaci. Jsi přítomen na hodině a píšeš
            písemnou práci. Jsi v polovině a udělá se ti špatně, musíš
            z hodiny odejít. Písemnou práci nedokončíš. Zdravotní
            důvody. Nejde to. Co teď? Jak bys to řešil? Máš snad dostat
            pětku? Ne, tohle se přece musí vyřešit. Ty máš právo dostat
            známku, která odpovídá tvým znalostem. Proto tu písemku nebo
            test píšeš. Aby učitel mohl zhodnotit, jak sis učivo
            osvojil, jaké máš znalosti. To nikdy nemůže zjistit, pokud
            jsi polovinu práce nestihl. Nebo pokud jsi tam vůbec nebyl.
            Proto klasifikační řád, nedílná součást školního řádu,
            specifikuje, kolik a jakých známek musíš dostat, abys mohl
            být hodnocen, a kolik procent vyučování musíš absolvovat,
            abys mohl být hodnocen. Například nemůžeš být hodnocen
            z jedné známky. A měl bys příležitost získat tolik známek, i
            když sem tam na nějaký test chybíš. Například píše se 10
            testů za pololetí a musíš mít aspoň 5 známek. Ne že se píšou
            3 testy a musíš mít 3 známky.<o:p></o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Jinak,
            že ty jsi dostával domácí úkoly za totáče, já jsem taky
            dostával. A neprotestoval jsem. Jenže doba se mění, už je to
            jinak. Asi se zjistilo, jak se věci mají. Je to jednoduché,
            nastuduješ si školský zákon, nastuduješ si rámcový
            vzdělávací program, nastuduješ si školní řád a nastuduješ si
            klasifikační řád. A z toho všeho zjistíš, co se může, co se
            nemůže, co je potřeba pro klasifikaci na vysvědčení, jak má
            učitel postupovat, co se s tím dá dělat, o co se má žák nebo
            rodič zajímat apod.<o:p></o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Bohužel,
            přesto si lecjaký učitel dělá, co se mu zlíbí. A teď ti tedy
            řeknu, tajemství. Za totáče museli lidé i v dospělém věku
            dělat něco, co nechtěli. Co kdybys ty teď musel dělat něco
            takového? Jak by se ti to líbilo? Například, kdyby si tě
            zavolali na úřad a řekli ti: „Pane Labaji, o víkendu si
            uděláte brigádu a posekáte ve svém volném čase vaší sekačkou
            trávu tady před naším úřadem.“ Líbilo by se ti to? Kdyby ti
            tvůj táta řekl, abys to udělal, co si to vyskakuješ, když on
            to musel dělat taky? Ti žáci jsou také lidé a také mají svá
            práva. Tak jako ty se v dospělosti nemusíš chovat jako za
            totáče, ani oni se nemusí ve škole chovat jako za totáče.
            Zlobivým spolužákům učitel odebral jeho majetek a vrátil mu
            ji na konci školního roku. To dnes není možné. Učitel nemůže
            žákovi brát majetek. A je to špatně, když tobě za totáče
            mohl? Ne, není to špatně. Učitel dříve mohl někomu roztrhat
            sešit, jeho majetek, který si zakoupil. Ani to dnes nemůže.
            Je to snad špatně? Chceš platit učební pomůcky svému dítěti,
            aby ti je učitel likvidoval? Abys musel chodit pro mobil
            svého dítěte do školy? Ne, na to jsou jiné postupy v rámci
            zákona, různé kázeňské možnosti. Ale ne to, že ti učitel
            zabaví tvůj majetek a nakládá s ním, zatímco ty se snažíš
            dovolat svému dítěti. Zrovna tak nechat někoho po škole.<o:p></o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">K tomu
            po škole… Já jsem se někdy před rokem rázně ohradil právě
            proti tomu. Představ si, dcera měla odpolední vyučování do
            určité hodiny a poté zpěv v ZUŠ, kam musela dojít. Ona
            najednou přišla domů ze školy o 20 minut později a tím pádem
            pozdě do ZUŠky. Učitel se rozhodl, že něco nestihají a že má
            zrovna flow, a přišlo mu zcela v pořádku, že bude vyučovat o
            20 minut déle. Přestože ho žáci upozorňovali, že jaksi něco
            mají, že musí odejít. Stalo se to dvakrát po sobě. Tohle je
            neuvěřitelný bordel. Tohle se dnes nemůže stát, proto
            existuje rozvrh hodin, který je dán dopředu, je platný a
            musí být dodržován. Mj. i z bezpečnostních důvodů. Poprvé
            jsem si stěžoval učiteli, nezměnilo se to, tak podruhé
            ředitelce. Vyřešilo se to, už se to neopakovalo. Ale on se
            cítil ukřivděný, dokonce mi sám volal, že jsem ho pěkně
            naštval, když jsem si stěžoval ředitelce. Ale takhle to
            nejde. Dříve za komoušů to šlo, dnes je jiná doba, dnes to
            nejde. Naštěstí.<o:p></o:p></span></p>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <div>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Petr
              Zahradník, počítačový expert<o:p></o:p></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">e-mail:
              <a href="mailto:clexpert@clexpert.cz"
                moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">
                clexpert@clexpert.cz</a><o:p></o:p></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">mobil:
