<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
To je fajn, že máme demokracii a každý můžeme mít jiný názor.<br>
Protože moje vidění světa se s tím, popsaným zde níže, kryje opravdu
jen velmi-velmi málo.<br>
O to víc chápu šváru, který odešel ze školství.<br>
Jsme technická konference, tak to nechci a už nebudu rozebírat. A
mrzí mě, že jsem se do této debaty zapojil.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*********************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 30.1.2023 v 17:56 Petr Zahradník
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:VI1PR05MB6893D42563C6B08EC665956BCDD39@VI1PR05MB6893.eurprd05.prod.outlook.com">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered
medium)">
<style>@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;}span.StylE-mailovZprvy19
{mso-style-type:personal-reply;
font-family:"Calibri",sans-serif;
color:windowtext;}.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
font-size:10.0pt;}div.WordSection1
{page:WordSection1;}</style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">To
sis to přebral trochu jinak. Tak ti to vysvětlím. Když
dostaneš domácí úkol, na který se vyprdneš, nepřineseš ho,
nemůžeš z něj dostat známku. Prostě nemůžeš dostat pětku.
Nejde to, je to právně vadné. Klasifikačním stupněm může
učitel hodnotit pouze odevzdanou práci, tedy může hodnotit
správnost vypracovaného úkolu, nikoliv její neodevzdání. Lze
hodnotit N – neklasifikováno. A o povinnosti domácích úkolů
už jsem psal.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Nyní
k tomu, jak sis to přebral. Pokud píšeš test nebo písemnou
práci v hodině, pak můžeš dostat známku 5, pokud ji
neodevzdáš. Protože jsi v hodině byl a na písemné práci pod
dohledem učitele pracoval. To je v naprostém pořádku a tomu
se nevyhneš. I kdybys ten prázdný papír neodevzdal,
hodnocení je 5.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Jiná
situace nastane, pokud jsi tu písemnou práci opravdu nepsal
nebo nedokončil třeba ze zdravotních důvodů. Tak tedy můj
názor jistě v souladu s právem a zákony. Představ si, že máš
absenci, ten den písemnou práci nepíšeš. Učitel dává N,
nikoliv 5. Řekněme, že ti umožní si práci napsat dodatečně
doma, dobrovolně. Ty to neuděláš, zase ti může dát jen N,
nemůže ti dát 5, protože jsi ji nepsal, nemá podle čeho
hodnotit. Další příklad, jsi na výtvarce, maluješ obrázek.
Nestihneš v hodině, doděláš doma. Jak toto řešit? Nepřineseš
ho? Ne, 5 nemůže v tomto případě dát. Ani předem 5 a oprava
po donesení. Podle mě správný postup je ten, že jakmile
skončí hodina, učitel ohodnotí obrázek jako nedokončený a
známkuje například 3. Protože pokud jsi nedokončil obrázek,
bylo by nesprávné hodnotit 5. Nějakou práci jsi odvedl, není
to nedostatečné. Takže je potřeba toto objektivně zhodnotit.
Až ho dokončíš, pokud chceš, změní známku. Nedoneseš? Nechá
3. Doneseš? Znovu ohodnotí a změní na 1 například.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Představ
si ještě jednu situaci. Jsi přítomen na hodině a píšeš
písemnou práci. Jsi v polovině a udělá se ti špatně, musíš
z hodiny odejít. Písemnou práci nedokončíš. Zdravotní
důvody. Nejde to. Co teď? Jak bys to řešil? Máš snad dostat
pětku? Ne, tohle se přece musí vyřešit. Ty máš právo dostat
známku, která odpovídá tvým znalostem. Proto tu písemku nebo
test píšeš. Aby učitel mohl zhodnotit, jak sis učivo
osvojil, jaké máš znalosti. To nikdy nemůže zjistit, pokud
jsi polovinu práce nestihl. Nebo pokud jsi tam vůbec nebyl.
