Re: [OT] Přepočet relativní vlhkosti vzduchu podle teploty

Evzen Horna ehorna na cmail.cz
Pondělí Leden 9 23:29:48 CET 2023

Hezký večer,
domnívám se, že by tento systém mohl velmi dobře fungovat v případě, že
bude poměr délky a rychlosti proudění takový, že teploty na obou koncích
zůstanou v saturaci.  Oblast s měnící se teplotou pak bude dle dle směru
proudění "cestovat" tam a zpět dle směru proudění uvnitř akumulační
části.  Pokud je rychlost proudění k délce příliš vysoká, teploty na
výstupech kolísají někde mezi vnější a vnitřní teplotou a účinnost je
mizerná. Jinými slovy, ten keramický akumulátor se stihne ochladit/ohřát
i na koncích a výměna tepla se omezí, protože je akumulátor již "nabit"
nebo "vybit". Kolega jeden takovýto systém pořídil a teploty na obou
koncích měřil a přesně takto se to chovalo. Detaily si už nepamatuji,
ale ten rozsah teplot byl značný. Za daných podmínek musela být účinnost
hluboko pod deklarovanou.
Před časem jsem zkusil vyrobit trubkový rekuperátor do 100mm roury.
Nejprve jsem to zkoušel v "dílně" přes polystyrenem zaslepené okno a
použil jsem jen 80cm PC ventilátory. Fungovalo to překvapivě dobře. Pak
jsem to předělal a použil běžné potrubní ventilátory a přesunul jsem to
do technické místnosti, kde jsem již měl 110mm rouru přes zeď pro
větrání. Nakonec jsem to předělal na 12V 120x120x25mm ventilátory, které
mají při srovnatelném průtoku třetinovou spotřebu a jsou méně hlučné.
Přesné měření nemám, ale velmi orientačním měřením teplot se účinnost
může pohybovat kolem 75%. Otázkou je jakou to má celkovou bilanci,
protože přiváděný vzduch se vždy mísí se vzduchem v místnosti, který se
následně odvádí. Tím se odvede i část toho čistého. To by nevadilo,
pokud by byla účinnost blízko 100%, ale s nižší účinností problém roste.
Je tedy otázkou, jaký je v porovnání poměr ztrát v případě výměny
kompletně všeho vzduchu nárazově (rychlé vyvětrání) a v případě
dlouhodobé rekuperace s menší účinností. Z hlediska komfortu však
rekuperace vede. Pokud je venku malá absolutní vlhkost (v zimě), velmi
rychle to dokáže uvnitř snížit vlhkost a výrazně to pomáhá i při sušení
prádla. Zde by se také mohlo uplatnit kondenzační teplo.
V tom rekuperátoru mám 55ks 1m běžných trubek 10x1. To představuje
plochu cca 1,5m2. Chtělo by to ještě řízení průtoku, měření teplot,
kontrolu stavu přiváděného vzduchy, aby se to mohlo vypnout, když někdo
venku zatopí, atd. Ještě bych chtěl dát jeden do koupelny, zejména kvůli
větrání vlhkosti. Chtělo by to ale tenkostěnné trubky,  s těmi běžnými
10x1 je to hodně těžké.
Nevíte náhodou, kde se dají nějaké sehnat? Nic použitelného jsem nenašel.

EH