              602 409 601<o:p></o:p></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><a
                href="http://www.clexpert.cz/" moz-do-not-send="true"
                class="moz-txt-link-freetext">http://www.clexpert.cz</a>,
              <a href="http://www.zahradniksebavi.cz/"
                moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://www.zahradniksebavi.cz</a><o:p></o:p></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Petr
              Zahradník, Computer Laboratory<o:p></o:p></span></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Obvodová
              740/14, 400 07 Ústí nad Labem<o:p></o:p></span></p>
        </div>
        <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
        <div>
          <div style="border:none;border-top:solid #E1E1E1
            1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm">
            <p class="MsoNormal"><b>From:</b> Hw-list
              <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <b>On Behalf Of
              </b>Petr Labaj<br>
              <b>Sent:</b> Monday, January 30, 2023 5:03 PM<br>
              <b>To:</b> <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
              <b>Subject:</b> Re: OT: mladý elektrikář<o:p></o:p></p>
          </div>
        </div>
        <p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
        <p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt">Zaujala mě ta
          myšlenka, že za neodevzdanou práci nemůžu být známkován.<br>
          Takže když u písemky nebudu znát, stačí pak tu písemku
          neodevzdat a nemůžu dostat za 5?<br>
          Dobrý tip.<br>
          <br>
          K domácím úkolům: dostávali jsme domácí úkoly za totáče, takže
          socialistický styl vzdělávání to vyžadoval.<br>
          Dostávají je i v Americe, jak víme z mnoha amerických filmů.
          Takže i kapitalistický styl vzdělávání to vyžaduje.<br>
          Takže mi vychází, že jediný, kdo to nevyžaduje, je
          progresivistický styl vzdělávání.<br>
          <br>
          PL<br>
          <br>
          **********************<o:p></o:p></p>
        <div>
          <p class="MsoNormal">Dne 30.1.2023 v 14:58 Petr Zahradník
            napsal(a):<o:p></o:p></p>
        </div>
        <blockquote style="margin-top:5.0pt;margin-bottom:5.0pt">
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Tak
              mi to nedá a lehce odpovím.</span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Když
              tě to zajímá, proč si to tedy nenastuduješ? Školský zákon
              definuje výuku jako něco, co se koná ve školském zařízení,
              nikoliv někde doma. Z toho je tedy zřejmé, že učitel nemá
              co zadávat povinné domácí úkoly a známkovat práci mimo
              školu, která není pod dohledem učitele v rámci vyučování.
              Za prvé nemůže škola určovat, co má žák dělat ve svém
              volném čase, protože chce třeba chodit na kroužky nebo
              pomáhat doma s mytím nádobí. Za druhé takový domácí úkol
              může vypracovat někdo jiný než žák, třeba rodič, tak tu
              práci nelze známkovat. Za třetí klasifikačním stupněm
              nelze známkovat neodevzdanou práci, takže nelze dát 5 za
              neodevzdaný domácí úkol.</span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Jasně,
              že se mnou nebo se školským zákonem nemusíš souhlasit,
              můžeš třeba tvrdit, že domácí úkoly učí žáky nějakým
              povinnostem a zodpovědnosti, jako to tvrdí různí lidé po
              internetu. Ale není to pravda, ty domácí úkoly se často
              opisují v šatně nebo o přestávce, navíc takové věci má
              učit rodina, ne škola. Také můžeš tvrdit, že my jsme měli
              domácí úkoly za komoušů povinné apod. Ono se to ale mění,
              nastuduj si ještě rámcový vzdělávací program, který už tu
              také dlouhou dobu máme k dispozici. A pak zjistíš, že
              většina škol a většina učitelů učí v rozporu s ním, jinak
              řečeno po staru.</span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Rozumní
              učitelé naučí učivo žáky ve škole, a pokud dávají domácí
              úkoly, pak jsou dobrovolné a slouží k vylepšení známky.
              Jinými slovy, pokud si chceš učivo doma dobrovolně
              procvičit, tak tady máš dobrovolný úkol, a když ho
              doneseš, ohodnotím ti ho a můžeš si tím zlepšit známku.
              Nikoliv, že žák dostane 3 domácí úkoly, přijde večer
              z hokejového tréninku nebo z kroužků, které ho baví, a pak
              ještě dělá do noci úkoly do školy pod pohrůžkou, že
              dostane pětku. Tohle fakt není cesta.</span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
          <p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Proč
              by měl být hovado někdo, kdo nechce dělat něco, co dělat
              nechce, když to dělat nemusí? To už tu bylo a nechceme to
              zpět.</span><o:p></o:p></p>
        </blockquote>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>