Proto klasifikační řád, nedílná součást školního řádu,
specifikuje, kolik a jakých známek musíš dostat, abys mohl
být hodnocen, a kolik procent vyučování musíš absolvovat,
abys mohl být hodnocen. Například nemůžeš být hodnocen
z jedné známky. A měl bys příležitost získat tolik známek, i
když sem tam na nějaký test chybíš. Například píše se 10
testů za pololetí a musíš mít aspoň 5 známek. Ne že se píšou
3 testy a musíš mít 3 známky.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Jinak,
že ty jsi dostával domácí úkoly za totáče, já jsem taky
dostával. A neprotestoval jsem. Jenže doba se mění, už je to
jinak. Asi se zjistilo, jak se věci mají. Je to jednoduché,
nastuduješ si školský zákon, nastuduješ si rámcový
vzdělávací program, nastuduješ si školní řád a nastuduješ si
klasifikační řád. A z toho všeho zjistíš, co se může, co se
nemůže, co je potřeba pro klasifikaci na vysvědčení, jak má
učitel postupovat, co se s tím dá dělat, o co se má žák nebo
rodič zajímat apod.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Bohužel,
přesto si lecjaký učitel dělá, co se mu zlíbí. A teď ti tedy
řeknu, tajemství. Za totáče museli lidé i v dospělém věku
dělat něco, co nechtěli. Co kdybys ty teď musel dělat něco
takového? Jak by se ti to líbilo? Například, kdyby si tě
zavolali na úřad a řekli ti: „Pane Labaji, o víkendu si
uděláte brigádu a posekáte ve svém volném čase vaší sekačkou
trávu tady před naším úřadem.“ Líbilo by se ti to? Kdyby ti
tvůj táta řekl, abys to udělal, co si to vyskakuješ, když on
to musel dělat taky? Ti žáci jsou také lidé a také mají svá
práva. Tak jako ty se v dospělosti nemusíš chovat jako za
totáče, ani oni se nemusí ve škole chovat jako za totáče.
Zlobivým spolužákům učitel odebral jeho majetek a vrátil mu
ji na konci školního roku. To dnes není možné. Učitel nemůže
žákovi brát majetek. A je to špatně, když tobě za totáče
mohl? Ne, není to špatně. Učitel dříve mohl někomu roztrhat
sešit, jeho majetek, který si zakoupil. Ani to dnes nemůže.
Je to snad špatně? Chceš platit učební pomůcky svému dítěti,
aby ti je učitel likvidoval? Abys musel chodit pro mobil
svého dítěte do školy? Ne, na to jsou jiné postupy v rámci
zákona, různé kázeňské možnosti. Ale ne to, že ti učitel
zabaví tvůj majetek a nakládá s ním, zatímco ty se snažíš
dovolat svému dítěti. Zrovna tak nechat někoho po škole.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">K tomu
po škole… Já jsem se někdy před rokem rázně ohradil právě
proti tomu. Představ si, dcera měla odpolední vyučování do
určité hodiny a poté zpěv v ZUŠ, kam musela dojít. Ona
najednou přišla domů ze školy o 20 minut později a tím pádem
pozdě do ZUŠky. Učitel se rozhodl, že něco nestihají a že má
zrovna flow, a přišlo mu zcela v pořádku, že bude vyučovat o
20 minut déle. Přestože ho žáci upozorňovali, že jaksi něco
mají, že musí odejít. Stalo se to dvakrát po sobě. Tohle je
neuvěřitelný bordel. Tohle se dnes nemůže stát, proto
existuje rozvrh hodin, který je dán dopředu, je platný a
musí být dodržován. Mj. i z bezpečnostních důvodů. Poprvé
jsem si stěžoval učiteli, nezměnilo se to, tak podruhé
ředitelce. Vyřešilo se to, už se to neopakovalo. Ale on se
cítil ukřivděný, dokonce mi sám volal, že jsem ho pěkně
naštval, když jsem si stěžoval ředitelce. Ale takhle to
nejde. Dříve za komoušů to šlo, dnes je jiná doba, dnes to
nejde. Naštěstí.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<div>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Petr
Zahradník, počítačový expert<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">e-mail:
<a href="mailto:clexpert@clexpert.cz"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">
clexpert@clexpert.cz</a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">mobil:
602 409 601<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><a
href="http://www.clexpert.cz/" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">http://www.clexpert.cz</a>,
<a href="http://www.zahradniksebavi.cz/"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://www.zahradniksebavi.cz</a><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Petr
Zahradník, Computer Laboratory<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Obvodová
740/14, 400 07 Ústí nad Labem<o:p></o:p></span></p>
</div>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid #E1E1E1
1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm">
<p class="MsoNormal"><b>From:</b> Hw-list
<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a> <b>On Behalf Of
</b>Petr Labaj<br>
<b>Sent:</b> Monday, January 30, 2023 5:03 PM<br>
<b>To:</b> <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<b>Subject:</b> Re: OT: mladý elektrikář<o:p></o:p></p>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt">Zaujala mě ta
myšlenka, že za neodevzdanou práci nemůžu být známkován.<br>
Takže když u písemky nebudu znát, stačí pak tu písemku
neodevzdat a nemůžu dostat za 5?<br>
Dobrý tip.<br>
<br>
K domácím úkolům: dostávali jsme domácí úkoly za totáče, takže
socialistický styl vzdělávání to vyžadoval.<br>
Dostávají je i v Americe, jak víme z mnoha amerických filmů.
