jak na hodiny

Pondělí Leden 23 18:17:38 CET 2023

Zajímavé. Takže tohle by teoreticky mohlo být v každém tepelném
čerpadle. Akorát že píšete o druhém stupni kompresoru, předpokládám že
každý kompresor tuhle odbočku nemá - není dvoustupňový. Překvapil mě ten
nízký teplotní spád na výparníku venku. Čekal bych, že tam bude spád
minimálně 5 stupňů. Já mám u mého TČ voda-voda výparník jako trubkový
výměník (pro tohle je výhodnější než deskový) a ten má teplotní čidlo na
konci, tedy v nejchladnějším místě. Zanáší se mi to jílem ze studny a
cca jednou za měsíc to musím propláchnout. TČ mi teď ukazuje teploty SI
(voda ze studny) okolo 10 stupňů a SO (voda do vsakování) už teď mám jen
3 stupně. Při čerstvě propláchnutém výměníku je tam asi 5 stupňů. Ale
teploměr na šroubení výstupní trubky mi při tom ukazuje 7 stupňů. I když
je to voda, ty spády jsou tam větší. Ale i tak mi to topí dobře. Kdyby
to mělo frekvenční měnič, COP by byl ještě o dost větší.

Ostatně myslel jsem si, jak úžasná je moje podlahovka, na trubkách jsem
nešetřil. Teď jsem na tom dělal nějaké měření a není to dobré. Snažil
jsem se o nízký hydrodynamický odpor, abych dosáhnul s rozumným výkonem
oběhovky velký průtok. S oběhovkou s výtlakem 6m tam mám cca 2200 l/hod.
Z tepelné ztráty domu mi vychází, že mám asi 35W/m2, což odpovídá
ztrátovému výkonu 5 KW při venkovních -12. Když je venku +5, ten výkon
by byl poloviční. Jenže TČ má 7 KW, dvě místnosti mám trvale vypnuté a
nakonec do podlahy pouštím 100W/m2. Při tom je asi 8 stupňů rozdíl mezi
povrchem podlahy a topnou vodou.  Mít TČ s řízením výkonu, tyhle
teplotní spády (+ spád na výparníku) by se snížily 2x až 3x a minimálně
20% elektriky bych ušetřil. Ale zase při těch mých spotřebovaných 2 MWh
za rok to není tak kritické.

Anděl