jak na hodiny

Martin Záruba swz na volny.cz
Pondělí Leden 23 14:42:30 CET 2023

Podívejte se na Chladivový okruh (ekovy.cz)
<http://www.ekovy.cz/ctirj/index.html?urljednotka=demo5&ovladani=2> Zde
je vidět vnitřní zapojení chladivového okruhu. Ten ekonomizér je na
obrázku nazýván podchlazovací výměník a přídavný expanzní ventil je
EXV2. To, co vidíte jsou hodnoty v reálném čase ze skutečného tepelného
čerpadla.

Princip přídavného výěníku je tento: Pokud by nebyl přítomen (jako u
většiny tepelných čerpadel), dochází k tomuto stavu: tak, jak to vidíte
např 23.1.2023 14:19:24, je teplota topné vody z čerpadla 34.9 °C.
Protože kondenzátor, který předává teplo z chladiva do vody nemá
nekonečnou schopnost předání tepla, je na jeho vstupní straně vyšší
teplota chladiva, v tomto případě 37,7 °C. Venkovní teplota je 0.9 °C, a
samotný výparník, (musí být chladnější, aby nějakou energii odebral z
venkovního vzduchu), má -1.8 °C. Pokud by zde nebyl další výěník, musí
se chladivo v expanzním ventilu ochladit z 37,7 °C na -1,8 °C, tedy o
39,5 °C. A to je venku poměně teplo a požaduje se teplota topné vody jen
34,9 °C. Kdyby bylo třeba ohřívat TUV, musela by topná voda mít alespoň
50 °C, na vstupu kondenzátoru by bylo cca 53 °C a pokud by venku bylo
-10 °C, musel by mít výparník cca -13 °C. Rozdíl je tedy 66 °C. Aby se
ho dosáhlo, je třeba značně škrtit průtok chladiva přes EXV1.

Přídavný výměník ale v čase výše uvedeném odebral zbytkové teplo za
kondenzátorem, čímž snížil teplotu chladiva na 8 °C, takže spád na EXV1
je nyní jen 8 - (-1,8) = 9,8 °C. To je mnohem příznivější. Získané teplo
ohřálo páry na výstupu přídavného výměníku na 25.3 °C a tyto páry se
přidávají do druhého stupně kompresoru. Část chladiva se tak v
kompresoru ohřívá pouze o 47.1 - 25.3 = 21.8 °C místo o 47.1 - (-1.4) =
48.5 °C.

Toto vše se projeví na zvýšení topného faktoru, především za extrémních
podmínek, tedy nízká teplota venkovního vzduchu a potřebná vysoká
teplota topné vody.

(Data si lze prohlížet zpětně pomocí tlačítek nahoře a detail lze
zvětšit umístěním kurzoru na libovolné místo, podržením levého tlačítka,
potáhnutím vlevo nebo vpravo a puštěním tlačítka. Grafy lze zapínat a
vypínat kliknutím v legendě)

Martin Záruba