Takže i kapitalistický styl vzdělávání to vyžaduje.<br>
Takže mi vychází, že jediný, kdo to nevyžaduje, je
progresivistický styl vzdělávání.<br>
<br>
PL<br>
<br>
**********************<o:p></o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal">Dne 30.1.2023 v 14:58 Petr Zahradník
napsal(a):<o:p></o:p></p>
</div>
<blockquote style="margin-top:5.0pt;margin-bottom:5.0pt">
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Tak
mi to nedá a lehce odpovím.</span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Když
tě to zajímá, proč si to tedy nenastuduješ? Školský zákon
definuje výuku jako něco, co se koná ve školském zařízení,
nikoliv někde doma. Z toho je tedy zřejmé, že učitel nemá
co zadávat povinné domácí úkoly a známkovat práci mimo
školu, která není pod dohledem učitele v rámci vyučování.
Za prvé nemůže škola určovat, co má žák dělat ve svém
volném čase, protože chce třeba chodit na kroužky nebo
pomáhat doma s mytím nádobí. Za druhé takový domácí úkol
může vypracovat někdo jiný než žák, třeba rodič, tak tu
práci nelze známkovat. Za třetí klasifikačním stupněm
nelze známkovat neodevzdanou práci, takže nelze dát 5 za
neodevzdaný domácí úkol.</span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Jasně,
že se mnou nebo se školským zákonem nemusíš souhlasit,
můžeš třeba tvrdit, že domácí úkoly učí žáky nějakým
povinnostem a zodpovědnosti, jako to tvrdí různí lidé po
internetu. Ale není to pravda, ty domácí úkoly se často
opisují v šatně nebo o přestávce, navíc takové věci má
učit rodina, ne škola. Také můžeš tvrdit, že my jsme měli
domácí úkoly za komoušů povinné apod. Ono se to ale mění,
nastuduj si ještě rámcový vzdělávací program, který už tu
také dlouhou dobu máme k dispozici. A pak zjistíš, že
většina škol a většina učitelů učí v rozporu s ním, jinak
řečeno po staru.</span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Rozumní
učitelé naučí učivo žáky ve škole, a pokud dávají domácí
úkoly, pak jsou dobrovolné a slouží k vylepšení známky.
Jinými slovy, pokud si chceš učivo doma dobrovolně
procvičit, tak tady máš dobrovolný úkol, a když ho
doneseš, ohodnotím ti ho a můžeš si tím zlepšit známku.
Nikoliv, že žák dostane 3 domácí úkoly, přijde večer
z hokejového tréninku nebo z kroužků, které ho baví, a pak
ještě dělá do noci úkoly do školy pod pohrůžkou, že
dostane pětku. Tohle fakt není cesta.</span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US"> </span><o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><span style="mso-fareast-language:EN-US">Proč
by měl být hovado někdo, kdo nechce dělat něco, co dělat
nechce, když to dělat nemusí? To už tu bylo a nechceme to
zpět.</span><o:p></o:p></p>
</blockquote>
</div>
<br>
<fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>