jak na hodiny

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Leden 22 02:32:16 CET 2023

Také obvykle nedělám co si můžu koupit, ale jako vyzkoušení něčeho
nového, třeba E-inku, proč ne. Obzvlášť, když to nevypadá složitě:-)

Protože jsem s E-ink zatím nic nedělal, začal jsem pohledem do DS od
prvního takového displeje, který měli v TME skladem:
https://www.tme.eu/Document/bb67463eabe2e0b161d1d63ceeeed953/DEE400300A2-W.pdf

6.2 Panel DC characteristics
Logic supply voltage 2,4-3,7 V

Tím bych veškeré úvahy o okolí 1 V ukončil:-)

Ale ta myšlenka na 50 Hz mě zaujala. Mám za to, že v současné době by
počet period sítě za delší dobu neměl moc ujíždět. Takže, když se
hodinám dá anténka, nějaký LC filtr na 50 Hz a pak se to pustí do
zesilovače z CMOS invertoru, dále do čítače, třeba 4040 a na ten se
občas koukne běžný MCU, třeba AVR, napájený ze 3 V.

Kromě displeje bych tam dal 3 tlačítka: +1hod, -1hod a reset na nějaký
pevný čas, který nastane krátce po instalaci hodin.

Kdyby nechodilo to použití nachytaných 50 Hz, tak to třetí tlačítko na
nějaký vhodný čas, kdy tam obvykle bývá někdo s hodinkama nebo
telefonem. Obecně není problém si k připojenému "hodinkovému" krystalu
naprogramovat korekci, takže se frekvence dokompenzuje podle posledních
dvou seřízení. To jsem kdysi použil v nějakém přístroji, kde byly hodiny
jako vedlejší funkce, která se zobrazuje, když není používán.

Poznámka: Mám časovač na osvětlení, který jsem navrhnul pro děti na
kroužek, kde je AVR s nejlevnějším 1206 krystalem, navíc přímo budí LED
displej a přes PWM ovládá LED pásky, ujede o desítky sekund za rok,
přičemž tam není implementována žádná korekce frekvence. Jo a ten čas je
tam 10:59:50, protože od 11 se defaultně mělo začít rozednívat rybám:-)
Je tam sice možnost nastavit asi 10 věcí včetně času, ale já v praxi jen
párkrát za rok v 10:59:00 vypnu jistič, počkám na 46 sekund a zapnu:-)

K napájení ultracap nabíjený ze solárního panýlku a jako záloha běžná
CR2032. Ale možná bych napřed testem s elytem 1 mili změřil spotřebu,
třeba se zjistí, že velkou lithiovku vysaje za 20 let a není potřeba dál
nic řešit:-) Zasleepované AVR mi tak nějak vycházelo.

Ale obecně je to zadání  pro mě dost cizí, jednak mám hodinky a zásadně
je nesundávám při koupání, aby se vykoupaly taky, dále do koupelny beru
telefon. Ale kdyby třeba nějaký nájemník tam přeci jen chtěl nástěnné
hodiny, udělal bych je svítící a napájel ze sítě:-)

PH